• 2
  • 3
2021-01-25, 08:28
Medlem
Huspriser ökar rejält även på landet dock från låga nivåer. Tycker synd om många Stockholmare och då bor jag själv på Östermalm men har bott överallt i Stockholm. Barnfamiljer flyttar ut på landet och till mindre tätorter ca 15-till 30 tusen invånare. Det finns kommuner som har börjat locka barnfamiljer med nya bostäder, nya skolor och jobb till båda föräldrarna...tror det är framtiden för en barnfamilj ger ett lyft till allt inom kommunen med skatter, jobb, barnomsorg, sjukhus, fritidsaktiviteter, bostäder osv...
Citera
2021-01-25, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Gör en kalkyl där du inkluderar skillnad i inkomstskatt och ökat behov av transport (bil och ev. arbetspendling).

Många blir förvånade hur mycket mindre det blir kvar i lönekuvertet när de är skrivna på en mer lantlig ort - även om du kan behålla ditt jobb i storstaden.

För mig skiljer det ca 2.5%enheter i bara skattesats om man flyttar till en medelkommun. Med en medianlön på strax under 400k, så blir det 10k mindre per år...
Citera
2021-01-25, 11:11
Medlem
Screems avatar
Bakgrund: Jobbar inom IT, hade en del pengar ihop sparat. Kommer ifrån "landet", flyttade till Stockholm och bodde där nästan 10 år.

Köpte hus i utkanten av en mindre stad i Sverige, men hyr ut lägenheten som jag har i Stockholm.

Huset är litet och billigt i drift.

Jag kan dock jobba hemifrån, vilket gör att jag knappt använder bilen. Är mantelskriven i Stockholm, så jag slipper den högre skatten och jag kan hyra ut min lägenhet i Stockholm.

Problemet är väl vad du jobbar med och ifall det finns välbetalda jobb och sånt. Annars tror jag det är ganska ekonomiskt att leta upp ett billigt boende i utkanten av Stockholm och bara snåla. Köpta hus/lägenhet i utkanten av Stockhholm.
Citera
2021-01-25, 13:22
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Fel.

Jag flyttade ut på landet, köpte liten tomt och ett litet ruckel som jag renoverade. Allt för småpengar. Kan man göra saker själv blir det ännu billigare. Nu betalar jag en åttondel av vad jag betalade i sthlm.

Tipsar TS om att göra lika.

Bolån är mer likt en investering. Hyr du slänger du garanterat 100% av pengarna i sjön
Leva i ett litet ruckel renoverat för småpengar är det väldigt få som vill.
Citera
2021-01-25, 14:47
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden

Kanske inte för snobbar.

För mig är det lyx att vara skuldfri och ha pengar till att renovera och lägga pengar på annat än hyra för tusenlappar varje månad.

Men alla vill olika i livet
Citera
2021-01-25, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Att få bo i ett ruckel, är få förunnat...
Citera
2021-01-25, 14:54
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Finns inget goare än att fly storstadens stress, kriminalitet, flyktingvågar, virus osv. fler och fler har insett det och huspriser har börjat gå upp på landsbygden. Finns ingen anledning trängas i städerna och betala ockerhyror när man kan köpa billigt på landet och äga sitt boende.

Dessvärre har allt kommit till mindre städer med men mycket mindre är det
Citera
2021-01-25, 16:04
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xns
Går i tankarna att flytta ifrån storstaden jag bor i till en mycket mindre ort för att skynda på min väg till ekonomiskt oberoende. Tänker som så att det är mycket billigare bostads/hyresrätter och att leva i dessa småsmå städer är oftast billigare även om man bortser från billigare hyror.

Är det någon av er som har gjort på detta viset? Ångrar ni er idag?
Hur liten stad flyttade ni till?

Kan tänka mig att det är lite tråkigt att flytta ifrån en storstad som jag bor i nu (en av de största i Sverige) till en väldigt liten. Men kanske är värt det?

Smarta tankar!
Det bästa jag någonsin gjort är att flytta långt ut på landsbygden och lämna storstadens meningslösa liv som för många cirkulerar kring konsumtion, löneslaveri och skyhög belåning för att få bo i en skokartong. I storstaden utsätts man dagligen för buller, avgaser, stress, slammer, cyklister, trafik, "mångkultur", cigarettrökning, statushets, trängsel, skräp och ständigt förfulande arkitektur. Med en ökande kriminalitet, skjutningar, sprängningar och en ökande otrygghet så var valet enkelt.

Landsbygden är fantastisk! Man träffar så mycket kloka människor, kan utveckla sig själv och njuta av frid och lugn, natur och hembygdskultur. Man kan njuta av sällskap med vänner och grannar i sin by lika väl som man kan få vara helt ensam i tystnaden. Man får bo stort i rejäla kåkar, inte sällan kulturhistoriskt intressanta. Man får utrymme att ta hand om, speciellt om man bosätter sig på en gård.

Om vintern är här längdspår och skridskoåkning och på sommaren kan man odla och skörda sin egen mat. I Sveriges landsbygd finns enorma arealer med jaktmarker och goda fiskevatten.

Inte längre behöver man arbeta heltid för att förtjäna sitt uppehälle, bostäder är ännu så billiga och man behöver således inte bli en lånetorsk för att kunna leva.
Allt man trots allt behöver konsumera (som inte finns bland grannskap, i byn eller närmsta stad) finns lätt tillgängligt på internet för hemleverans (där man får hemkörning sista biten gratis med lantbrevbäraren)

Det finns nästan bara fördelar med att flytta ut på landsbygden. Dock kan jag ärligt säga att här är mörkt och kallt och bekvämlighet är något man får göra avkall på ibland, men i gengäld blir man mer av en människa för här får man riktiga problem och här får man verkligen leva!
Citera
2021-01-25, 16:40
Medlem
Mitt råd till TS är att bo på ett ställe som passar ens livsstil. Att flytta iväg bara för att spara pengar tror jag är ett recept för att bli olycklig. Pengar är inte allt.

Funderar själv på att flytta från Sthlm till ett lantligt beläget hus i en kommun med ca 10 000 invånare. Min enda oro är att det kommer bli svårt att hitta ett nytt socialt nätverk, att man ses som en ovälkommen outsider. Tänkte hålla det lite öppet genom att behålla min lgh. Sen får tiden visa om jag flyttar helt eller det blir ett fritidshus bara.
Citera
2021-01-25, 20:38
Medlem
glajarns avatar
Jag valde att flytta ut på landet men den största delen är pga invandringen sen att husen är billigare och jag sparar rätt mycket är en fördel. Jag ångrar mig inte med tanke på hur det har blivit i städerna.
Citera
2021-01-25, 21:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Går i tankarna att flytta ifrån storstaden jag bor i till en mycket mindre ort för att skynda på min väg till ekonomiskt oberoende
Du får väl göra en avvägning av rådens alla klämmiga råd, dina förutsättningar, plita ned två tre scenarios i excel samt försöka sia om framtiden. Enligt den här artikeln steg bostadsrätterna med 7 procent medan börsen med 11 procent. Du skulle alltså kunna bo i ett tält i skogen och investera bättre på börsen. Varför artikeln kommer fram till det motsatta förstår jag inte riktigt, de glömmer en som belånar sig på börsen i sitt tält i skogen. Sen får du väl även stoppa in annat i ekvationen såsom löneutvecklingsskillnader, frisk luft, logistik. Vore intressant att se vad du kommer fram till.
Citera
2021-01-25, 21:16
Medlem
Citat:
Går i tankarna att flytta ifrån storstaden jag bor i till en mycket mindre ort för att skynda på min väg till ekonomiskt oberoende. Tänker som så att det är mycket billigare bostads/hyresrätter och att leva i dessa småsmå städer är oftast billigare även om man bortser från billigare hyror.

Är det någon av er som har gjort på detta viset? Ångrar ni er idag?
Hur liten stad flyttade ni till?

Kan tänka mig att det är lite tråkigt att flytta ifrån en storstad som jag bor i nu (en av de största i Sverige) till en väldigt liten. Men kanske är värt det?
Som min kollega konstaterade för något år sedan så hade han bott gratis i ett stort antal år. Helt enkelt så var prisutvecklingen på hans bostadsrätt högre än hans ränta och driftkostnader. Misstänker dock att de tre största städerna har onödigt höga boendekostnader om räntan ökar.

Att bo en timme från en stad gör att boendekostnaden blir låg men detta gör å andra sidan att resekostnaderna ökar och värdeökningen på bostaden snarare handlar om värdeminskning. Man får inte igen pengarna från renovering.

Att bo i städer som Västerås och Linköping tror jag är den mest kostnadseffektiva. Allt finns inom hyffsat bra avstånd. Klarar sig utan bil och lägenheter är halva priset mot de största städerna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in