• 2
  • 3
2021-02-01, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
1:an var bäst tycker nog jag och de flesta andra jag känner som var tonåringar på den tiden.

När 2:an och 3:an kom så upplevde iaf jag och kompisarna att de var ok action men att tyngdpunkten låg på ett propagandasyfte i första hand. Rambo 1 kunde vi se flera ggr men tvåan och trean såg vi bara max 2 ggr hemma hos kompisen som kopierade videofilmerna (roliga tider det, dåtidens fildelning).

Det blev alldeles för nationalistiskt, USA skulle frälsa världen från de onda ryssarna/kommunistiterna och på nåt sätt visa att man på nåt skruvat sätt även vann, fast i efterhand, t.o.m mot de elaka och grymma vietnameserna.
Det blev 1-0 till vietnameserna på hemmaplan och det blev 0-0 mot ryssarna på bortaplan och på nåt sätt kändes det som att filmerna skulle kompensera detta, USA skulle helt enkelt vara vinnaren i slutändan. Sen brakade ju hela järnridån ihop strax efter det och USA vann på walkover.

Detta var ju under tiden med kalla kriget och mkt var polariserat mellan dessa stormakter så på så sätt låg de rätt i tiden men Rambo II & III tog det till på tok för stora överdrifter så de upplevdes mer som tramsiga.
Det är väl därför Stallone gick från att sova utomhus till att bli världens rikaste skådespelare; han började jobba för CIA och tar med det de vill ha i hans filmer.

Boken är fantastiskt som jag förstått det. Rambo 1 klarar bara att återskapa småstadskänslan av ett USA som aldrig kommer igen. Det vita USA.
Citera
2021-02-01, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Rambo 2 var riktigt hatat när den kom.. Batikhäxorna var riktig upprörda över John skulle åka till vitnamn och städa upp ibland kommunist slöddret där. Det var samma muppar som motsatte sej vitnamn kriget överhuvudtaget.

Ja, Vietnam var ju fortfarande känsligt i mitten av 80-talet, och vi hade fortfarande ett kulturklimat med filmcensur och bara två TV-kanaler.

Jag minns hur någon upprörd rödstrumpa i en artikel skrev att Rambo 2 innehöll typ 114 "detaljerade mord"...
Citera
2021-02-01, 16:02
Medlem
Hatad men att säga Rambo filmerna som favoritfilmer. Är nog inte så populärt.
Jag har liksom inget på dom filmerna . Såg dom och glömde dom kort därefter . Men idag när alla är så jävla fisförnämda. Kan jag nog tänka mig att folk hade suckat djupt och dragit till något på IMBD högsta betyg.För att vara lite bättre .
Citera
2021-02-01, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Ja, Vietnam var ju fortfarande känsligt i mitten av 80-talet, och vi hade fortfarande ett kulturklimat med filmcensur och bara två TV-kanaler.

Jag minns hur någon upprörd rödstrumpa i en artikel skrev att Rambo 2 innehöll typ 114 "detaljerade mord"...

Oja! Kommunisterna vill inte det skulle komma upp till ytan, att man hålla Amerikanska soldater fångade under vidriga förhållande, samtidig dog massor med olik tänkare i dödslägren i Karl Marx Stadt, så det var lite känsligt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in