Stödpedagog gäller särskilt för LSS-boende och finns stort behov vad jag förstår. Jobbar själv på LSS-boende sen i höstas. När det kommer till utbildning LSS är det lite knepigt och bakvänt har jag märkt. Den givna utbildningen om man vill jobba på LSS-boende är Stödpedagog, men om man inte läst vård- och omsorg på gymnasiet så måste man komplettera med Socialpedagogik 1 & 2 samt Hälsopedagogik eller utbilda sig till undersköterska där det ingår. Sen måste du ha ett års heltidserfarenhet för att komma in. Så verkligen moment 22 om man vill plötsligt jobba med människor inom LSS. I mitt fall blev jag vikarie på ett boende i höstas utan utbildning. Mina kollegor har undersköterska i grunden och jag anågs outbildad även om jag läst 8 år på universitet 🙃. Jag gjorde bra ifrån mig ändå och blev fast anställd. Håller själv på att forska i hur jag ska bli utbildad i det jag gör och verkar som jag får jobba i ett år och komplettera med ovan nämnde under tiden. Så mitt tips är att vända dig till privata aktörer inom LSS och sök vikarieannonser och gör det även om det står att utbildning är ett krav. Kommunen tror jag är hårdare på kraven.
Behandlingsassistent har sämre koll på men är väl mer tänkt inom psykiatrin, vilket är en falang mer inom vården. Boende på LSS har sina egna lägenheter och du finns där för att stötta dom i deras vardag och för att hjälpa dom komma närmre deras inviduella mål och det kan skilja sig väldigt. I samma lägenhetshus finns vissa mer fungerande än andra. Vissa kan behöva omvårdnad, Andra sköter sig själva nästan helt och hållet. Jag tycker LSS är jättekul och givande. Det krävs mycket av dig genom att vara föredömlig, öppen, samarbetsvillig, trygg i dig själv, osv.
Lycka till!!