Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Det finns ändå ingen vetenskaplig definition av vad determinism skulle vara. Man kan leka med tanken att det skulle finnas en eller flera möjliga framtider, men eftersom det inte finns någon observerbar skillnad mellan ett indeterministiskt universum och ett deterministiskt men oförutsägbart universum så kan skillnaden bara ligga i de modeller vi väljer för att beskriva det vi ser. Att universum är oförutsägbart bevisas av Turings haltproblem, resten får tillskrivas vår fantasi.
Superdeterminism ser jag som ett trevligt sätt att beskriva universum, men som inre varelse har jag större nytta av modeller som beskriver tiden som ett flöde. Det finns ingen motsättning i att vi lever i en värld som kan beskrivas på fler än ett sätt.
Konsekventa observationer av utfall med skillnader mellan grupperad statistisk fördelning?
Eller bevarandelagar?
Jag vet inte vad det betyder att det skulle finnas en eller flera framtider. Finns det en eller flera framtider nu så är detta också en del av nuet, så framtiden skulle finnas nu också.
Det finns sannolikt en till meter bortom den närmaste, trots att den inte är nära nu, och observationer har konsekvent visat att rummet inte plötsligt tar slut.
Rummet har aldrig heller plötsligt blivit en katt, så att saker fortsätter att vara det de är verkar vara determinerat. Vi kan ju åtminstone göra skillnad på saker så allt är ju inte totalt slumpmässigt.
Varför skulle indeterminismen ha rätt om att utfall som observeras vara statistiskt viktade innebära att det är indeterminism om det inte är absolut determinism, och inte istället determinismen som skulle ha rätt att säga att det är determinism om det inte är absolut indeterminism? Alltså vilken tolkning som förklarar viktade statistiska utfall bättre?
Hur skulle man kunna ha ett deterministiskt men oförutsägbart universum?
Oförutsägbar determinism är ju indeterminism.
En "dold" determinism som med dolda variabler skulle det ju då saknas observationer som motiverade skäl att tro att man hade determinism.
En "förutsägbar indeterminism" skulle ju inte heller gå att skilja från determinism.
Jag har aldrig någonsin ens varit nära att förstå argumentet att haltproblemet skulle säga någonting om huruvida universum skulle kunna vara varken deterministiskt eller indeterministiskt. Jag har läst om det men jag förstår det inte ens lite. Andra verkar tycka det är övertygande argument medans jag inte ens förstår hur det ens skulle vara relevant.
Datorn kunde inte göra en grej så det säger någonting om hur annat än en dator skulle kunna göra andra grejer än just den där grejen?
Tänk om algoritmen är paradoxal?
Samtidigt så kan ju inte heller en dator göra någonting annat alls än just följa en deterministisk algoritm. Om vår algoritm leder till någonting som vi tycker är konstigt så förstår jag inte hur följden av vår algoritm skulle säga mer om universum än det faktum att vi genom determinism har kunnat avgöra att vår algoritm ledde till någonting vi tyckte var konstigt.
Hur skulle en algoritm kunna säga någonting bestämt om naturens varande? Det finns ju oändligt med algoritmer som inte fungerar som naturen så varför måste just denna göra det, och även om den skulle säga någonting om naturen, är inte det ett deterministiskt påstående i sig självt då?
Jag vet att jag kommer observera en slumpmässig fördelning när jag slår en tärning, är inte det en deterministisk observation i sig, eftersom fördelningen av tärningskasten aldrig plötsligt blir någonting annat än vad man kan förvänta sig utan föredraget utfall?
Jag undrar utöver haltproblemet som jag inte förstår betydelsen av, mest vad du tänker om bevarandelagar.