Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-01-29, 12:32
Bannlyst
Den kom ut 1988, någon vecka efter att Sovjet tillkännagett uttåg från Afghanistan. Filmen låg lite fel i tiden men det kan väl inte vara enda skälet?
Citera
2021-01-29, 12:41
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
” First Blood is the creative pinnacle. First Blood Part II is the cultural pinnacle. But Rambo III — as the sore-thumb “failure” in the accidental franchise — is an important point of demarcation worthy of re-assessment for all the many ways it stands apart.”
Citera
2021-01-29, 13:33
Medlem
Millediablos avatar
Är den verkligen hatad?
Personligen tycker jag att samtliga 3 Rambofilmer är dåliga. Det kan bero på att jag läst boken First Blood och därför inte känner igen steoridberget Stallone i huvudrollen.
Filmerna känns som billig propaganda med någon sorts hjälte som mot alla odds klarar allt som kommer i hans väg oavsett om det är en stridsvagnsdivision.

Är man i åldersgruppen 12-17 år så kanske man gillar den, vad vet jag? Men i genren krigsfilm/actionfilm så tillhör den i mitt tycke bottenskiktet.

Kollar man betyget/recensioner på IMDB så vet jag inte var jag hittar att den är hatad, så det får stå för dig. Bra är den inte.
Citera
2021-01-29, 14:00
Bannlyst
Rambo 2 var riktigt hatat när den kom.. Batikhäxorna var riktig upprörda över John skulle åka till vitnamn och städa upp ibland kommunist slöddret där. Det var samma muppar som motsatte sej vitnamn kriget överhuvudtaget.
Citera
2021-01-29, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Är den verkligen hatad?
Personligen tycker jag att samtliga 3 Rambofilmer är dåliga. Det kan bero på att jag läst boken First Blood och därför inte känner igen steoridberget Stallone i huvudrollen.
Filmerna känns som billig propaganda med någon sorts hjälte som mot alla odds klarar allt som kommer i hans väg oavsett om det är en stridsvagnsdivision.

Är man i åldersgruppen 12-17 år så kanske man gillar den, vad vet jag? Men i genren krigsfilm/actionfilm så tillhör den i mitt tycke bottenskiktet.

Kollar man betyget/recensioner på IMDB så vet jag inte var jag hittar att den är hatad, så det får stå för dig. Bra är den inte.

Kanske när den kom ut som tidigare skribenter har tagit upp, men nu ? Knappast, inte är dom bra direkt, men dom var "the shit" när man var 10år
Citera
2021-01-29, 14:16
Medlem
grottmuttans avatar
Såg faktiskt den häromveckan och den är ju dålig, så there’s that.
Citera
2021-01-29, 14:25
Medlem
felstavadds avatar
1:an var bäst tycker nog jag och de flesta andra jag känner som var tonåringar på den tiden.

När 2:an och 3:an kom så upplevde iaf jag och kompisarna att de var ok action men att tyngdpunkten låg på ett propagandasyfte i första hand. Rambo 1 kunde vi se flera ggr men tvåan och trean såg vi bara max 2 ggr hemma hos kompisen som kopierade videofilmerna (roliga tider det, dåtidens fildelning).

Det blev alldeles för nationalistiskt, USA skulle frälsa världen från de onda ryssarna/kommunistiterna och på nåt sätt visa att man på nåt skruvat sätt även vann, fast i efterhand, t.o.m mot de elaka och grymma vietnameserna.
Det blev 1-0 till vietnameserna på hemmaplan och det blev 0-0 mot ryssarna på bortaplan och på nåt sätt kändes det som att filmerna skulle kompensera detta, USA skulle helt enkelt vara vinnaren i slutändan. Sen brakade ju hela järnridån ihop strax efter det och USA vann på walkover.

Detta var ju under tiden med kalla kriget och mkt var polariserat mellan dessa stormakter så på så sätt låg de rätt i tiden men Rambo II & III tog det till på tok för stora överdrifter så de upplevdes mer som tramsiga.
Citera
2021-01-29, 15:32
Medlem
Geomeisters avatar
Varför skulle den vara hatad?

Kriget var mellan Sylvester och Arnold. Actionfilmerna blev mer och mer överdrivna. Likt i princip varenda serie av actionfilmer som någonsin gjorts spårade även denna serie ut till att bli one-liners, lite humor och påkostad action.

Själv tyckte jag handlingen var tramsig, men den fungerade gott och väl som tillfällig underhållning. Ambitionen med stora actionskådisarnas filmer är väl i regel att göra en popcorn-rulle för grabbgänget en fredagskväll?

En av tidernas klassiska actionrullar? Nej, men bättre än mycket inom genren? Ja!
Citera
2021-01-29, 15:57
Medlem
Tribolts avatar
För att Rambo är till för kommunister och gubbjävlar.
Citera
2021-01-29, 16:45
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Är den verkligen hatad?

Bara att hålla med, synd att de förstörde den första filmen genom att ändra på slutet.
Hade varit en betydligt bättre film med det korrekta slutet, men det hade stängt vägen för efterföljande filmer.
Citera
2021-01-29, 16:54
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
För att Rambo är till för kommunister och gubbjävlar.

Förklara gärna hur rambo är till för kommunister. Hade varit intressant att veta
Citera
2021-01-29, 18:34
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Bara att hålla med, synd att de förstörde den första filmen genom att ändra på slutet.
Hade varit en betydligt bättre film med det korrekta slutet, men det hade stängt vägen för efterföljande filmer.
Det hade behövts en bättre skådis också förutom manus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in