• 1
  • 2
2021-01-29, 16:20
Medlem
zubbis777s avatar
Hej,

jag skulle behöva hjälp med att hitta min hemförsäkring. Det är nämligen så att jag är medförsäkrad på mina anhörigas hemförsäkring, mig veterligen. Jag vet dock inte exakt vilket försäkringsbolag det rör sig om. Jag har inte betalat någonting för hemförsäkringen hittills, den kostnaden har mina anhöriga stått för. Jag skulle behöva få tillgång till denna hemförsäkring omgående. Jag föreställer mig det som att det finns något slags dokument/bevis hos försäkringsbolaget, där det står vem som omfattas av hemförsäkringen, och där hemförsäkringen och dess villkor är specificerade. Jag har varit inne på alla de stora försäkringsbolagen (Trygg-Hansa, If, Folksam, Länsförsäkringar etc.) och kollat på Mina sidor, men där står det att jag inte har några försäkringar. Jag hittar inte heller någon information om mina anhörigas hemförsäkring där. Alltså, därför undrar jag: hur får jag tag i dokumentet/beviset på min och mina anhörigas hemförsäkring, så att jag kan läsa igenom det och bilda mig en uppfattning om det och se vad försäkringen täcker? Observera att jag inte är den huvudsaklige försäkringstagaren, utan endast medförsäkrad. Jag vill för övrigt helst inte kontakta mina anhöriga för att få svar på frågan, utan jag föredrar att lösa detta på egen hand så långt det är möjligt. Bör jag kontakta kundtjänst eller? Vad borde jag göra, tycker ni?

Tack på förhand, och ha en fin kväll.
Citera
2021-01-29, 16:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zubbis777
Hej,

jag skulle behöva hjälp med att hitta min hemförsäkring. Det är nämligen så att jag är medförsäkrad på mina anhörigas hemförsäkring, mig veterligen. Jag vet dock inte exakt vilket försäkringsbolag det rör sig om. Jag har inte betalat någonting för hemförsäkringen hittills, den kostnaden har mina anhöriga stått för. Jag skulle behöva få tillgång till denna hemförsäkring omgående. Jag föreställer mig det som att det finns något slags dokument/bevis hos försäkringsbolaget, där det står vem som omfattas av hemförsäkringen, och där hemförsäkringen och dess villkor är specificerade. Jag har varit inne på alla de stora försäkringsbolagen (Trygg-Hansa, If, Folksam, Länsförsäkringar etc.) och kollat på Mina sidor, men där står det att jag inte har några försäkringar. Jag hittar inte heller någon information om mina anhörigas hemförsäkring där. Alltså, därför undrar jag: hur får jag tag i dokumentet/beviset på min och mina anhörigas hemförsäkring, så att jag kan läsa igenom det och bilda mig en uppfattning om det och se vad försäkringen täcker? Observera att jag inte är den huvudsaklige försäkringstagaren, utan endast medförsäkrad. Jag vill för övrigt helst inte kontakta mina anhöriga för att få svar på frågan, utan jag föredrar att lösa detta på egen hand så långt det är möjligt. Bör jag kontakta kundtjänst eller? Vad borde jag göra, tycker ni?

Tack på förhand, och ha en fin kväll.

En hemförsäkring brukar ha årligt försäkringsbrev som skickas ut till försäkringstagaren, namn på andra i hushållet specas inte utan är du folkbokförd på samma adress brukar du omfattas.

Enda sättet är nog att prata med anhörig som tecknat försäkringen, hur skall du annars ens veta vilket bolag den är tecknad i? Skulle du behöva utnyttja försäkringen så kommer korrespondensen givetvis gå till den som tecknat försäkringen.
Citera
2021-01-29, 16:29
Medlem
yz44s avatar
Som sagt, det enklaste är väl att ta det med dem som tecknat försäkringen.
Jag hade skaffat en egen hemförsäkring, det är inget man vill chansa med.
Citera
2021-01-29, 16:42
Medlem
Finns det en hemförsäkring på adressen är Alla som är mantalsskrivna där skyddade.
Enkelt och klart ! Frågor på det ?
Citera
2021-01-29, 17:24
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Finns det en hemförsäkring på adressen är Alla som är mantalsskrivna där skyddade.
Enkelt och klart ! Frågor på det ?

Nja, så enkelt och klart är det inte!

Det kan förutsätta att man lever tillsammans som en familj eller under äktenskapsliknande former, men kan skilja mellan olika bolag.

Bara för att mamma Astrid (85 år) bor med sonen Anders (53 år) betyder inte det att de båda omfattas av samma hemförsäkring bara för att de är folkbokförda på adressen. Inte heller kompisar som bor på samma adress. Många bolag kräver separate hemförsäkringar i sådana fall.
Citera
2021-01-29, 17:56
Medlem
Har du tappt telefonen och vill inte berätta till mamma och pappa?
Berätta ändå, det kommer kännas bättre sen.
Citera
2021-01-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Nja, så enkelt och klart är det inte!

Det kan förutsätta att man lever tillsammans som en familj eller under äktenskapsliknande former, men kan skilja mellan olika bolag.

Bara för att mamma Astrid (85 år) bor med sonen Anders (53 år) betyder inte det att de båda omfattas av samma hemförsäkring bara för att de är folkbokförda på adressen. Inte heller kompisar som bor på samma adress. Många bolag kräver separate hemförsäkringar i sådana fall.
Så enkelt är det. Du krånglar till det. Babbla inte om bolag. Anders o Astrid är försäkrade. Om du drar in 20 kompisar så blir det något annat. En somalisk förening ? Att kräva flera hemförsäkringar om du är skriven på samma adress som din mamma ? Aldrig hört talas om. Jobbat med försäkring i många år.
Senast redigerad av Djuse 2021-01-29 kl. 18:19.
Citera
2021-01-29, 18:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Enkelt och klart
! Frågor på det ?

Citat:
Så enkelt är det. Du krånglar till det. Babbla inte om bolag. Anders o Astrid är försäkrade. Om du drar in 20 kompisar så blir det något annat. En somalisk förening ? Att kräva flera hemförsäkringar om du är skriven på samma adress som din mamma ? Aldrig hört talas om. Jobbat med försäkring i många år.

Enkelt och klart!

Du kan inte ämnet!

Läs vad du själv skrev!
Citera
2021-01-29, 18:40
Medlem
[quote=trottwell|74491965]Enkelt och klart!

Du kan inte ämnet!

Läs vad du själv skrev![/QUOTE
Kan försäkring mycket väl. Men du vill bara gagga så jag släpper tråden nu. Ett tips till dig Läs på !
Citera
2021-01-29, 19:12
Medlem
stillsams avatar
Citat:

Det är inte självklart att försäkringen gäller i det fall jag skrev, det är heller inte självklart att den inte gäller. Därav jag använde det mjukare ordet ”kan”. Vi lämnade alltid en stark rekommendation att Astrid och Anders skulle ha egna försäkringar och dokumenterade detta. Det är skillnad om Astrid är 42 och Anders 21 år, av förklarliga skäl.

Jag kan hålla med dig om att skriva att många bolag kräver separata försäkringar var aningen hårt skrivet. Borde ha använt mjukare ord i den meningen, exempelvis rekommenderar.

Önskar dig en trevlig kväll och att du får ödmjuk och trevlig dialog med människor du möter framöver.
Citera
2021-01-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Det är inte självklart att försäkringen gäller i det fall jag skrev, det är heller inte självklart att den inte gäller. Därav jag använde det mjukare ordet ”kan”. Vi lämnade alltid en stark rekommendation att Astrid och Anders skulle ha egna försäkringar och dokumenterade detta. Det är skillnad om Astrid är 42 och Anders 21 år, av förklarliga skäl.

Jag kan hålla med dig om att skriva att många bolag kräver separata försäkringar var aningen hårt skrivet. Borde ha använt mjukare ord i den meningen, exempelvis rekommenderar.

Önskar dig en trevlig kväll och att du får ödmjuk och trevlig dialog med människor du möter framöver.
Tack för de snälla och vänliga orden ! Sverige vann över Frankrike i VM i handboll .. Så jag känner mig oerhört ödmjuk o trevlig ! Har jobbat på ett stort Försäkringsbolag i många år... Så jag kan ge dig att försäkring kan diskuteras mycket o länge. Men villkoren gäller....
Citera
2021-01-29, 19:47
Medlem
Det som är av intresse är om de personer som bor på en viss adress ingår i samma hushåll, mest tydligt på att så är fallet är om de använder samma kök, har andra gemensamma rum och gemensam ingång, men även om så är fallet så brukar det krävas att personen som är medförsäkrad skrivs in i försäkringsbrevet som medförsäkrad. Åt andra hållet, exempelvis en villa med separata ingångar till två boenden, där är det frågan om separata lägenheter.

I aktuell fall, de som nu tecknat försäkringen bör rimligen ha ett försäkringsbrev där villkoren framgår eller åtminstone uppgift om vilket bolag som försäkringen tecknats i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in