2021-01-26, 19:04
Medlem
Någon som har koll på vilka dessa bedragare är som lurar av folk på flera miljoner. Har min misstankar om vem det kan vara. Har väl snart haft bilaffärer i hela Sverige o lurat av folk pengar https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-inte-ett-or
Citera
2021-01-26, 19:05
Medlem
Om du vet vem det kan vara, så är det vl inte så svårt att kolla upp.
Citera
2021-01-26, 19:09
Medlem
WallaceShawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoder67
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-inte-ett-or

Lite citat
Citat:
Bedragare i Småland misstänks ha lurat flera husbilsägare på flera miljoner kronor.

[...]

De misstänkta bedragarna har kontaktat personer som haft sina husbilar utannonserade på Blocket. Via företaget Berggrens Husbils Center har bedragarna erbjudit sig att förmedla husbilarna. Företaget lovade att ta hand om allt pappersarbete och se till att hitta köpare. Om de inte lyckades sälja husbilarna inom 30 dagar skulle ägarna få full betalning av firman i stället.

– Då har man överlämnat sina fordon till firman och även skrivit under ägarbyte till firman. I flera fall är det så, säger Robert Loeffel.

Nu är flera husbilar spårlöst borta. Vissa har sålts vidare till köpare i Sverige och ett antal husbilar har påträffats i Estland.

Citera
2021-01-26, 19:10
Medlem
Riddarhusets avatar
jag har också mina misstankar.
Citera
2021-01-26, 19:20
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoder67
Har min misstankar om vem det kan vara. ]

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
jag har också mina misstankar.

Personerna bakom bolaget, eller vadå?

Nikla* Karl**on är dömd i flera mål och Kj*ll B*rggren är förekommande i mål.

B*rggren
K*rlsson
Allabolag

edit: Kj*ll sitter även i styrelsen för AutoGrupp Syd Bil AB tillsammans med en And*rs som också förekommer i flera mål.

Jag skulle inte köpa något av dessa herrar även om det inte är dem som är skyldiga i fallet i TS...
Senast redigerad av airbud 2021-01-26 kl. 19:27.
Citera
2021-01-26, 23:37
Medlem
Citat:
Om de inte lyckades sälja husbilarna inom 30 dagar skulle ägarna få full betalning av firman i stället.

Alltså, hur kan man gå på denna? Om detta skulle varit ett upplägg så säger man väl för allt i världen att de får betala direkt, varför skulle det vara bättre att ta det om 30 dagar? Firman köper ju ändå bilen?!

Ringer ju inga varningsklockor där inte...
Citera
2021-01-29, 21:23
Medlem
Visst, det är fel av bedragarna att lura folk. Men man blir förvånad av hur lite vett vissa har. Nästan så att de inte borde få handskas med sina pengar själv.

Sen är ju sånt här svårt att stävja, pengarna är borta och de kriminella bryr sig inte särskilt om att sitta inne, gratis mat och logi, om de blir fällda.
Citera
2021-02-16, 12:33
Medlem
WallaceShawns avatar
https://via.tt.se/pressmeddelande/at...easeId=3293076
Citat:
Åtal för grova bedrägerier i Lagan, Ljungby kommun

Åtal har i dag väckts mot två personer för bland annat ett stort antal grova bedrägerier i samband med bilaffärer. De har i sitt företag tagit emot bilar för vidareförsäljning, men de som lämnat in bilarna har inte fått några pengar. Åklagaren är tillgänglig för media.

En man som varit styrelseledamot i ett företag i Lagan åtalas för tio fall av grovt bedrägeri. I åtta av dessa är även en kvinnlig anställd i företaget åtalad för samma brott. Mannen åtalas därutöver för ett fall av bedrägeri av normalgraden samt penningtvätt.

Brottsupplägget består i att privatpersoner lämnat in sina dyrbara bilar, mestadels husbilar, till företaget för vidareförsäljning. Bilarna har sedan sålts av företaget, men de som lämnade in bilarna har inte fått betalt.

Händelserna inträffade under perioden augusti-oktober 2020. Mannen har varit häktad sedan den 30 oktober och kvinnan sedan den 17 november.

- Företaget registrerades den 24 juli och nästan omedelbart därefter påbörjades bedrägerierna. Jag menar att hela affärsidén var att inte betala för de bilar man tog emot för försäljning. Jag anser också att jag har tillräckliga bevis för att mannen och kvinnan i de allra flesta fall gjort detta tillsammans och i samförstånd, säger vice chefsåklagare Lise-Lotte Norström vid Åklagarkammaren i Växjö.

Målnummer i Växjö tingsrätt: B 5127-20.

Stämningsansökan
https://docdro.id/JC5LNkv
https://docdro.id/MiIqY21
Citera
2021-04-09, 16:08
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Dom i husbilsmålet):
Citat:
De två åtalade i husbilsmålet döms enligt åtalet för tio fall av grovt bedrägeri, ett bedrägeri och ett penningtvättsbrott. Mannen döms till fyra års fängelse och kvinnan, som haft en mer underordnad roll, får två års fängelse.

De båda åtalade döms för att ha vilselett personer att lämna sina husbilar, och i ett par fall sina personbilar, för att det företag i vilket mannen och kvinnan var verksamma skulle sälja fordonet åt dem. Vilseledandet bestod enligt åklagaren i att mannen och kvinnan inte hade för avsikt att förmedla någon betalning. Ingen av målsägandena fick betalt för sina bilar. Bilarna såldes i stället till väsentligt lägre priser än vad som hade bestämts i det avtal som slöts när bilen lämnades in och pengarna från försäljningen togs om hand av dem som var inblandade i företaget.

Mannen hade i några fall varit med och tagit emot bilarna, men oftast var det kvinnan som svarade för mottagandet. Mannen överbevisades om att ha varit en av dem som hade tagit kontakt med målsägandena och erbjudit sig att i företagets namn förmedla försäljningen. Det blev också bevisat att mannen hade hanterat de pengar som flöt in efter att bilarna hade sålts. Även kvinnan hade tagit hand om pengar som kom från försäljningarna. Mannen hävdade att han som så kallad målvakt under hot från den verklige huvudmannen hade tvingats att agera som han gjorde. Tingsrätten fann dock att han hade haft en långt mera aktiv och självständig roll i företaget än vad han erkänt.

Kvinnan anställdes inledningsvis för att hjälpa till och ta emot kunder och utlovades att få ersättning i svarta pengar. Hon kom därefter att agera för att ta hand om pengar, städa undan spår av brottsligheten och gömma inlämnade husbilar.

- Polis och åklagare har lagt ett komplicerat pussel för att utreda vad som har hänt. Tingsrätten har funnit att bevisningen mot de åtalade innebar att det är ställt utom rimligt tvivel att de agerat på det sätt åklagaren påstått, säger f.d. lagmannen Conny Jörneklint, som varit rättens ordförande.

Av utredningen har framgått att fler än de två åtalade var inblandade i verksamheten. Dessa har polisen dock inte lyckats identifiera.

Målet var omfattande och huvudförhandlingen sträckte sig över sex dagar.

Rätten var enig i sin dom.
Växjö tingsrätt, mål: B 5127-20
Citera
2023-07-07, 03:50
Medlem
Kantarell1423s avatar
Växjö tingsrätt, mål: B 5127-20
https://delafil.se/9c98fb357cc784c2/...2021-04-09.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto