• 1
  • 2
2021-01-29, 11:49
Medlem
Tepexs avatar
Kollade igenom ett par bilder jag tog för ett tag sedan. Hittade en bild på en tavla/väggmålning, det är ett vitt lejon från 1630-talet med texten "NVLLIVS, PAVET, OCCVRSVM".

Vad betyder detta? Har det vita lejonet en sorts symbol i sig?

https://imgur.com/a/cfiPU9S
Senast redigerad av Tepex 2021-01-29 kl. 12:03.
Citera
2021-01-29, 11:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tepex
Kollade igenom ett par bilder jag tog för ett tag sedan. Hittade en bild på en tavla/väggmålning, det är ett vitt lejon från 1630-talet med texten "NVLLIVS, PAVET, OCCVRSVM".

Vad betyder detta? Har det vita lejonet en sorts symbol i sig?

https://imgur.com/a/cfiPU9S
Latin, Nullius pavet occursum.

Snabb googling ger:

7th Air Defense Artillery Regiment
Army unit
The 7th Air Defense Artillery Regiment is an air defense artillery regiment of the United States Army, first constituted in the Regular Army as the 7th Regiment of Artillery on 8 March 1898. Wikipedia
Active: 1898
Motto: Nullius Pavet Occursum (He Fears No Encounter)

Förmodligen ett känt latinskt talesätt. Han räder ingen motståndare/inget motstånd.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-01-29 kl. 11:57.
Citera
2021-01-29, 12:09
Medlem
Tepexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Latin, Nullius pavet occursum.

Snabb googling ger:

7th Air Defense Artillery Regiment
Army unit
The 7th Air Defense Artillery Regiment is an air defense artillery regiment of the United States Army, first constituted in the Regular Army as the 7th Regiment of Artillery on 8 March 1898. Wikipedia
Active: 1898
Motto: Nullius Pavet Occursum (He Fears No Encounter)

Förmodligen ett känt latinskt talesätt. Han räder ingen motståndare/inget motstånd.

Ah lite annorlunda stavning.

Kanske skulle nämnt att den är tagen i Sverige men mottot brukas kanske militärt av alla?
Att lejonet är vitt kanske inte har ett symbolvärde, lejon som lejon...

Tackar
Citera
2021-01-29, 12:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ah lite annorlunda stavning.

Kanske skulle nämnt att den är tagen i Sverige men mottot brukas kanske militärt av alla?
Att lejonet är vitt kanske inte har ett symbolvärde, lejon som lejon...

Tackar
Jag känner igen bilden. Vill tro att den hänger i Riddarhuset, I Konserthuset, på Gripsholmen, eller Hallwyllska, eller på Rosenbad?
Jag vet inte om detta lejon brukas militärt. Men lejon brukar avbildas på sköldar Rickard Lejonhjärta (dvs modig) ,, och främst på många nationssköldar/rikssköldar. Den mest kända kanske den brittiska med ett lejon på ena sidan och en enhörning på andra.

Edit: det här var ett intressant fynd:
https://www.pinterest.es/pin/789326272166146939/
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-01-29 kl. 12:19.
Citera
2021-01-29, 12:39
Medlem
Tepexs avatar
Citat:
Jag känner igen bilden. Vill tro att den hänger i Riddarhuset, I Konserthuset, på Gripsholmen, eller Hallwyllska, eller på Rosenbad?
Jag vet inte om detta lejon brukas militärt. Men lejon brukar avbildas på sköldar Rickard Lejonhjärta (dvs modig) ,, och främst på många nationssköldar/rikssköldar. Den mest kända kanske den brittiska med ett lejon på ena sidan och en enhörning på andra.

Den är tagen på Läckö slott så det har varit under de la gardie släktets ägor, men verkar inte vara någon släktsymbol för dem från vad jag har googlat. Det är ingen reproduktion utan var målad på vägg i "krigsrummet" bland bilder av olika slag och med "Gott ift mir Alles" - "Gott Mitt Uns" in ristat i stentavlor.

Har kollat igenom kameran med alla bilderna det finns även "Reqvies haec certa laborvm" med en kvinna iförd rustning med fjäderpenna och en vit örn under en sol med texten "Non est mortale qvod.optq". Verkar vara en samling olika motton?
Citera
2021-01-29, 12:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Den är tagen på Läckö slott så det har varit under de la gardie släktets ägor, men verkar inte vara någon släktsymbol för dem från vad jag har googlat. Det är ingen reproduktion utan var målad på vägg i "krigsrummet" bland bilder av olika slag och med "Gott ift mir Alles" - "Gott Mitt Uns" in ristat i stentavlor.

Har kollat igenom kameran med alla bilderna det finns även "Reqvies haec certa laborvm" med en kvinna iförd rustning med fjäderpenna och en vit örn under en sol med texten "Non est mortale qvod.optq". Verkar vara en samling olika motton?
Ja, kolla min pinterest-länk ovan, finns en stor samling gamla "latinskt motto"-tavlor, bl a samma som din fast med ett annat kattdjur, gepard?
Citera
2021-01-29, 13:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Googlat vidare, hittat att de jag länkade till har en Salomon Neugebauer (nyköpman?) ritat och skrivit om i en bok,

https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/...=3&isAllowed=y

"Las Glosas de los Symbolas Heroica de Salomon Neugebauer"
Citera
2021-01-29, 13:15
Medlem
Tepexs avatar
Citat:
Ja, kolla min pinterest-länk ovan, finns en stor samling gamla "latinskt motto"-tavlor, bl a samma som din fast med ett annat kattdjur, gepard?

Yes! Precis vad jag letat efter!

Såg att (Selectorum Symbolorum Heroicorum Frankfurt, 1619) var i deskriptionen av bilderna på din länk, Salomon Neugebauer pdfen får jag sitta med translate och se över vad som står. Verkar vara romerskt bildspråk i grunden.

Salomon Neugebauer Selectorum Symbolorum (original)
https://books.google.se/books?id=DOz...olorum&f=false
Senast redigerad av Tepex 2021-01-29 kl. 13:19.
Citera
2021-01-29, 13:28
Medlem
Tepexs avatar
Citat:
Googlat vidare, hittat att de jag länkade till har en Salomon Neugebauer (nyköpman?)

Stämmer, det är en variant av Solomon och Neugebauer är ett messianskt namn, han var tydligen en preussisk-judisk historiker som dokumenterade latin-germansk-rysk historia kallade sig även "de Cadano".
Citera
2021-01-29, 14:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Stämmer, det är en variant av Solomon och Neugebauer är ett messianskt namn, han var tydligen en preussisk-judisk historiker som dokumenterade latin-germansk-rysk historia kallade sig även "de Cadano".
Coolt. The more you know
Citera
2021-02-01, 11:37
Medlem
Yayois avatar
Ett lejon har ju alltid en mycket speciell symbolik i sig, det är därför det är vanligt förekommande inom t.ex heraldiken.

Dessutom har helt vita eller helt svarta djur också alltid varit försedda med symbolik. Det gäller alltifrån rent mytologiska djur som enhörningar till hästar och inte minst vilda, mytomspunna djur som lejon då.
Senast redigerad av Yayoi 2021-02-01 kl. 12:18.
Citera
2021-02-02, 14:16
Medlem
Tepexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Ett lejon har ju alltid en mycket speciell symbolik i sig, det är därför det är vanligt förekommande inom t.ex heraldiken.

Dessutom har helt vita eller helt svarta djur också alltid varit försedda med symbolik. Det gäller alltifrån rent mytologiska djur som enhörningar till hästar och inte minst vilda, mytomspunna djur som lejon då.

Ja, jag läste på om dessa kissekatter. Det var vanligt att äldre verk menar att leoparder alltid är passant till skillnad från lejon (ståendes på alla fyra), det kan vara så även om det är ett lejon som avbildats men denna målning är dock alldeles för modern för det.

Det såg även ut som en leopard när jag tittade på pinterest bilden. Men när jag läste boken som jag hittade via LuluBrooksies länk så är det enligt Neugebauer ett Lodjur som står för symbolen och mottot.

Citat:
CAROLVS IV. ROM. IMP. REX
GERMANIAE, BOHEMIAE & C.

Lynx cm inscriptione: NVLLIVS PACET OCCVRSVM.
Hoc symbolo docetur, nontam oculis corporis, quam animi impendentiarete prouideri, vt vulgatum habet: Tela præuisa minus nocent.

Quod

Luod alius fic: mala meditata leuiora, Et sententio fus ille Latinorum Philosophus: Inexpectata plus aggrauant, nouitas adiicit calamitatibus pondus. Lynx inter omnia animalia acutissimo visu prædita eft, ideo hominem cum sigificare vellent oculorum acie summe valentem, eum lyncis imagine adumbrarunt veteres, vt & audacem, propter eius animositatem.

cm i titeln avser troligen Causa Mortis medvetenheten att döden närmar sig.

Grov översättning:
Den här symbolen lär oss att vi tänker på att våra kroppars ögon eller på själens närmaste förnödenheter som ska förberedas. Kortfattat för berättelsen är att: Omständigheterna* förutses mindre än de gör ont. (Nätet, Strukturen, Membranet).

Att besvara den oplanerade situationen, nyheterna eller omständigheterna. Men eftersom lodjuret bland alla andra djur är försedd med sin livsviktiga synförmåga har den i högsta grad värdefull i stridslinjen.

Så som LuluBrooksie säger är det i grunden "Han räder ingen moståndare/inget motstånd." alternativt
"fruktar ej döden man är medveten om." eller ”Ingen fruktan för döden i strid”.

Man kan även se symbolen som att liksom lodjuret; förlita sig på nuets realiteter genom våra förmågor till att bemöta våra problem i livet.

För ytterligare kontext av symboliken kring lodjur:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in