• 1
  • 2
2021-01-27, 13:27
Medlem
GrillTeknikers avatar
Skulle behöva 2 st nylonblock, de där som man tillverkar diverse verktygshållare och annat av på industrier. Tänk vit kraftig plast som går att borra, såga, etc.

De behöver vara minst 70x40x30 mm. Det borde väl vara något som används för diverse smådetaljer inom hobbybyggen precis hela tiden, men jag hittar bara snordyra grejer för typ företagskunder.

Misstänker att jag söker på fel sökord. Någon hobbykunnig som vet var jag kan hitta detta?
Citera
2021-01-27, 14:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Misstänker att jag söker på fel sökord. Någon hobbykunnig som vet var jag kan hitta detta?
Om du klarar dig med andra material så kan du gjuta egna block med polyester eller epoxy.
Citera
2021-01-27, 14:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Skulle behöva 2 st nylonblock, de där som man tillverkar diverse verktygshållare och annat av på industrier. Tänk vit kraftig plast som går att borra, såga, etc.

De behöver vara minst 70x40x30 mm. Det borde väl vara något som används för diverse smådetaljer inom hobbybyggen precis hela tiden, men jag hittar bara snordyra grejer för typ företagskunder.

Polyamid/POM kan du söka på. Här är ett exempel:

https://www.plastvaror.se/shop/slits...iABEgIJzvD_BwE
Citera
2021-01-27, 14:24
Medlem
https://www.plastmastarn.se/materialguide/
Citera
2021-01-27, 14:49
Medlem
Citat:

Sånt där brukar nästan bli billigare att köpa om du hittar materialet som huvudbeståndsdel i någon befintlig produkt hos Ikea, jula eller liknande. Typ en tjock skärbräda som du kapar och limmar eller liknande.

Eller ännu bättre om du kan hitta material i någon maskin eller fordon på en skrot.
Citera
2021-01-27, 17:16
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Sånt där brukar nästan bli billigare att köpa om du hittar materialet som huvudbeståndsdel i någon befintlig produkt hos Ikea, jula eller liknande. Typ en tjock skärbräda som du kapar och limmar eller liknande.

Eller ännu bättre om du kan hitta material i någon maskin eller fordon på en skrot.

Jo det var en tanke jag hade också, men det mesta sådant är för tunt. Behöver minst 30mm, och vill helst ej limma eller skruva ihop då det behöver klara en del belastning och rörelser.
Citera
2021-01-27, 17:19
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Polyamid/POM kan du söka på. Här är ett exempel:

https://www.plastvaror.se/shop/slits...iABEgIJzvD_BwE

Tack, var inne och kollade där innan men tyckte det kändes lite dyrt. Hade förväntat mig att en 100x100x60 -bit bara skulle behöva kosta några tior, inte flera hundra... men det kanske är de priserna som gäller rent allmänt? Isåfall får jag tänka om och göra på nåt annat vis...
Citera
2021-01-27, 17:21
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om du klarar dig med andra material så kan du gjuta egna block med polyester eller epoxy.

Låter för meckigt (för mig iaf, som aldrig sysslat med sånt).

Men min tanke från början var att bocka till av plåt, men det är svårt att få lika snyggt som en solid plastbit med snyggt försänkta hål...
Citera
2021-01-27, 17:42
Medlem
Citat:
Jo det var en tanke jag hade också, men det mesta sådant är för tunt. Behöver minst 30mm, och vill helst ej limma eller skruva ihop då det behöver klara en del belastning och rörelser.

Om du tänker till lite hittar du säkert materialet du söker som en del av något du kan köpa billigt nytt eller begagnat. Sitter mycket teflon och annan plast i maskiner på olika glidytor.

Själv ropade jag in en jävla massa verktyg för 200:- där det låg en sån här plastklubba i som är 35mm tjock. Just den här var en märkesprodukt men det finns säkert något billigare.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-...klubba-100260/

Citat:
Men min tanke från början var att bocka till av plåt, men det är svårt att få lika snyggt som en solid plastbit med snyggt försänkta hål...

Vad exakt ska du göra då? Du kan inte använda något hårt och tätt träslag som tex massiv bok från något ben till något gammalt bord som ska kasseras som du sedan målar?
Citera
2021-01-27, 17:55
Medlem
Ebay. Sökord "ptfe block"
Citera
2021-01-27, 18:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Låter för meckigt (för mig iaf, som aldrig sysslat med sånt).

Jag har gjutit med polyester och det är inte särskilt svårt, för en rektangulär bit så hade jag tatt 1mm akrylplast och tejpat ihop och sen bara hällt i polyester, ska det ta kraft så hade jag armerat med lite glasfiber.

0.5kg polyester + härdare kostar en hundring på biltema.

En mycket viktig detalj om du skulle göra detta, polyester blandas med härdare och det vanliga receptet funkar bara med tunna lager, ska man gjuta lite tjockare lager så måste man minska mängden härdare.
Under härdningen bildas värme och med tjocka lager kan det bli rejält varmt vilket missfärgar och försvagar polyestern, med mindre härdare så går det hela lite långsammare och mindre värme utvecklas.

Vad tror du om svart plast? 100x100x50mm 200ish nånting kronor.
https://www.plastvaror.se/shop/kraft...er-20478p.html
Citera
2021-01-27, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isolering
Ebay. Sökord "ptfe block"

Ptfe är teflon, det vill han nog inte ha. Bra till extrema miljöer men ett elände å bearbeta, och det kallflyter under belastning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in