2021-01-26, 20:56
Medlem
Invandring som företeelse, alltså att människor flyttar från en plats (oftast en nation) till en annan är något som nästan uteslutande beskrivs som något negativt här på Flashback, och jag kan verkligen inte förstå varför?

För det första är invandring något som skapar ett dynamiskt samhälle där nya idéer, kulturer och takar möts vilket ofta stärker kulturer. Detta har vi sett fler exempel på. Förutom USA har vi också sett att städer runtom i världen som har en stor grad av invandring oftast också är starka kulturella områden. Jag ska ge ett exempel: Moskva är i grunden en stad med lägre invandring än Sankt Petersburg. Jämför man dessa två städer är det tydligt att Sankt Petersburg har ett starkare kulturliv än Moskva.

För det andra är invandring något som skapar tillväxt. Låt mig förklara: invandring från fattigare länder sker ofta p.g.a. ekonomiska orsaker (det är absolut ingen hemlighet). Något som invandrare från exempelvis Somalia ofta gör är att de hittar jobb här i Europa och skickar hem pengar till sin familj i Somalia, vilket i sin tur leder till ökade ekonomiska medel för människor i fattigare länder ju mer omfattande invandring vi har. Därför borde man möjliggöra för människor att komma till Europa och jobba eftersom det hjälper de fattiga länderna.

Och för det tredje är invandrare en tillgång. Om vi tittar på alla utbytesstudenter, alla It-människor, alla som arbetar inom vården, osv. från andra länder är det helt uppenbart att det är en tillgång att ha dem här. På en global nivå är det en stor ekonomisk fördel om människor kan flytta mellan stater utan några vidare konstigheter då detta också leder fram till att erfarenheter sprids snabbare och på så sätt ökar också produktiviteten.

Så kan någon här inne förklara varför invandring är negativt? Det som är negativt borde väl vara bristande integration då det är vad som skapar alla de problem som ofta tas upp, exempelvis kriminalitet och segregation. Men invandring i sig är ju knappast ett problem! Eller?
Citera
2021-01-26, 20:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Det kan vara. Men behöver inte vara så. Att massimportera lågutbildade, främmande folk till ett utvecklat land är sällan en solskenshistoria.
Citera
2021-01-26, 20:59
Medlem
Rasande-Roses avatar
Det beror på vilken typ av invandring.
Invandring av japaner, danskar, tyskar; javisst, det kan vara mycket positivt!

Men invandring av låg-IQ folk från mellanöstern-Afrika, bara negativa effekter på samhället.
Det handlar helt om vilken typ av människor som migrerar.
Citera
2021-01-26, 21:00
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Den typ av massinvandring vi har är knappast bra iallafall. Alltså mer arbetslöshet, bidragsberoende, bidragssvindlande, bostadsbrist, kriminalitet, islamism, parallellsamhällen etc - inte bra..
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2021-01-26 kl. 21:11.
Citera
2021-01-26, 21:09
Bannlyst
Det beror lite på vad du menar med att skulle vara en tillgång. Invandring på 70-80 talet med mycket chilienare och greker var väl ganska ok, de anpassade sig, min bästa vän var grek. Den muslimska invaNDRINingen har dock skapat mer problem än den gynnat i form av främst extremt ökad kriminalitet.

Det beror ju givetvis att greker och chilienare bättre anpassade sig , något muslimerna inte vill generellt, de vill ta med sig Islam till Sverige något de de säger att de flytt ifrån.
Citera
2021-01-26, 21:11
Medlem
Jovisst .
Det är oftast positivt OM det är invandring från länder i europa eller japan,thailand,ryssland,ukraina och många andra länder.

invandring från afrika eller arabländer är oftast inte positivt.

Finns några undantag från vilket arabland det är dock och några afrikanska länder med svart befolkning är undantag där folk faktiskt kan sköta sig.
Citera
2021-01-26, 21:14
Medlem
neuron-drones avatar
Folkblandning har varit positivt. Och jag är för invandring.

Men just nu finns problem.

Ett är att folk är rädda att invandringen ska ta kål på allt vi känner igen, istället för att lägga till extra saker.

Vissa kulturer är i sig mer fientliga till andra så de kommer aldrig ha utbyte. Jag bor själv i ett område där nästan ingen är svensk och de som bor där enbart umgås med de som är sin egen grupp. De kan inte ens umgås när de har samma religion. De måste komma från samma land. Plus ha samma religion.

Har du själv försökt skaffa bekantskaper i de grupperna? Det är svårt. De vill inte ha något nytt i sitt liv. De vill ha sitt eget land på ny plats.
Citera
2021-01-26, 21:20
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
I
Så kan någon här inne förklara varför invandring är negativt? Det som är negativt borde väl vara bristande integration då det är vad som skapar alla de problem som ofta tas upp, exempelvis kriminalitet och segregation. Men invandring i sig är ju knappast ett problem! Eller?
Invandring är inte ett problem, bara en händelse.
Invandringen får däremot konsekvenser för förmågan att integrera.
Låg invandring = små problem = låga kostnader
Hög invandring = stora potentiella problem = stora kostnader/besvärliga konsekvenser.
Att t ex islamister tar över rent politiskt och sitter på nyckelposter i vissa kommuner och stadsdelar är en risk där vi knappt har förmåga att se konsekvenserna.
Därför är invandring negativt. Därför skall invandringen stoppas tills man har löst problemen med intregrationen.
Citera
2021-01-26, 21:20
Bannlyst
TS äskar uppenbarligen CW och röttotten (FB) Varför ser folk fortfarande vänstern som ett hot?
Citera
2021-01-26, 21:26
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Var enkelt utan att fördjupa oss i 100 tals dokument och statistik

Tror de flesta på topic I & I pekar på utomeuropeisk invandring som bedrövlig och ett bottennapp för västländer och sverige. Det är ju bara kolla på statistiken att utbytesstudenter, gästjobbare, säsongsjobbare, eu arbetare och jobbare som slutligen får för sig att stanna i sverige och bli svensk medborgare enligt papperna är ifrån nordeuropa som tex england, tyskland, holland nativa befolkning och gör sin plikt som förtjänar sin rätt som Jimmie brukar säga. Övriga ulands och islamiserade länder som anlänt har alldrig och kommer alldrig utveckla, bidra eller integrera sig med västländers kultur och samhälls välfärdsbärande struktur enligt statistiken inkl att de är överlag för olika oss rent genetiskt och mentalt på ett icke intressant och utvecklande väg..

Problemet med detta, är att dessa överdimensionerade invällare vi har i övertal idag i Sverige är exakt ifrån dessa som sagt nämnda uländer och även islamiserade länder

Nä invandring isig är inget problem, men utifrån de ovan förklarade är det så.. att det är ett gigantiskt problem

Det var väl inget nytt eller har TS levt under en sten de senaste 30 åren ?
Senast redigerad av Sladdaren 2021-01-26 kl. 21:29.
Citera
2021-01-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
TS äskar uppenbarligen CW och röttotten (FB) Varför ser folk fortfarande vänstern som ett hot?
Jag själv är röttott så varför skulle jag inte gilla röttotten?

Skämt åsido, vad menar folk med att det är negativt att "importera" folk från Afrika och Mellanöstern? Är exempelvis Nigerianer eller Iranier en grupp som utgör ett problem då eller? Knappast! Båda dessa grupper är extremt högpresterande och högutbildade när de kommer till Europa. Så att det skulle vara en genetisk orsak till att invandrare från dessa länder inte skulle vara en tillgång är bullshit...
Citera
2021-01-26, 21:32
Bannlyst
Citat:
Jag själv är röttott så varför skulle jag inte gilla röttotten?

Skämt åsido, vad menar folk med att det är negativt att "importera" folk från Afrika och Mellanöstern? Är exempelvis Nigerianer eller Iranier en grupp som utgör ett problem då eller? Knappast! Båda dessa grupper är extremt högpresterande och högutbildade när de kommer till Europa. Så att det skulle vara en genetisk orsak till att invandrare från dessa länder inte skulle vara en tillgång är bullshit...
Iranier är bra historiskt, de har visat de lyckats bra när de flyttat ifrån Persiska riket. Negerianer så tänker jag mer på kriminalitet, droger. Du blandar rätt friskt här, du medger själv att visa delar av länder inte gifter sig bra med kultur eller jag ute och seglar. Du ser väl en skillnad på den grekiska arbethetsinvandringen på 70talet som lärde sig svenska språket och kom i arbete med muslimer som trots de i vissa fall när de blir intervjuade vill ha tolk efter bott i Sverige 10+ år? Skulle en grek be om tolk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in