2021-01-30, 15:36
Medlem
Hej!

Jag har en granne som har en lägenhet som ligger rakt under mitt sovrum. Den tidigare ägaren rev, utan styrelsen vetskap, en bärande vägg i somras. Detta fick vi veta då grannen skulle sälja sin lägenhet. Jag vet inte (än) all detaljer men fått en kort sammanfattning: styrelsen tog dit en besiktningsman, som fastslog att det var en bärande vägg. Styrelsen krävde att det skulle ordnas, och grannen tog dit en firma som ska ha stärkt upp. Tydligen tog det tid att få ett godkänt protokoll, och ordföranden fick gå på mäklaren och fick detta en vecka innan försäljning.

Det är ett gammalt trähus, elva lägenheter och jag bor på vinden. I samband med planering av byte av golv, har jag nu upptäckt att det går en linje från vägg till vägg i mitten av golvet, (rakt genom sängen dessutom) där det från sida till sida har en nivåskillnad på ca 2 cm, och skillnaden är högst i mitten - där det enligt den tidigare ordföranden som hade hand om detta, är precis där den tidigare väggen var.

Det kan vara så att det har varit så här tidigare, då det är ett gammalt hus och allt är inte 100% rakt. Dock så tvivlar jag starkt på att jag inte skulle sett detta tidigare, då det är en ganska tydlig nivåskillnad. Borde ha sett detta tidigare, men skyller på något. Bara inte kommit på en bra anledning än.

Frågan här är vad gör man nu? Tar styrelsen dit någon som kollar på detta? Är det något som den nya köparen ska ta upp med den tidigare säljaren och väggrivaren? Är det jag som ska ta dit en någon som ska kolla på detta? Bör jag vara orolig för att jag plötsligt gör ett oannonserat besök hos grannen? Jag dricker ju inte ens kaffe.
Citera
2021-01-30, 15:51
Medlem
Rullandegalnings avatar
”jag dricker ju inte ens kaffe”😅😂👌 skulle nog kolla upp om det verkligen är uppstöttning under eller om han fulat sig och bara fått papper på det. Oavsett så ska ALLTID en bärande vägg växlas av om den rivs, hela kåken kan tappa strukturell hållfasthet om man har otur, taket ska stämpas och pressas upp innan man river och en bärande balk ska passas in i taket med stöd av antingen håltagning i väggar och fällas in på något bärande eller ställas på stolpar ner i golvet där det bär. SEN tas stämpen bort!
Citera
2021-01-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Hej!

Jag har en granne som har en lägenhet som ligger rakt under mitt sovrum. Den tidigare ägaren rev, utan styrelsen vetskap, en bärande vägg i somras. Detta fick vi veta då grannen skulle sälja sin lägenhet. Jag vet inte (än) all detaljer men fått en kort sammanfattning: styrelsen tog dit en besiktningsman, som fastslog att det var en bärande vägg. Styrelsen krävde att det skulle ordnas, och grannen tog dit en firma som ska ha stärkt upp. Tydligen tog det tid att få ett godkänt protokoll, och ordföranden fick gå på mäklaren och fick detta en vecka innan försäljning.

Det är ett gammalt trähus, elva lägenheter och jag bor på vinden. I samband med planering av byte av golv, har jag nu upptäckt att det går en linje från vägg till vägg i mitten av golvet, (rakt genom sängen dessutom) där det från sida till sida har en nivåskillnad på ca 2 cm, och skillnaden är högst i mitten - där det enligt den tidigare ordföranden som hade hand om detta, är precis där den tidigare väggen var.

Det kan vara så att det har varit så här tidigare, då det är ett gammalt hus och allt är inte 100% rakt. Dock så tvivlar jag starkt på att jag inte skulle sett detta tidigare, då det är en ganska tydlig nivåskillnad. Borde ha sett detta tidigare, men skyller på något. Bara inte kommit på en bra anledning än.

Frågan här är vad gör man nu? Tar styrelsen dit någon som kollar på detta? Är det något som den nya köparen ska ta upp med den tidigare säljaren och väggrivaren? Är det jag som ska ta dit en någon som ska kolla på detta? Bör jag vara orolig för att jag plötsligt gör ett oannonserat besök hos grannen? Jag dricker ju inte ens kaffe.
Meddela ordföranden snarast. Det kan omöjligen vara rätt utfört.
Jag skulle flytta sängen och undvika att beträda golvet
Citera
2021-01-30, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Meddela ordföranden snarast. Det kan omöjligen vara rätt utfört.
Jag skulle flytta sängen och undvika att beträda golvet

Jag pratade med (tidigare) ordföranden igår - det togs som sagt in en firma och vi fick ett godkänt papper (protokoll, slutbesiktning eller vad det nu kan ha varit). Dock säljaren som tog in firma. Men någon bärighet har ju gjorts so torde väl inte vara full panik?

Ska få papprerna skickade till mig iaf.

Frågan är ju fortfarande - ska BRF:en ta tag i detta, eller jag? Hur går jag vidare?
Citera
2021-01-30, 18:53
Medlem
Citat:
Jag pratade med (tidigare) ordföranden igår - det togs som sagt in en firma och vi fick ett godkänt papper (protokoll, slutbesiktning eller vad det nu kan ha varit). Dock säljaren som tog in firma. Men någon bärighet har ju gjorts so torde väl inte vara full panik?

Frågan är ju fortfarande - ska BRF:en ta tag i detta, eller jag? Hur går jag vidare?

Det är BRFens problem, de har godtagit handlingarna och det är deras bekymmer att driva ärendet. Stommen på huset är BRFens åtagande. De kommer vilja göra så lite som möjligt. Involvera grannen under och få honom orolig över att du ska trilla ned på honom. Gå på BRFen på en gång.
Citera
2021-01-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Det är BRFens problem, de har godtagit handlingarna och det är deras bekymmer att driva ärendet. Stommen på huset är BRFens åtagande. De kommer vilja göra så lite som möjligt. Involvera grannen under och få honom orolig över att du ska trilla ned på honom. Gå på BRFen på en gång.

Tack. Finns det någon lagtext att luta sig mot? Vi är en liten BRF, och har alla god kommunikation, dock finns det inte allt för mycket juridisk/byggteknisk kompetens i styrelsen, kan jag visa upp att det är deras ansvar drivs det nog absolut på utan problem.
Citera
2021-01-30, 19:24
Medlem
Citat:
Tack. Finns det någon lagtext att luta sig mot? Vi är en liten BRF, och har alla god kommunikation, dock finns det inte allt för mycket juridisk/byggteknisk kompetens i styrelsen, kan jag visa upp att det är deras ansvar drivs det nog absolut på utan problem.

Läs dina handlingar du fått från BRFen, där står vad du ansvarar för. Du kan vara säker på att styrelsen vet att det är BRFens problem. Ta inte på dig att driva något mot tredje part, då blir det ditt problem.
Citera
2021-01-30, 20:07
Medlem
Citat:

Jag skulle inte lita på de papprena.
Det behöver besiktigas av en oberoende firma, det kan ju vara pizzabagaren (missförstå mig rätt) på hörnet som snickrat lite..
Kolla upp firman, detta är tidigare ägaren, som sålde som får ordna.
Stå på dig, det finns ingen bransch det fuskas så mycket i som just byggbranschen.
Det är så många som har egna firmor inom bygg, städ, restaurang, trädgård mm, samma personer som står bakom, utan egentlig utbildning.
Citera
2021-01-30, 20:09
Medlem
Citat:

Ja, de får lösa detta.
Jobbigt att det är fd ordförande, men då får hen se till att nya ordförande tar tag i det.
Vet du namnet på firman som anlitades att riva väggen?
Citera
2021-01-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Ja, de får lösa detta.
Jobbigt att det är fd ordförande, men då får hen se till att nya ordförande tar tag i det.
Vet du namnet på firman som anlitades att riva väggen?

Det spelar igen roll att det är ny ordföranden, hen kommer absolut ta tag i det om jag kan påvisa BRFS ansvar. Och det verkar inte vara några konstigheter.

Ingen firma som rev vägg - det gjorde grannen själv. Däremot anlitades firma att fixa bärighet. Vet inte namnet på den än.
Citera
2021-01-30, 22:33
Medlem
Citat:
Det spelar igen roll att det är ny ordföranden, hen kommer absolut ta tag i det om jag kan påvisa BRFS ansvar. Och det verkar inte vara några konstigheter.

Ingen firma som rev vägg - det gjorde grannen själv. Däremot anlitades firma att fixa bärighet. Vet inte namnet på den än.

Men shit, så grannen rev hej vilt

När du ska riva en bärande vägg behöver du göra en bygganmälan hos din kommun. Du kan spara mycket pengar genom att renovera själv, men tänk på att vissa arbeten måste utföras av en fackman. När du ska riva en bärande vägg behöver du göra en bygganmälan hos din kommun.

Du ska absolut inte behöva bevisa någonting, däremot ska du nog vara försiktig med att ens påbörja något golvbyte innan väggen under är återställd, annars kanske du blir ifrågasatt, fan vet.
Det är inte ditt ansvar hur som helst.
Antar att din fd hobbysnickargranne kommer få betala skadestånd inom snar framtid.

Bärande väggar
Måste du ha styrelsens tillstånd och kommunen kräver bygganmälan.

Du avgör själv när det är dags att måla om, byta spis, lägga nytt golv, måla och tapetsera eller på andra sätt fräscha upp lägenheten.

Men du måste fråga styrelsen om lov när det gäller:
- ingrepp i en bärande konstruktion,
- ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas, ventilation eller vatten, annan väsentlig förändring av lägenheten.Vissa ingrepp kräver dessutom bygglov eller bygganmälan.

Enligt bostadsrättslagen får inte styrelsen vägra ge dig tillstånd för ingrepp enligt ovan om inte »åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen».

Mycket är alltså tillåtet om det bara utförs på rätt sätt. Detta kräver som regel att arbetet utförs av en fackman. En vattenskada i ett illa renoverat badrum eller en brandfarlig elinstallation kan drabba många i en bostadsrättsförening. Dessutom gäller inte försäkringen om inte arbetet utförts korrekt.
Citera
2021-01-30, 23:12
Medlem
Jag är mycket medveten om att man inte får riva en bärande vägg. Grannen gjorde det oavsett. Vi fick reda på det vid försäljningen. Föreningen kom såklart med krav på att det skulle ordnas innan försäljningen. Grannen anlitade en firma som fixade bärigheten, vilket vi har godkänt protokoll på.

Dock har jag ju fått en rejäl sättning. Antagligen är bärigheten ok nu, men det har ju skadat mitt golv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in