2021-01-27, 11:07
Medlem
Puffes avatar
Jag är medlem i en hel del olika ekonomi grupper på Facebook och där visar många medlemmar upp sin månadsvinst eller vad man tjänat på ett år på sin fond eller aktiehandel.

Jag förstår inte fullt ut varför man gör detta.
Drar själv in mer än de flesta men har inte förståelse för fenomenet.

Nu har jag blivit mellan jobb men har de senaste åren tjänat betydligt mer på investeringar och behöver egentligen inte arbeta men har väldigt stora drömmar och en arbetsinkomst hjälper ändå till att ta sig dit fortare.
Grannarna ser att man går hemma äger flera bilar osv men allvarligt de får undra och tro att man går på A-kassa.
Vad tjänar man på att skryta med sina pengar?

Ryggdunkningar?
Vill man bli rånad?
Bekräftelsebehov?
Citera
2021-01-27, 11:14
Medlem
BuyardChorliks avatar
Förmodligen för att få beröm. Det utsöndrar mycket endorfiner.
Citera
2021-01-27, 11:18
Medlem
Hade haft större respekt för de som visar upp sina vinster om de också hade visat sina förluster, men folk har en tendens att glömma bort att redovisa just de månaderna.
Citera
2021-01-27, 11:26
Medlem
Är ju lite som köpa dyra bilar. Ex en Ferrari är väldigt obekväm bil och helt värdelös köra i normal trafik eller i city. En sak på en motorväg.

Samtidigt är så klart folk visar upp vinster, att visa upp förluster är ju visa upp ett misslyckande istället.

Allt i livet går ju ut på meriter och vad man lyckas med. Och sanningen är ju ingen är ju intresserad av se folks förluster det säljer ju inte.

Lite som alla tidningar och deras boskapsklass rubriker för locka dom dumma djuren köpa.
Citera
2021-01-27, 11:30
Medlem
Är väl inte konstigare än de som delar löpningsresultat, gympass, vad de lagat till middag, hur grön gräsmattan är eller liknande.
Citera
2021-01-27, 11:36
Medlem
Jobbigast är ju ändå finanstwitter där folk lägger upp printscreen på sina depåer vad dom tjänat på 1dag, grattis du tjänade x antal kronor, lägg upp bilden på vad du tjänade hela förra året istället jävla tomte.
Citera
2021-01-27, 11:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
i en hel del olika ekonomi grupper på Facebook ... visar många medlemmar upp sin månadsvinst eller vad man tjänat på ett år på sin fond eller aktiehandel // varför man gör detta
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är väl inte konstigare än de som delar löpningsresultat...
Det tror jag är en bra förklaringsmodell, att de som sprungit tre gånger är yvigare än det i fikarummet än en som sprungit varje dag i ur och skur sedan vietnamkriget. Likaså med pengar. En annan förklaringsmodell är att senaste tiden har givit ganska mycket vinster, dvs när man hör alla prata om sina ökningar är det en varningsklocka liksom den kända historien med taxichauffören.
Citera
2021-01-27, 11:57
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Folk gör detta i sina riktiga namn? Herregud. Jag gör mitt bästa för att folk INTE ska veta hur bra man har det finansiellt.

Har länkat resultat några gånger här på flashback som diskussionsdödare. När man inte orkar diskutera någon uttjatad sakfråga är det fett skönt att bara platta till motparten med ett screenshot.
Citera
2021-01-27, 12:06
Medlem
BigBusinesss avatar
Japp!

Typiskt på ekonomiforum att folk berättar hur lågt dom köpte in sig med. Sällan någon berättar när dom säljer, bara när dom sålde och man alltså inte kan verifiera.

Sen, en riktig vattendelare som skiljer seriösa diskussioner från fjanteri är om man pratar procent eller summor.

Seriösa människor pratar procent. Att man ”tjänat 20.000 senaste månaden” säger inget om vad man åstadkommmit. För en miljardär som placerat några miljoner i en indxfond är det ganska väntat, för en McDonalds-arbetare som satt hela lönen, inklusive hyrespengarna på en säljoption och lyckats.
Citera
2021-01-27, 12:24
Medlem
Niggwards avatar
Exakt samma anledning varför alla på Flashback har 100 000 i månadslön med 10 miljoner på börsen och 4 hus, ett för varje årstid samt 30 cm slak.

Oavsett om det är lögn så får de någon tillfredställelse i huvet av att få det sagt. Ingen vet varför.

I detta fall om det är sant så är det enbart bekräftelse och idioti om det inte är anonymt. Lär du snart få inbrott. Haft fler fall nyligen med rån mot hem där de tvingas göra överföringar, o vissa fall dödlig utgång.
Citera
2021-01-27, 12:46
Medlem
För att människan är ett flockdjur. Vi behöver alla lite ryggdunkningar och uppmuntrande ord ibland om hur duktiga vi är och har varit. Det ligger i den mänskliga naturen att söka bekräftelse från sina gelikar. Precis som du gör nu här. Hur viktigt var det att klämma in att du tjänar mer än alla andra som söker bekräftelse på facebook t.ex.?

Nu diskuterar jag ekonomi med min familj och vänner så jag har inget direkt behov av att hävda mig inför främlingar. Men hade jag inte haft den kanalen så hade jag sannolikt gjort likadant. Av den enkla anledningen att det känns bra helt enkelt.
Citera
2021-01-27, 12:49
Medlem
Det kallas för kompensation.

Innerst inne vet personerna att de saknar kompetensen för att kunna upprätthålla vinsterna över tid. Så de kompenserar för osäkerheten och okunnigheten genom att skylta med motsatsen till vad dom äger i ett hopp om att intala sig själva om att drömmen blivit verklighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Jag är medlem i en hel del olika ekonomi grupper på Facebook och där visar många medlemmar upp sin månadsvinst eller vad man tjänat på ett år på sin fond eller aktiehandel.

Jag förstår inte fullt ut varför man gör detta.
Drar själv in mer än de flesta men har inte förståelse för fenomenet.

Nu har jag blivit mellan jobb men har de senaste åren tjänat betydligt mer på investeringar och behöver egentligen inte arbeta men har väldigt stora drömmar och en arbetsinkomst hjälper ändå till att ta sig dit fortare.
Grannarna ser att man går hemma äger flera bilar osv men allvarligt de får undra och tro att man går på A-kassa.
Vad tjänar man på att skryta med sina pengar?

Ryggdunkningar?
Vill man bli rånad?
Bekräftelsebehov?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in