• 1
  • 2
2021-01-27, 10:33
Medlem
Alla knivslipar med snurrande hjul förstör kniven samt slipar inte hela bladet.
Citera
2021-01-27, 19:36
Medlem
Såna här diskussioner brukar landa i att rekommendera Spyderco Sharpmaker om du vill ha nåt lättanvänt som verkligen gör knivar vassa igen. Jag har inte använt den själv eftersom jag äger och har lärt mig använda japanska platta stenar, men det sägs mycket gott om Sharpmaker. Självklart dyrare än IKEA, men inte dyrare än en krogkväll för en person.
Citera
2021-01-27, 19:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Såna här diskussioner brukar landa i att rekommendera Spyderco Sharpmaker om du vill ha nåt lättanvänt som verkligen gör knivar vassa igen. Jag har inte använt den själv eftersom jag äger och har lärt mig använda japanska platta stenar, men det sägs mycket gott om Sharpmaker. Självklart dyrare än IKEA, men inte dyrare än en krogkväll för en person.
Ja, en sharpmaker är riktigt bra, men har man en skadad kniv är den inte tillräcklig, då måste det ju slipas. Visst, har man intresse och tid så är stenar ett alternativ, men oftast vill man fixa till sina knivar lite snabbt. Själv kör jag med en Work Sharp Ken Onion edition när det måste slipas ny profil eller slipa bort skador.
Citera
2021-01-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Alla knivslipar med snurrande hjul förstör kniven samt slipar inte hela bladet.
Slipar du alltid hela bladet? Vad är fördelen med att slipa toppen? Jag slipar endast eggen.
Citera
2021-10-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec

https://www.kitchenlab.se/p/vg2-clas...slip-vulkanus/

Är vettiga val.

Om du cdec säger denna är bra så litar jag på dig. Skulle precis beställa en då jag är trött på att slipa för hand och vill ha en enklare modell för snabbt jobb. Har du använt denna själv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in