2021-01-28, 18:39
Medlem
Jag använder trådlösa hörlurar och en trådlösa spelkontroll. Är sugen på en trådlös gamingmus. Kan man använda alla samtidigt eller blir det för många trådlösa signlaler till datorn då? Jag läste en gång att vissa trådlösa grejer kan störa skärmar när dom kör 144 Hz. Stämmer det?

Edit: Använder inte bluetooth, utan har mottagare kopplade via USB.

Tack
Senast redigerad av Xavian 2021-01-28 kl. 19:05.
Citera
2021-01-28, 18:48
Medlem
Du menar att du använder Bluetooth?
Citera
2021-01-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Du menar att du använder Bluetooth?
Nej min dator har inte bluetooth. Kontrollen och hörlurarna använder en mottagare som jag kopplar in via USB. Jag har plats för en mottagare till.
Citera
2021-01-28, 19:17
Medlem
Då använder du BT. Att du måste ha en mottagare för varje sak är bara för att dom har varit snåla och inte fixat så du kan koppla upp på datorns befintliga BT. Rent generellt kan man väl ha upp mot 200 saker på en BT, om det är riktigt då.
Citera
2021-01-29, 22:24
Medlem
Peter77s avatar
Förmodligen är det en bluetooth mottagare du har inkopplad via USB porten då ja, iaf med de tillbehören du beskriver att du använder.

Hade du bara nämn t.ex tangentbord och mus skulle jag istället tippat på unifying receiver, men tror inte det i det här fallet.

Bluetooth kan du ha 7st enheter samtidigt anslutna.

På min jobbdator t.ex kör jag mus, tangentbord och hörlurar via bluetooth. Inga som helst problem.

Från Wikipedia.

Citat:
Bluetooth använder det licensfria frekvensområdet på 2,4 GHz.
Upp till 7 samtidiga anslutningar kan göras (men upp till 255 enheter kan tillhöra samma Piconet i parkerat läge).
Låg bandbredd – runt 2 Mbit/s max.
Bluetooth-tekniken är billig.
Låg strömförbrukning – 0,3 mA i viloläge och 30 mA maximalt under dataöverföring.
Begränsat interferensproblem – snabb frekvensöverhoppning mellan 1 MHz-band (1 600 gånger/sekund).
Säker dataöverföring med kryptering, om sådan efterfrågas.
Även om Bluetooth använder samma frekvensband som Wi-Fi (802.11b) kan båda vara i bruk samtidigt eftersom Bluetooth använder frekvenshopp.

Kolla på mottagaren hur den ser ut. Är det bluetooth brukar det ofta (men inte alltid då de kan vara väldigt små) ett B som ser ut som runskrift på den.

Andra typer av såna mottagare i stil med unifying receiver brukar oftast vara pre-paired med vissa specifika enheter, därför misstänker jag att det INTE är en sån utan en BT mottagare.

Annars, länka till vad det är för lurar och kontroll så slipper vi sitta här och gissa.
Senast redigerad av Peter77 2021-01-29 kl. 22:30.
Citera
2021-01-30, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Förmodligen är det en bluetooth mottagare du har inkopplad via USB porten då ja, iaf med de tillbehören du beskriver att du använder.

Hade du bara nämn t.ex tangentbord och mus skulle jag istället tippat på unifying receiver, men tror inte det i det här fallet.

Bluetooth kan du ha 7st enheter samtidigt anslutna.

På min jobbdator t.ex kör jag mus, tangentbord och hörlurar via bluetooth. Inga som helst problem.

Från Wikipedia.

Kolla på mottagaren hur den ser ut. Är det bluetooth brukar det ofta (men inte alltid då de kan vara väldigt små) ett B som ser ut som runskrift på den.

Andra typer av såna mottagare i stil med unifying receiver brukar oftast vara pre-paired med vissa specifika enheter, därför misstänker jag att det INTE är en sån utan en BT mottagare.

Annars, länka till vad det är för lurar och kontroll så slipper vi sitta här och gissa.
Det är väl USB-portarna som kan vara max 255 till antalet, eventuellt med att kedjekoppla hubbar. Vill man ha fler så krävs det ett ytterligare fler USB-styrkort i maskinen. Men de klarar inte full märkström i så fall. Det måste man kolla att det räcker pga att somliga gamla trådlösa nätverkskort tog ganska mycket ström. Några av de första USB-portarna kan vara upptagna redan inne i maskinen.
Har för mig att det kan komma att bli fler Bluetooth enheter så småningom.

Namnet Bluetooth kommer ifrån Vikingahövdingen Harald Blåtand
Citera
2021-01-30, 09:36
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Det är väl USB-portarna som kan vara max 255 till antalet, eventuellt med att kedjekoppla hubbar. Vill man ha fler så krävs det ett ytterligare fler USB-styrkort i maskinen. Men de klarar inte full märkström i så fall. Det måste man kolla att det räcker pga att somliga gamla trådlösa nätverkskort tog ganska mycket ström. Några av de första USB-portarna kan vara upptagna redan inne i maskinen.
Har för mig att det kan komma att bli fler Bluetooth enheter så småningom.

Namnet Bluetooth kommer ifrån Vikingahövdingen Harald Blåtand

Jag tolkar det där med 255 från wikilänken som att det inte har någonting med USB portarna att göra, utan, som det står bara, 255 sparade kopplingar (dvs adresser, BT kopplad enhet har ju en mac-adress.

I laptops är ju t.ex ofta BT transceivern ofta på samma modul som wlan transceivern (vet inte om transceiver är helt rätt benämning men jag tänker transmitter/receiver) och då är de ju inte kopplade via USB alls.

Tänk dig istället att du kollar under Bluetoothikonen "visa bluetooth enheter" och att du där rent teoretiskt skulle kunna ha 255 enheter. Varav då 7st aktiva samtidigt.
Citera
2021-01-30, 10:14
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fracknisse
Då använder du BT. Att du måste ha en mottagare för varje sak är bara för att dom har varit snåla och inte fixat så du kan koppla upp på datorns befintliga BT. Rent generellt kan man väl ha upp mot 200 saker på en BT, om det är riktigt då.
Vad talar du om? Det hör till ovanligheterna att möss använder Bluetooth utan normalt sett är det ett egenutvecklat protokoll som prylarna använder, både för högre prestanda och lägre strömförbrukning. Som exempel finns det idag 779 trådlösa möss indexerade på Prisjakt.nu. Av dessa använder endast 218 Bluetooth. På samma sätt är det med många trådlösa hörlurar, exempelvis kör mina Sennheiser RS180 med deras egna KLEER system för överföring av ljud. Vad gäller trådlösa handkontroller är nog bluetooth det vanligaste, iaf på lite dyrare modeller. Men absolut ingenting jag skulle garantera och Prisjakt visar att cirka en femtedel av alla trådlösa handkontroller använder ett eget trådlöst protokoll.
Senast redigerad av hakro807 2021-01-30 kl. 10:19.
Citera
2021-02-04, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Jag tolkar det där med 255 från wikilänken som att det inte har någonting med USB portarna att göra, utan, som det står bara, 255 sparade kopplingar (dvs adresser, BT kopplad enhet har ju en mac-adress.

I laptops är ju t.ex ofta BT transceivern ofta på samma modul som wlan transceivern (vet inte om transceiver är helt rätt benämning men jag tänker transmitter/receiver) och då är de ju inte kopplade via USB alls.

Tänk dig istället att du kollar under Bluetoothikonen "visa bluetooth enheter" och att du där rent teoretiskt skulle kunna ha 255 enheter. Varav då 7st aktiva samtidigt.

Ja - 255 enheter är nog max, om det finns expansionskort och hubbar för att utöka antalet portar till så många från ett visst moderkort det vet jag inte.
För seriella portar RS232 så fanns det expansionskort som kunde ge ett stort antal sådana seriella portar.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vad talar du om? Det hör till ovanligheterna att möss använder Bluetooth utan normalt sett är det ett egenutvecklat protokoll som prylarna använder, både för högre prestanda och lägre strömförbrukning. Som exempel finns det idag 779 trådlösa möss indexerade på Prisjakt.nu. Av dessa använder endast 218 Bluetooth. På samma sätt är det med många trådlösa hörlurar, exempelvis kör mina Sennheiser RS180 med deras egna KLEER system för överföring av ljud. Vad gäller trådlösa handkontroller är nog bluetooth det vanligaste, iaf på lite dyrare modeller. Men absolut ingenting jag skulle garantera och Prisjakt visar att cirka en femtedel av alla trådlösa handkontroller använder ett eget trådlöst protokoll.

Ja dessa har oftast nedbantade protokoll eftersom en del i Bluetooths protokoll är overkill. Mycket möjligt att de med egna protokoll har egna kretslösningar som är billigare.
Bluetooth-modulen säljs nästan alltid ihop med det trådlösa nätverkskortet och är en ganska dyr komponent i tex en bärbar dator.

Men vad som troligen kommer framöver eller redan är implementerat är speciella genialt designade antennstackar av tex endimensionella och flerdimensionella Yagis med tex inre resonanskaviteter som kan sitta tex i skärmlocket, och kan förbättra mottagningen under mycket dåliga förhållanden. Det gäller både Bluetooth, WiFi och dessutom 4G och 5G.
Specen för Bluetooth ger nog utan vidare utrymme för fler än 7 enheter aktiva samtidigt. Tänk på att redan idag så i en stor sal om många har sin Bluetooth påslagen så finns den möjligheten.

Bluetooth är genialt genomtänkt för kortare räckvidd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in