2021-01-28, 21:44
Medlem
Halloj!
Är sugen på att köpa mig en ny gitarr. Spelar inte speciellt mycket men tänkte börja lite mer igen. Stålsträngad går tyvärr bort. Har en redan och mina fingrar skriker såfort jag ens vänder blicken mot den.
Jag har även en Admira A2 som jag älskar ljudet av.
Men nu vill jag ha en med cutout och lite roligare färgsättning.

Jag spelar aldrig med förstärkare så mick spelar egentligen ingen roll.
Har spanat på dessa 3!

Cordoba C4-CE Electro Classical Guitar, Edgeburst

La Mancha Granito 32-CEN-AB

Ibanez GA35TCE-DVS

Har kollat upp dem på Youtube och kan inte bestämma mig, någon här som har någon av dem och kan rekommendera?
Vilken hade ni valt?
Citera
2021-01-28, 21:56
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madcircle
Halloj!
Är sugen på att köpa mig en ny gitarr. Spelar inte speciellt mycket men tänkte börja lite mer igen. Stålsträngad går tyvärr bort. Har en redan och mina fingrar skriker såfort jag ens vänder blicken mot den.

Har spanat på dessa 3!

Ibanez GA35TCE-DVS

Har kollat upp dem på Youtube och kan inte bestämma mig, någon här som har någon av dem och kan rekommendera?
Vilken hade ni valt?

Hade tagit Cordoban. Den extra tusenlappen gör att du slipper känna att du spelar på en stengitarr med noll resonans. Yamaha har också bra billiga gitarrer, men ta ingen under 3000 bara
Citera
2021-01-28, 22:16
Medlem
Inte för att jag nödvändigtvis vill få dig att spela stålsträngat om du inte gillar det, men skriker fingrarna av att du spelar på en så bör du förmodligen testa att sänka strängarna närmare halsen. Det gör en markant skillnad och kan få din gitarr mycket roligare och bekvämare att spela på. Hellre det än att den bara står och samlar damm tänker jag?
Citera
2021-01-28, 22:24
Medlem
Senil-with-styles avatar
Citat:
Halloj!

Har spanat på dessa 3!

Ibanez GA35TCE-DVS

Vilken hade ni valt?
Svårt att säga, hade rekommenderat att du testade gitarrerna fysiskt och tagit beslut ifrån vilken som känns bäst för dig. Har du inte möjlighet till det så skulle jag valt Cordoban (Dyrare gitarr brukar vara lite bättre oftast). Ibanez kan bygga hockeyklubbor, men vet inte hur bra akustiska gitarrer som de bygger.
Citera
2021-01-28, 22:24
Medlem
Citat:
Halloj!

Har spanat på dessa 3!

Ibanez GA35TCE-DVS

Vilken hade ni valt?
Det du egentligen bör göra är att gå in till en musikaffär och testa gitarrerna själv och se om det är nån du fastnar för... Inte bara mitt tipps utan från kungen joe satriani vilket hävdar att val av gitarr avgör mycket på hur mycke du spelar och uur bra du blir.. Hittar du nån du verkligen fastnar för så får du mer motivation till att läradig massa småsaker som tillsammans sen blir ett helt stycke
Citera
2021-01-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Inte för att jag nödvändigtvis vill få dig att spela stålsträngat om du inte gillar det, men skriker fingrarna av att du spelar på en så bör du förmodligen testa att sänka strängarna närmare halsen. Det gör en markant skillnad och kan få din gitarr mycket roligare och bekvämare att spela på. Hellre det än att den bara står och samlar damm tänker jag?
Jag visste faktiskt inte att man kunde det!
Ska man fila i spåren som strängarna ligger i?
Får söka på det. Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av Senil-with-style
Svårt att säga, hade rekommenderat att du testade gitarrerna fysiskt och tagit beslut ifrån vilken som känns bäst för dig. Har du inte möjlighet till det så skulle jag...

Citat:
Ursprungligen postat av Pullover7
Det du egentligen bör göra är att gå in till en musikaffär och testa gitarrerna själv och se om det är nån du fastnar för...
Jag håller med er, ni har rätt i det. Har dock ingen etablerad musikaffär på många mil så möjligheten finns inte tyvärr. Dessa 3 föll mig helt i smaken rent estetiskt iaf. De låter hyfsat när man söker på dem. Men man hade ju gärna velat se och höra, framförallt prova spela på dem egentligen.

Det lutar iaf mot en beställning av Corduban. Men man vill ju inte få hem den och vara missnöjd.
Senast redigerad av Madcircle 2021-01-28 kl. 22:39.
Citera
2021-01-28, 22:42
Medlem
Citat:

Jag håller med er, ni har rätt i det. Har dock ingen etablerad musikaffär på många mil så möjligheten finns inte tyvärr. Dessa 3 föll mig helt i smaken rent estetiskt iaf. De låter hyfsat när man söker på dem. Men man hade ju gärna velat se och höra, framförallt prova spela på dem egentligen.

Det lutar iaf mot en beställning av Corduban. Men man vill ju inte få hem den och vara missnöjd.

Ta din tid och åk till en bra musikaffär istället även om det är långt.. Du skulle nog bli så mycke nöjdare!
Citera
2021-01-28, 22:45
Medlem
Senil-with-styles avatar
Citat:

Misstänkte så kunde vara fallet, tycker isåfall du ska satsa på Cordoban.
Citera
2021-01-28, 23:07
Medlem
Citat:

Här har du en Youtubefilm som visar hur det går till. Akustiska gitarrer är generellt lite knepigare än elektriska (på min Gibson LPJ skruvar jag på två skruvar så är det klart), men det är helt klart värt ett försök om gitarren känns så fel att du inte ens vill spela på den.
https://www.youtube.com/watch?v=6DpLRfbv9ok
Citera
2021-01-29, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senil-with-style
Misstänkte så kunde vara fallet, tycker isåfall du ska satsa på Cordoban.
Får nog bli den!
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Här har du en Youtubefilm som visar hur det går till. Akustiska gitarrer är generellt lite knepigare än elektriska (på min Gibson LPJ skruvar jag på två skruvar så är det klart), men det är helt klart värt ett försök om gitarren känns så fel att du inte ens vill spela på den.
https://www.youtube.com/watch?v=6DpLRfbv9ok
Tack! Ska kolla på det lite senare.
Javisst är det tråkigt, nu står den bara och ser snygg ut.
Kan strängarna bli hårdare med tiden? Eller gäller det bara nylon?
Citera
2021-01-29, 13:29
Medlem
Citat:
Får nog bli den!

Tack! Ska kolla på det lite senare.
Javisst är det tråkigt, nu står den bara och ser snygg ut.
Kan strängarna bli hårdare med tiden? Eller gäller det bara nylon?

Stålsträngar blir möjligen lite mjukare med tiden, men de hinner oftast gå av eller bytas ut av andra anledningar innan du märker av det (jag byter personligen alltid alla strängar om t ex tunna E-strängen går av, men det är en smaksak. Spelar man inte en timme om dagen och vill spara pengar går det utmärkt att byta bara en sträng åt gången). Nylon är ju plast, som stelnar.
Citera
2021-01-29, 13:38
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Halloj!

Har spanat på dessa 3!

Ibanez GA35TCE-DVS

Vilken hade ni valt?
Jag har nästan alltid testat gitarren i affären innan köp. Känns det rätt så köp, kändes det fel så lät jag bli.
Bara köpt en gitarr online och det var var bara för att ha en collectors item.
Mitt tips är åk till en ordentlig affär och provspela någon timme eller två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in