Citat:
Ursprungligen postat av
tictaco
Jag som riktig ingenjör förstår att ni också vill vara det, men det är ni inte. Ni kan inte skapa en produkt som håller i längden. Flesta av er är design/konstnärs-horor.
Jag har största respekt för den percentil UX:are som tar fram ett koncept med användare, sedermera kanske tweakar det en aning i korrespondans med användarna. FINE! Där har vi något som håller ett decennium.
Resterande 95% av er sitter bara och hittar på, out of the fucking blue, att "nu måste GUI ändras!!" årligen. Det flyttas knappar fram och tillbaka. Ni tror ni är sååå smarta med idiotiskt, bajsnödiga nya grafiska ikoner, annorlunda progressindikatorer och fan vet allt.
Nu väntar jag bara på första kommentaren från någon fet, ful feminist-UX:are i stil med: -"Ja men då fåru väl lära dig den nya layouten!!"
Ja det har jag vant mig med. Värre är det för den äldre generationen 65+ som skall utstå dessa "förbättringar" på årlig basis i diverse olika internet-applikationer; bara för att ni skall föda era egon och/eller verka nödvändiga på arbetsplatsen.
Sug min kuk, era jävla icke-ingenjörer!
Ooooof vad har hänt? Omorganisering och nån som passade en samling nya mallar, strukturer och UI-modeller till dig och bara "ok kodapa, nu är det klickyklacky som gäller för dig! Chop chop"?
UX - alltså inte själva utseendet utan ofta fokusen på flödet och användandet av något är ju litet annorlunda. Där brukar man just utgå från användartester för att lösa ofta rätt enkla problem där användarna krockar med det gränssnitt som fanns. OFTA är det bra genomförda tester och ofta löser det problemet där en utvecklargrupp helt enkelt haft känsla för feeling och plöjt på och missat vad användarna egentligen gör i slutprodukten.
Men ibland blir dom där testerna helt enkelt för kackiga - har sett massa användartester där man verkligen har en grundläggande idé om vad man vill bevisa och medvetet eller omedvetet skapar tester som ska bevisa tesen.
Som flera sagt brukar UX-gruppen aldrig bli inlangade förens mot slutet och tyvärr på större företag så existerar dom, UI, säljteam, produktmanagers, och programmerare i silos vilket gör att tekniska problem med deras idéer kan bli enorma arbetsskulder när det väl kommer till att snickra ihop skiten. Total katastrof.
En lösning som jag genuint vill slå för att folk ska lägga fram är att involvera alla delar i just design-delen. Små grupper som ges möjlighet att snacka idéer och förklaringar, lägga upp tester osv där programmeraren i gruppen har carte blanche att säga "ok det där kommer vara CP-svårt att genomföra tekniskt. Det går, men det blir svårt" vilket gör att UX-designern, eller UI-designern eller utvecklaren har en sportslig chans att "designa sig runt" ett problem redan från scratch - kanske hysta in litet arbetsnotifieringar varför så att nästa generation som ska kolla igenom arbetet ser varför.
När det kommer till det visuella: ja förutom säg färgblindhetslösningar, upptäcksmöjlighet och optimering hitan och ditan är det ofta väldigt ... trend-baserat. Men det är en visuell produkt man gör (om det är det man gör) - det går inte att komma undan. Jobbet du får i knät är ofta "våra konkurrenters prylar ser... ja du vet.. "coolare ut"" och sen spenderar man dagar med att lista ut vadfaen det betyder i praktiska termer och sen snickrar man ihop nåt som följer UX-modellen, som inte är totalt bajs användarmässigt och som ser "coolt" ut enligt klienten.
Typ skor - skor behöver inte byta utseende hela satans tiden. MEN dom ska säljas till en person och därför måste marknadsavdelningen jaga trender, som dom sen langar till en produkt-manager som sen kräver design-ändringar och där nånstans kommer folk som mig in (fast med skor) och försöker få ut nån peng.
I bra organisationer så sitter såna som mig med såna som dig och gör skiten ihop - jag menar kan jag inte ens förklara varför jag gör nåt på ett visst sätt med en medarbetare som dig så är det antagligen inte så satans kritiskt och att ha med programmerare från dag ett är så jävla värdefullt av ovan nämnda orsaker men också för att faktiskt ha en person till som inte är en själv är så jävla värt arbetsmässigt. Blir bättre skit sen.
EDIT: nu hajjar jag att du var förbannad och ville få skrika av dig - vilket för helvete go for it! <3 Hoppas vad som än föranlett detta löser sig såsmåningom.