2021-01-28, 09:35
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Vad är TS för dyngloser.
1. Vad menar du ens med ekonomi grupper.

Gissar man diskuterar ekonomi i en sådan.

2.Du får väl gå med i andra intressegrupper

Förslag:

Vi på A-kassan
Vi mellan jobb
Vi som postar kattbilder.

Seså. Acceptera din situation och projicera inte misslyckandet på andra.

😁 Haha ok vi säger så
Citera
2021-01-28, 09:39
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Är det bara jag som finner det här lite roligt

Ok så långt är jag med.

TS förstår inte men måste samtidigt påtala att denne minsann drar in så mycket mer än de flesta andra.

Här måste TS än en gång antyda att den drar i så mycket pengar

Tell me what?!? Vem är det som skryter?

Ja du, berätta gärna för oss varför du måste skapa en ny tråd på ett anonymt foumt för att berätta om hur mycket pengar du påstås dra in på börsen.

Jag är en totalt anonym människa här vilket medför att jag kan berätta om min ekonomiska situation utan att det skulle vara skryt.
Och enda anledningen är att påtala att jag är i samma situation som dessa som postar publikt på Facebook.
😁
Citera
2021-01-28, 09:45
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Haha förlåt men du startar en tråd om att folk skryter om hur mycket dom tjänar men måste ändå själv lägga till:

"Drar själv in mer än de flesta men har inte förståelse för fenomenet."

Samt:
"Grannarna ser att man går hemma äger flera bilar osv men allvarligt de får undra och tro att man går på A-kassa."

Jag tror du kanske inte har förståelse för detta beteende men ställ dig själv frågan varför du var tvungen att lägga till hur mycket pengar du har i TS.
Hade inte frågeställningen fungerat lika bra utan det?
Där har du svaret på din fråga

Jag är en anonym debattör här.
Det är ändå stor skillnad på Facebook och Flashback är det inte så?
Förstår du verkligen inte illustreringen av inlägget?
Citera
2021-01-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Jag är en anonym debattör här.
Det är ändå stor skillnad på Facebook och Flashback är det inte så?
Förstår du verkligen inte illustreringen av inlägget?

Även fast jag skulle kunna föra argumentet att "Anders Eriksson" inne i något ekonomi forum i betraktarens öga är lika anonym som Puffe från bjälboätten.

Men anonymiteten har inget med fenomenet du vill diskutera att göra.
För du är fortfarande avataren "Puffe" på flashback som representerar dig (om du inte delar konto).
Och således kände du precis som "Anders" på forumet att du hade behovet av att berätta för oss hur bra finansiellt ställt du har det och att du har många bilar utan att jobba även fast det inte har någon som helst relevans till ämnet.

Så du gjorde exakt samma som dom gör.
Citera
2021-01-28, 15:19
Medlem
Jag är uppväxt med att man inte pratar om lön eller tillgångar med personer utanför den minsta familjen. Att berätta hur min portfölj ser ut gör jag absolut inte. Möjligen lite svävande om vilka som är de största innehaven men inga detaljer. Jag tar aldrig någonsin upp diskussionen på jobbet om värdepapper men lyssnar mycket intresserad och kommer med åsikter.

Publicerar en gång i halvåret mina största innehav i inlägget "Här är min portfölj " på Flashback. Vid nyår skriver jag ungefär hur utvecklingen av portföljen har gått.

Aldrig kronor och ören. Här på Flashback så är man hyffsat anonym. Skulle definitivt inte posta det under mitt riktiga jag.

Många vill visa hur duktiga de har varit när de haft en bra utveckling. Få gör ett inlägg när de förlorat en tredjedel av tillgångarna. Man får därför ta det med en stor nypa salt. Ungefär som på Facebook där alla fotograferar när de gjort en lyxmiddag men få bilder finns på pulvermos och korv.

De som hänger här på ekonomisidorna är betydligt mer intresserade av ekonomi och värdepapper än gemene man. Skulle därför inte bli förvånad om storleken på portföljen därför avviker från medelsvensson på precis samma sätt som de som hänger på bilforumet troligen är mer motorintresserade och har häftigare och dyrare bilar än genomsnittet.
Citera
2021-01-28, 16:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Japp!

Typiskt på ekonomiforum att folk berättar hur lågt dom köpte in sig med. Sällan någon berättar när dom säljer, bara när dom sålde och man alltså inte kan verifiera.

Sen, en riktig vattendelare som skiljer seriösa diskussioner från fjanteri är om man pratar procent eller summor.

Seriösa människor pratar procent. Att man ”tjänat 20.000 senaste månaden” säger inget om vad man åstadkommmit. För en miljardär som placerat några miljoner i en indxfond är det ganska väntat, för en McDonalds-arbetare som satt hela lönen, inklusive hyrespengarna på en säljoption och lyckats.

Exakt detta! Bra skrivet, nu slapp jag! Min depå är ner 500k idag. Det säger ju ingenting mer än just det.
Citera
2021-01-28, 23:14
Medlem
Jag kan respektera folk som kontinuerligt över lång tid lägger ut bevis på allt de gör.
Tex om någon skulle skriva en månad vad de ska lägga i sin portfölj närmaste tiden - och sen följer upp det 3 månader senare. Men då ska det va allt.

Enstaka vinster har jag - precis som de flesta här - inte mycket till övers för.

Fast jag kan förstå att folk blir sugna på att posta. Det behöver ju inte alltid va pengaskryt utan kan vara att man exempelvis var med i debatter innan köpet - där det bråkades om huruvida aktien va köpvärd eller inte - och då kan man vilja dra en "vad va det jag sa" till tvivlarna.
Citera
2021-01-29, 05:57
Medlem
Klappasäftens avatar
Jag skulle aldrig skryta om mina vinster. Så länge jag ligger över OMX snittet är jag nöjd. Däremot delar jag gärna mig med mig när jag går minus och speciellt när jag har riktiga röda dagar. Året började riktigt bra men nu är all vinst nästan bortsvept. Jag är inte ensam det är många som gått back de senaste dagarna.

Folk som skryter om vinster på sociala medier är riktiga lowlifes. De visar gärna upp när de satsat allt på en aktie och haft en gnutta tur men de delar aldrig när det går dåligt.

Tävla mot dig själv, tävla aldrig mot andra. Håll er utanför dessa grupper!

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Jag kan respektera folk som kontinuerligt över lång tid lägger ut bevis på allt de gör.
Tex om någon skulle skriva en månad vad de ska lägga i sin portfölj närmaste tiden - och sen följer upp det 3 månader senare. Men då ska det va allt.

Enstaka vinster har jag - precis som de flesta här - inte mycket till övers för.

Fast jag kan förstå att folk blir sugna på att posta. Det behöver ju inte alltid va pengaskryt utan kan vara att man exempelvis var med i debatter innan köpet - där det bråkades om huruvida aktien va köpvärd eller inte - och då kan man vilja dra en "vad va det jag sa" till tvivlarna.

Lätt att säga det till andra men när de själva gör felkalkyleringar då kommer de aldrig avslöja det. Få sociamedia profiler skulle få följare om de endast gick back. De kommer aldrig vara till någon hjälp utan de är endast ute efter att få följare och betalt. Betalt med pengar från följare och företag som de själva kan köpa ännu mer aktier.

Uppmanar följare jag att sluta följa dessa profiler. Sociala medier är skit! Lär dig att tävla mot dig själv och bygg upp din egen kunskap inte andras strategier och tips.
Senast redigerad av Klappasäften 2021-01-29 kl. 06:05.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in