Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-30, 21:24
  #1
Medlem
MeowsefStalins avatar
Halloj!

För några veckor sedan så tappade jag upp ett lingon/enbärsmjöd som jag satte i höstas. Då jäsröret slutat bubbla så antog jag att jäsningen var avslutad, men då jag ikväll öppnade första flaskan så upptäckte jag att det blivit rätt så kolsyrat.

Min frågeställning är helt enkelt om resterande flaskor skulle kunna råka ut för en explosion och isåfall hur omfattande blir det? Är det kapsylen som flyger iväg isåfall eller är det flaskan som splittras? Finns det möjligtvis någon vis människa i detta forum som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Mvh
Citera
2021-01-30, 21:27
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Glasbitar kan kastas iväg med oväntad stor kraft ja!
Men inte som en kemisk explosion.

Ta på dig skyddsglasögon och handskar, öppna flaskorna försiktigt och häll av innehållet när du vill dricka dom...
Citera
2021-01-30, 22:50
  #3
Medlem
Dom har börjat spontjäsa igen pga mycket socker, hände mig på min första batch vin.. Jävla tryck ( bygelkorken) flög av och stod en stråle på 7-8 meter. Så ja var försiktig.
Citera
2021-01-30, 23:26
  #4
Medlem
Har råkat ut för detta också. Honung kan jäsa ut sakta som fan mot slutet.
Jag löste det genom att kyla dem ordentligt innan öppning.
Så ställ dem i kylskåpet ett dygn eller ut i snön några timmar så ska du se att det blir skillnad.

Ett tips är att skaffa utrustning till kapsyler. Spara alla öl och ciderflaskor du tömmer och fyll dem med gudars dryck.
Citera
2021-01-31, 09:54
  #5
Moderator
vfs avatar
Alkohol och dryck --> Hembränning och dryckestillverkning
/Moderator
Citera
2021-01-31, 14:18
  #6
Medlem
Du skulle kunna öppna flaskorna för att minska på trycket och sen återförsluta med nya kapsyler.

Nej, flaskorna smäller inte om de inte har några skador, kapsylen flyger av innan dess.
Citera
2021-02-17, 23:16
  #7
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5WOt
Du skulle kunna öppna flaskorna för att minska på trycket och sen återförsluta med nya kapsyler.

Nej, flaskorna smäller inte om de inte har några skador, kapsylen flyger av innan dess.

Njae, vanliga ölflaskor kan mycket väl smälla, även utan skador. Avvikelser vid tillverkning, spänningar i glaset, etc. kan också ställa till det. Vågar till och med påstå att det är regel snarare än undantag att flaskan ger sig innan kapsylen.

Personligen skulle jag defintivt använda handskar och skyddsglasögon vid hantering av övriga flaskor i en batch om en smällt, eller om jag kände mig minsta orolig att det kunde ske.

Därmed är det inte sagt att TS nödvändigtvis löper någon omedelbar risk, flaskorna har en ganska väl tilltagen säkerhetsfaktor när det kommer till trycktåligheten. Det ska vara rejält överkolsyrat för att det ska smälla.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2021-02-17 kl. 23:18.
Citera
2021-02-18, 00:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Vågar till och med påstå att det är regel snarare än undantag att flaskan ger sig innan kapsylen.


Och jag vågar påstå att du har fel. Kapsylen är den svagaste länken om flaskan är ok.

Men visst, om man öppnar en flaska som säger pang och sputar upp i taket så ska man givetvis ta det försiktigt med övriga flaskor i samma batch, det är klart.

Du får nog komma med något konkret som styrker det du påstår innan jag ändrar mig...

mvh
Citera
2021-02-18, 01:46
  #9
Medlem
ok jag kollade runt lite och det verkar som jag hade fel...

jag ska snarast begå harakiri och ber givetvis om ursäkt för att ha spridit felaktigheter

adjö....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback