• 1
  • 2
2021-01-25, 20:21
Medlem
Tjena!

Jobbat som systemutvecklare nu i 1.5år och har en lön på 31tkr/månad samt en bonus på 48tkr per år som jag får i en klumpsumma.

Arbetsplatsen jag jobbar på nu har jag varit på i cirka 8 månader.

Har jobbat med olika projekt som webbshop, en portal, uppdaterat befintliga projekt samt hantera databaser.

Jag ska nu ha löneförhandling och undrar vad som är rimligt för mig? Blev erbjuden en höjning på drygt 1300kr. Men jag sa att det verkade lite lågt då jag snart har 2 års erfarenhet och det är värderat högre på marknaden. Chefen skulle återkomma med ett nytt erbjudande i veckan. Samt att de gärna vill ha kvar mig.

Någon som kan säga vad som kan vara rimligt?
Citera
2021-01-25, 20:47
Bannlyst
Vilken satans skitlön du har.
Citera
2021-01-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg
Vilken satans skitlön du har.

tack för tipset..vad bör jag ha tycker du?
Citera
2021-01-25, 20:56
Medlem
En snabb sökning på unionens hemsida visar att du ligger under lägstanivån för vad dom menar man borde ha som systemutvecklare, som ligger på 33k

https://www.unionen.se/rad-och-stod/...stemutvecklare

Givet att du snart har 2 års arbetserfarenhet skulle jag satsa på åtminstone 35

Referera gärna till unionens siffror, det är bra underlag
Citera
2021-01-25, 20:57
Bannlyst
Sverige, det land där rörmokare tjänar mer än systemutvecklare.
Citera
2021-01-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akryl10
En snabb sökning på unionens hemsida visar att du ligger under lägstanivån för vad dom menar man borde ha som systemutvecklare, som ligger på 33k

https://www.unionen.se/rad-och-stod/...stemutvecklare

Givet att du snart har 2 års arbetserfarenhet skulle jag satsa på åtminstone 35

Referera gärna till unionens siffror, det är bra underlag

Hej och tack för svar!

Ja jag är med i Unionen och har sett detta löneintervall. Men känns svårt att veta vad jag bör ha då jag inte riktigt känner någon som är systemutvecklare förutom mig själv och kollegorna men dom sitter på cirka 15-20 års erfarenhet. Samt att intervallet är så brett.
Citera
2021-01-25, 21:06
Medlem
Citat:
Är systemutveckling verkligen ett yrke att betrakta som höginkomst? Det är väl snarare så att de finns väldigt många och för att tjäna pengar behöver man vara väldigt duktig med bred kunskap som löser problem? Det är ju suverän lön för en 2 åring utbildning. Rörmokare är också problemlösare med längre utbildning.
Citera
2021-01-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parrot456
Tjena!

Jobbat som systemutvecklare nu i 1.5år och har en lön på 31tkr/månad samt en bonus på 48tkr per år som jag får i en klumpsumma.

Har jobbat med olika projekt som webbshop, en portal, uppdaterat befintliga projekt samt hantera databaser.

Jag ska nu ha löneförhandling och undrar vad som är rimligt för mig? Blev erbjuden en höjning på drygt 1300kr. Men jag sa att det verkade lite lågt då jag snart har 2 års erfarenhet och det är värderat högre på marknaden. Chefen skulle återkomma med ett nytt erbjudande i veckan. Samt att de gärna vill ha kvar mig.

Det är ju ändå dubbelt mot det som unionens kollektivavtal har som utrymme. Och efter 8 månader så är det väl okej. Men vill du ha mer lön och är i Stockholm så byt jobb.
Citera
2021-01-25, 21:40
Medlem
Skit bra lön on man räknar klumpsumman delad på 12. 35k för 2 år är väl rätt så bra?
Har 33k men ingen bonus som du i Skåne efter ungefär 9 månader i branschen.
Citera
2021-01-25, 21:42
Medlem
Citat:

En rörmokare börjar väl på 22-25k? De är väl inte förrän man öppnar eget innan man tjänar något med flera års erfarenhet.
Citera
2021-01-25, 21:43
Medlem
SYSTEMexes avatar
Byt jobb skulle jag säga. 35kkr (som blir årstotalen/månad) är bra ingångslön. Att efter 2 år få 1300 kr mer i lön är i realitet en lönesänkning, räknat med en inflation på två procent.

Börja söka nya jobb och se vad du är värd på marknaden. Under 40kkr är skambud.

Släng lite siffor på chefen så verkar du påläst. Säg att du vill ha en reell löneökning med 5% per år vilket då blir en löneökning med 7%. Då blir din lön 40000kr
Senast redigerad av SYSTEMexe 2021-01-25 kl. 21:49.
Citera
2021-01-25, 21:57
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parrot456
Tjena!

Det känns som du ligger lite lågt. Lite beroende på vad du har:

För utbildning
Vilket företag du jobbar på
Var du jobbar i landet

I en av de tre största städerna skulle en ingenjör på ett storbolag få ca 35 i ingångslön. Efter två år nära 40 idag. C19 har bromsat löneutvecklingen något.

Vad är villkoren för bonusen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in