Förmodligen är det en bluetooth mottagare du har inkopplad via USB porten då ja, iaf med de tillbehören du beskriver att du använder.
Hade du bara nämn t.ex tangentbord och mus skulle jag istället tippat på unifying receiver, men tror inte det i det här fallet.
Bluetooth kan du ha 7st enheter samtidigt anslutna.
På min jobbdator t.ex kör jag mus, tangentbord och hörlurar via bluetooth. Inga som helst problem.
Från Wikipedia.
Citat:
Bluetooth använder det licensfria frekvensområdet på 2,4 GHz.
Upp till 7 samtidiga anslutningar kan göras (men upp till 255 enheter kan tillhöra samma Piconet i parkerat läge).
Låg bandbredd – runt 2 Mbit/s max.
Bluetooth-tekniken är billig.
Låg strömförbrukning – 0,3 mA i viloläge och 30 mA maximalt under dataöverföring.
Begränsat interferensproblem – snabb frekvensöverhoppning mellan 1 MHz-band (1 600 gånger/sekund).
Säker dataöverföring med kryptering, om sådan efterfrågas.
Även om Bluetooth använder samma frekvensband som Wi-Fi (802.11b) kan båda vara i bruk samtidigt eftersom Bluetooth använder frekvenshopp.
Kolla på mottagaren hur den ser ut. Är det bluetooth brukar det ofta (men inte alltid då de kan vara väldigt små) ett B som ser ut som runskrift på den.
Andra typer av såna mottagare i stil med unifying receiver brukar oftast vara pre-paired med vissa specifika enheter, därför misstänker jag att det INTE är en sån utan en BT mottagare.
Annars, länka till vad det är för lurar och kontroll så slipper vi sitta här och gissa.