• 1
  • 2
2021-01-27, 21:24
Medlem
Sladdarens avatar
Tjenis

Jo, som sagt så får man ju en 2a på besiktningen ifall en airbag lampa lyser och då ska ju den bli släckt
Just när det kommer till felsökning och kopplingssheman inkl sen vad det är för komponent eller enhet eller sensor mm så kan det ju lätt bli en dyr överraskning på "modernare" elektronik bilar.

Om ni hade en Volvo s80 2.8 24v T6 1999. Vad anser ni det är värt att få airbag lampan släckt?
I övrigt en mycket välbehållen bil
Jag skiter i att krockkudde systemet funkar, vill bara ha lampan släckt

Varför jag frågar är för att ingen absolut ingen mekaniker kan svara på det innan felsökning eftersom det kan vara fel på 1 punkt eller 20 inkl att det skulle nästan innebära att man egentligen får allt att funkar igen ev ?

Men varför vill man det, jag vill komma billigt undan, om det går ifall det blir för "dyrt" för att åtgärda.. Dvs min felsökning är att släcka airbaglampan sen går den igenom besiktningen
Vilket aber...

Men ivf hur dyr kan det bli tror ni ? 3000 kr eller mer mindre ?
Såklart krävs det en sån där felsökningsdator för att hitta problemet överhuvudtaget

Hur ofta ljuger mekaniker om vad då som är fel (när det kommer till elektronik) och vad anses rimligt att betala för olika delar av rep av krockkudde systemet ?

Vilken mekaniker är billigast på det ? Kanske en Bil EL rep mekaniker ?

Vad är det mest troligaste felen tror ni ang denna modell eller årsmodell ?

Lös kontakt , skadad kabel, en sensor trasig av flera, eller som värst att krockkudden behöver bytas med dess laddningsdrivmedel eller det som utlöser den
Senast redigerad av Sladdaren 2021-01-27 kl. 21:29.
Citera
2021-01-27, 21:28
Medlem
skalman1973s avatar
Tänker du bara släcka koden klarar du dig med en sådan här och 2-3 minuter av ditt liv / finns billigare också https://www.biltema.se/bil---mc/verk...lvo-2000036593
Citera
2021-01-27, 21:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tänker du bara släcka koden klarar du dig med en sådan här och 2-3 minuter av ditt liv / finns billigare också https://www.biltema.se/bil---mc/verk...lvo-2000036593

Har ingen, men mekaniker antyder på att det inte är bara att släcka koden .. utan betydligt bökigare.
Jag misstänker iaf att det inte kommer att funka pga av backupsystem som gör att det inte släcks

Lampan ska ju sluta lysa ochså men men, sen att systemet är trasigt kvittar just nu
Jag avser iaf då att inte besöka en mekaniker som släcker 2or för då kan det bli dyrt

Förövrigt är det inte min bil vi pratar om i det här fallet, utan det gäller en annan
Citera
2021-01-27, 21:36
Medlem
yz44s avatar
Om du vill komma billigt undan kan du testa att nollställa koderna.
Det kommer inte att lösa problemet men kan fungera för besiktning.

Felkoder skapas när signalvärdet uppnår inställt intervall, i praktiken efter en viss tid, sträcka, antal starter eller liknande.
Så du bör släcka koderna för att se hur lång tid det tar för dem att komma tillbaka, då vet du om det fungerar att släcka dem strax före besiktning.
Citera
2021-01-27, 21:42
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det kommer inte att lösa problemet men kan fungera för besiktning.

Felkoder skapas när signalvärdet uppnår inställt intervall, i praktiken efter en viss tid, sträcka, antal starter eller liknande.
Så du bör släcka koderna för att se hur lång tid det tar för dem att komma tillbaka, då vet du om det fungerar att släcka dem strax före besiktning.

Okej, så ifall jag besöker en EL bil nischad mekaniker med denna bil så ska jag föreslå det som steg 1 ,för annars kan han ju börja byta massa annat osv mm eller ska man lita på att han tar den enklaste billigaste vägen ?

För hela projketet går ut på att släcka airbag lampan. Och ifall felsökning har ett standard pris må det vara hänt mellan nånstans 1000-2000 kr och ifall det sen är bara är en löskontakt eller byte av en sensor för max 200-400kr .. Men är normalt en felsökning ett standardpris på eller blir det dyrare ju mer man analyserar via en dator som egentligen gör hela jobbet ?
Citera
2021-01-27, 21:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Jo .. men tänk på att det är inte min bil så, och att jag ska inlämna den bara, men försöka få det så billigt som möjligt .. Är liksom hemtjänst åt en annan tof ang ärenden och annat

Ja jag kan ju köpa en sån iofs

Men nu ska jag överraska dig. Den här bilen har faktiskt lämnats in 2 ggr för att just släcka airbag lampan genom felsökning under förra året 1 gång och 1 gång under detta år efter årets besiktning, men de har inte lyckats . Jag kan inte historien bakom det men jag antar att gubben har lämnat in den på 2 verkstäder som släcker 2 or och då har dom inte velat göra det fast det inte var kravet att släcka 2an utan det var att släcka airbaglampan.

Kan det vara så eller? Och egentligen tvärtom sen om man bara vill att en verkstad ska släcka airbag
lampan

Hehe, det var tom så att en godkänd verkstad släckte 2an förra året men inte lampan , så den vart trafiklaglig igen, ja fram till nu då igen i år då det blir körförbud till slut ...
Senast redigerad av Sladdaren 2021-01-27 kl. 21:56.
Citera
2021-01-27, 21:58
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jo .. men tänk på att det är inte min bil så, och att jag ska inlämna den bara, men försöka få det så billigt som möjligt .. Är liksom hemtjänst åt en annan tof ang ärenden och annat

Ja jag kan ju köpa en sån iofs

Men nu ska jag överraska dig. Den här bilen har faktiskt lämnats in 2 ggr för att just släcka airbag lampan genom felsökning under förra året 1 gång och 1 gång under detta år efter årets besiktning, men de har inte lyckats . Jag kan inte historien bakom det men jag antar att gubben har lämnat in den på 2 verkstäder som släcker 2 or och då har dom inte velat göra det fast det inte var kravet att släcka 2an utan det var att släcka airbaglampan.

Kan det vara så eller? Och egentligen tvärtom sen om man bara vill att en verkstad ska släcka airbag lampan
Ser att det var -99 års modell, vet inte om det fungerar med felkodsläsare på en så gammal bil.
Annars hade det varit billigast att själv släcka koderna, någon annan här kanske vet om det fungerar på den modellen.

Att åtgärda felet kan kosta allt från några hundralappar till några tusenlappar eller mer.
Kan vara allt ifrån en lös kabel till en defekt krockkudde som behöver bytas.
Citera
2021-01-27, 22:04
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ser att det var -99 års modell, vet inte om det fungerar med felkodsläsare på en så gammal bil.
Annars hade det varit billigast att själv släcka koderna, någon annan här kanske vet om det fungerar på den modellen.

Att åtgärda felet kan kosta allt från några hundralappar till några tusenlappar eller mer.

Jag vet inte heller.. och ang fetade : Så sant och ev en defekt krockkudde som kanske löser ut sig i tid och otid eller ja iaf en gång normalt hehe så kan kanske en laglig verkstad inte fuska med det jobbet för det vore livsfarligt om det kom ut. Men jag är rätt så säker på att det värsta scenariet är inte trasigt, dvs att krockudden är en trafikfara i bruk för då kan man ju bara koppla ur den ?

Hur ser besiktningen på att alla lampor som finns på instrumenten lyser när tändningen på ifall då airbaglampan inte skulle lysa, om vi ponerar det`? Mvh S
Senast redigerad av Sladdaren 2021-01-27 kl. 22:07.
Citera
2021-01-27, 22:09
Medlem
"Att släcka lampan" är meningslöst, att lösa problemet är vad man måste göra. Så länge felet är kvar så kommer airbaglampan bara att tändas igen.

Tänk också på att de flesta vanliga felkodsläsare inte kan läsa ut felkoder från airbagsystemet. Dvs ska bilen lämnas in så bör den lämnas till någon som har tillgång till rätt utrustning och kunskaper att felsöka.
Citera
2021-01-27, 22:11
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:

Något likt (läs: likt!) OBD kom till redan 1980 någonstans på volvo, 1999 har OBD2, i alla fall 40-serien.

Så ja, bara att dubbelkolla om en OBD2-modul kan läsa din bil, sedan nolla koderna i samband med att du rullar in till bilprovningen och hoppas att det går fort. Alternativ två är att öppna inredningen och rycka ut ljusdioden till den symbol som visar airbag, så slocknar lampan.

Edit: Två tattar-lösningar men det kommer garanterat fungera (till slut) om man fortsätter försöka hos bilprovningen.
Senast redigerad av GoUoD 2021-01-27 kl. 22:16.
Citera
2021-01-27, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Hur ser besiktningen på att alla lampor som finns på instrumenten lyser när tändningen på ifall då airbaglampan inte skulle lysa, om vi ponerar det`? Mvh S

Följer de reglementet ska de sätta en två:a på det.
Har dock en gång köpt en bil där en "trixare" lyckats få igenom fel på ABS:en genom att helt sonika tejpa svart tejp för lampan... Vet inte om div mutor eller allmän inkompetens hos bilprovaren var inblandat, men det kan tydligen gå.
Citera
2021-01-27, 22:58
Medlem
53....so whats avatar
Hade själv en -99 som hade samma fel. Där sa displayen att passagerarens Airbag var ur funktion, eller nåt. Ej godkänd vid bilprov, =fixa. Men det var så att det inte fanns nån Airbag där, men det hjälpte inte. Texten skulle raderas annars körförbud.
Letade efter beg. box, vilket inte hittades här, då serienummret visade att denna mod såldes bara i nåt östland eller nåt liknande, minns inte exact, köpa ny var aldrig aktuell. Fick tag i en snarlik men visade sig inte vara stiftkompatibel med min bil.

Sålde till kunnig kille som troligen fick fixat det.
Senast redigerad av 53....so what 2021-01-27 kl. 23:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in