• 1
  • 2
2021-01-25, 08:39
Medlem
..samma villkor gllde fr svenskar att flytta dit som till t.ex Danmark?. Allts inga krav p visum/arbetstillstnd. Vad tror ni?. Jag tror att USA hade blivit det land som har flest utlandssvenskar..
Citera
2021-01-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
..samma villkor gllde fr svenskar att flytta dit som till t.ex Danmark?. Allts inga krav p visum/arbetstillstnd. Vad tror ni?. Jag tror att USA hade blivit det land som har flest utlandssvenskar..

Jo d hade man flyttat dit direkt, Florida nsta.
Citera
2021-01-25, 08:57
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo

Yes det vore hrligt , dyrt leva dr bara ... Om man kper hus dyr fastighetsskatt och man mste ha en uppsj av frskringar med fr vardagligt leverne..
Citera
2021-01-25, 09:00
Medlem
Hade ltt dragit till Texas och assimilerats vl. kpa p mig hur mycket vapen som helst bygga en skjutbarna p tomten. stta upp arga no tresspassing skyltar verallt ala surgubbe och rsta p trump 2024
Citera
2021-01-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Yes det vore hrligt , dyrt leva dr bara ... Om man kper hus dyr fastighetsskatt och man mste ha en uppsj av frskringar med fr vardagligt leverne..

Ja det r ju det, man kan rkna med att f kmpa lite med att hitta bra jobb osv men vilken livskvalitet man fr tillbaka.

Har alltid velat bo i USA men som sagt ett greencard r ju nst intill omjligt att f om man inte vinner det p lotteri eller hittar nn att gifta sig med dr. Det funkar ocks om man r dollarmiljonr s kan man f.
Citera
2021-01-25, 09:30
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ja det r ju det, man kan rkna med att f kmpa lite med att hitta bra jobb osv men vilken livskvalitet man fr tillbaka.

Har alltid velat bo i USA men som sagt ett greencard r ju nst intill omjligt att f om man inte vinner det p lotteri eller hittar nn att gifta sig med dr. Det funkar ocks om man r dollarmiljonr s kan man f.

Ja det r typ 1% i fastighetsskatt s om man kper ett hus fr sg 5 mkr svenska r det typ 50000 per r i skatt bara men andra sidan s har man ingen uppvrmningskostnad... Elpriserna dr har jag dlig koll p... Har hrt att frskringar fr allt mjligt r ett mste... Har rest runt rtt mkt i Usa och det r som du skriver ett hrligt land... Har man barn vill man dock bo i ett skert bttre omrde och d drar det ivg i pris... Vad gller arbete lr man behva bra utbildning och vara en fena p sprket... Att starta en egen rrelse inom rtt gebit lter lockande vet dock inte s mycket ang regler och kostnader fr det..
Citera
2021-01-25, 09:40
Medlem
Citat:
Ja det r typ 1% i fastighetsskatt s om man kper ett hus fr sg 5 mkr svenska r det typ 50000 per r i skatt bara men andra sidan s har man ingen uppvrmningskostnad... Elpriserna dr har jag dlig koll p... Har hrt att frskringar fr allt mjligt r ett mste... Har rest runt rtt mkt i Usa och det r som du skriver ett hrligt land... Har man barn vill man dock bo i ett skert bttre omrde och d drar det ivg i pris... Vad gller arbete lr man behva bra utbildning och vara en fena p sprket... Att starta en egen rrelse inom rtt gebit lter lockande vet dock inte s mycket ang regler och kostnader fr det..

Ja det gller ha kapital och helst kunna betala huset cash s har man bra utgngslge, har lst om familjer som flyttat till usa (vunnit greencard lotteri) och de sger det r tufft i brjan och att man fr brja frn botten med arbete och jobba sig upp. Finns ju ganska billiga hus om man klarar sig utan havsutsikt.. liknande land med liknande klimat om man gillar solen men billigare, lttare tryggare r ju spanien, portugal, italien.

S frgan r om det r vrt allt meck med USA. Knns lite fr svrt komma in dr.
Senast redigerad av Vilgo 2021-01-25 kl. 09:43.
Citera
2021-01-25, 09:49
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ja det gller ha kapital och helst kunna betala huset cash s har man bra utgngslge, har lst om familjer som flyttat till usa (vunnit greencard lotteri) och de sger det r tufft i brjan och att man fr brja frn botten med arbete och jobba sig upp. liknande land med liknande klimat om man gillar solen men billigare, lttare tryggare r ju spanien, portugal, italien.

S frgan r om det r vrt allt meck med USA. Knns lite fr svrt komma in dr.

Ja du har rtt , Usa har definitivt sin charm , jag tycker allt r lite kult dr , soft stmning. Jag gillar ven frankrike , rivieran riktigt fint inte lika hga skatter men tyvrr en del annat stk med muslimer och lite skum brottslighet kidnappningar o.s.v. Spanien r helt klart ett alternativ , Barcelona gillar jag skarpt. Jag har dock hrt frn vnner som bott i Spanien att det r trgt system dr mycket konstiga regler och byrkrati som vi inte r vana frn Sverige. Portugal knns lite pensionr vet inte varfr jag kan ha fel aldrig varit dr. Italien inte min grej svrt sprk samt ingen favorit. Fick jag vlja s spontant Frankrike frst. Nrmare hem n usa om man fr lite hemlngtan eller vill beska anhriga med.
Citera
2021-01-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ja du har rtt , Usa har definitivt sin charm , jag tycker allt r lite kult dr , soft stmning. Jag gillar ven frankrike , rivieran riktigt fint inte lika hga skatter men tyvrr en del annat stk med muslimer och lite skum brottslighet kidnappningar o.s.v. Spanien r helt klart ett alternativ , Barcelona gillar jag skarpt. Jag har dock hrt frn vnner som bott i Spanien att det r trgt system dr mycket konstiga regler och byrkrati som vi inte r vana frn Sverige. Portugal knns lite pensionr vet inte varfr jag kan ha fel aldrig varit dr. Italien inte min grej svrt sprk samt ingen favorit. Fick jag vlja s spontant Frankrike frst. Nrmare hem n usa om man fr lite hemlngtan eller vill beska anhriga med.

Portugal ligger ju mitt emot Florida p andra sidan havet, knns nstan som Florida kanske.. Ja det r nog Florida med mkt pensionrer men hellre det n gngkriminalitet och skit. Frankrike r frgan om man fr det goa klimatet som man r ute efter... Solkusten Spanien r med ett fint alternativ.
Citera
2021-01-25, 10:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Har dy mycket pengar r ju USA nice. Men utan. Behver du sjukvrd kan det bli en rkning p ngon miljon. Sedan har vi detta med brottslighet ocks. Vldigt mnga mord dr.
Citera
2021-01-25, 10:16
Medlem
15minFames avatar
Citat:

Citat:

Du behver inte greencard om du startar egen firma. Att skaffa sig ett Tax ID kostar $25 (eller gjorde d nr jag skaffade det) och sen jobbar du genom firma helt lagligt.
Citera
2021-01-25, 10:16
Medlem
Jag lskar USA men frskringar verallt, inte roligt att bli rejlt sjuk om den frskring man har bara tcker en brkdel av kostnaden.

S tyvrr lr man aldrig flytta dig, men att ka dit ett par ggr per r lr man gra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in