• 1
  • 2
2021-01-28, 22:50
Medlem
a-mortals avatar
Ofta så är det man vill jobba med och det som behövs dåligt betalt.

Jag tror inte att man kan tjäna ihop till ett hus och en pension utan bra lön, så jag säger det jobb som betalar mest är bäst.

Vad säger ni?
Citera
2021-01-28, 22:56
Medlem
UgLyBastards avatar
så du vill hellre slösa bort halva ditt liv på att göra något du inte vill för att kanske tjäna mer pengar än grannen?

självklart ska man göra något man tycker om, som man får ut något av, som inte enbart genererar pengar.
Citera
2021-01-28, 23:00
Medlem
fethorunges avatar
Minst 95% av människor gör det som snabbast leder till bäst lön/snabbaste utväg.

För dem med läshuvud innebär det 3-5 år på universitet, "välbetalt" jobb i svenska mått mätt, följt av slaveri och konstant längtan till helg samt semesterveckor.

För dem utan läshuvud är det yrkesutbildning eller börja jobba direkt efter gymnasiet, den snabbaste utvägen till ett liv av slaveri och konstant längtan till helg samt semesterveckor. Huruvida det är lämpligt att kalla det för utväg går att ifrågasätta.

Resterande 5% gör det de tycker om - fotbollsproffs, utbildar sig till ett yrke de på riktigt brinner för, musiker, drägg, alkoholist, beachboy, driftare, glidare mm. Dessa är sanna livsnjutare och har ett egentligt mål i livet, eller så saknar de mål men mår bra ändå. Detta folk är de sanna vinnarna.
Citera
2021-01-28, 23:09
Medlem
Jag tänker att det har blivit lite väl mycket tjat kring att man måste jobba med det du gillar/älskar. Nu är jag i och för sig bara 27 men vi människor är väldigt anpassningsbara. Med rätt inställning, lite driv och med sköna kollegor så tror jag att de flesta jobb blir intressanta.
Råkar man nu ha jobbiga dagar på jobb så blir ju fritiden desto härliga, det är ju lite relativt det där. Såklart ska man inte jobba med något man absolut hatar men det kommer nog oberoende av om man jobbar med det man älskar eller inte, jobbiga perioder i ens yrkesliv där man undrar ifall man inte ska göra något helt annat ändå.
Citera
2021-01-28, 23:15
Medlem
a-mortals avatar
Kul att höra vad ni tycker
Citera
2021-01-28, 23:27
Medlem
snoamers avatar
Beror på helt hur mycket du hatar ditt jobb. Men inget jobb är värt en massa pengar i min mening. Vad ska du ens göra för pengarna sen? Hur vet du ens att du kommer leva då? Sjukdomar, olyckor, allt kan hända.

Bättre att leva ett bra liv med ett jobb som gör att man inte hatar livet.
Citera
2021-01-28, 23:39
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag kan tänka mig att rätt många känner att de inte uppfyller någon av de tre parametrarna.
Citera
2021-01-28, 23:56
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag jobbar hellre med det som ger mig bredare fördelar, än det som betalar bäst.
Citera
2021-01-29, 00:27
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag jobbar hellre med det som ger mig bredare fördelar, än det som betalar bäst.

Vaddå typ mer fitta och status elller jobba hemifrån, gå hem tidigare, eget ansvar och andra "fördelar"?
Citera
2021-01-29, 03:02
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag tycker att arbetskamraterna är det viktigaste. För om alla på jobbet är rövhål vill man fan inte gå dit även om lönen är bra och jobbet "roligt".
Citera
2021-01-29, 06:25
Medlem
yz44s avatar
För de flesta så är väl arbetet en kompromiss mellan vad man vill göra och vad som är ekonomiskt hållbart.

De som väljer att arbeta enbart för pengarnas skull utan att känna glädje i arbetet slösar bort livet.
Citera
2021-01-29, 07:26
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Ofta så är det man vill jobba med och det som behövs dåligt betalt.

Jag tror inte att man kan tjäna ihop till ett hus och en pension utan bra lön, så jag säger det jobb som betalar mest är bäst.

Vad säger ni?

Om det nu råder en motsats mellan dem: Huvudsaken att tillräckligt många arbetar med det som behövs, då kan de som arbetar med det som genererar mest bidra till BNP och de som arbetar med vad de vill excellera i det.

Pensionssystemet är väl numera byggt på principen om långvarig livsinkomst med ett tak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in