Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-31, 10:17
  #1
Medlem
Snowsmiles avatar
Tänkte på en grej, rent teoretiskt imorse.

Min fru och jag har det kallt i vårt sovrum, vi har ingen värme på överhuvudtaget och har stängd
dörr på dagarna. Det resulterar i att det på riktigt är svinkallt i rummet när man ska gå och lägga sig, speciellt i dessa dagar då det är -15 hela dagen.

När man vaknar så är det påtagligt varmare i rummet trots att det är ännu kallare utomhus. Det är ju inte så konstigt, vi sover ju i rummet och avger värme.

Låg och klurade lite, skulle det varit ännu varmare i rummet om frugan och jag hade feber?

Om så är fallet, hur mycket mer energi tillförs Sverige i värme pga feber? Skulle det gå att räkna på det? Värdelöst vetande såklart, men lite kul både ur ett vetenskapligt och filosofiskt perspektiv.

Har Covid-19 pandemin tillfört energi i form av värme från feber, eller går det på ett ut med vanliga flunsor?
Citera
2021-01-31, 10:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Tänkte på en grej, rent teoretiskt imorse.

Min fru och jag har det kallt i vårt sovrum, vi har ingen värme på överhuvudtaget och har stängd
dörr på dagarna. Det resulterar i att det på riktigt är svinkallt i rummet när man ska gå och lägga sig, speciellt i dessa dagar då det är -15 hela dagen.

När man vaknar så är det påtagligt varmare i rummet trots att det är ännu kallare utomhus. Det är ju inte så konstigt, vi sover ju i rummet och avger värme.

Låg och klurade lite, skulle det varit ännu varmare i rummet om frugan och jag hade feber?

Om så är fallet, hur mycket mer energi tillförs Sverige i värme pga feber? Skulle det gå att räkna på det? Värdelöst vetande såklart, men lite kul både ur ett vetenskapligt och filosofiskt perspektiv.

Har Covid-19 pandemin tillfört energi i form av värme från feber, eller går det på ett ut med vanliga flunsor?

Det skulle säkert bli varmare eftersom ni hade avgett mer värme. Ponera att en grad feber avger 1w mer än normaltemp. Då kan man oxå räkna ut emergitillslottet om xantal haft feber...

Vidare får man fråga sig hur det hade påverkat klimatet om säg 6 miljarder människor haft feber på 39 grader.
Citera
2021-01-31, 11:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Tänkte på en grej, rent teoretiskt imorse.

Min fru och jag har det kallt i vårt sovrum, vi har ingen värme på överhuvudtaget och har stängd
dörr på dagarna. Det resulterar i att det på riktigt är svinkallt i rummet när man ska gå och lägga sig, speciellt i dessa dagar då det är -15 hela dagen.

När man vaknar så är det påtagligt varmare i rummet trots att det är ännu kallare utomhus. Det är ju inte så konstigt, vi sover ju i rummet och avger värme.

Låg och klurade lite, skulle det varit ännu varmare i rummet om frugan och jag hade feber?

Om så är fallet, hur mycket mer energi tillförs Sverige i värme pga feber? Skulle det gå att räkna på det? Värdelöst vetande såklart, men lite kul både ur ett vetenskapligt och filosofiskt perspektiv.

Har Covid-19 pandemin tillfört energi i form av värme från feber, eller går det på ett ut med vanliga flunsor?

Förutom förbränningen så reglerar kroppen även temperaturen genom att justera värmeavledningen. När man får feber känner man sig ofta frusen och vill gärna ha en extra filt eller något. Blodcirkulationen minskar i huden också, så det är svårt att mäta feber utvändigt. Kan funka på huvudet, eftersom blodcirkulationen inte minskar så mycket där.

Eftersom man är mindre aktiv när man är sjuk skulle jag gissa att värmeavgivningen totalt sett minskar, om man även räknar in dagtid när folk är sjuka.
Citera
2021-01-31, 11:19
  #4
Medlem
Som föregående var inne på. Man lindar in sig mer i täcken o filtar så frågan är om värmen kommer huset till nytta på samma sätt som när man är uppe o går?
Sedan är man hemma och tar inte bilen till jobbet, eftersom man är sjuk. Där tappas det värme eftersom bilen står still.
Rent värmemässigt så gissar jag på att man faktiskt tappar värme sett över landet.
Sedan kanske det inte spelar så stor roll om bilen är varm eller kall då det ändå bara strålar ut i rymden o inte inomhus.

Någon får sätta sig o räkna på det hela. Men det verkar jobbigt och inte speciellt produktivt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback