Citat:
Ursprungligen postat av
xns
Går i tankarna att flytta ifrån storstaden jag bor i till en mycket mindre ort för att skynda på min väg till ekonomiskt oberoende. Tänker som så att det är mycket billigare bostads/hyresrätter och att leva i dessa småsmå städer är oftast billigare även om man bortser från billigare hyror.
Är det någon av er som har gjort på detta viset? Ångrar ni er idag?
Hur liten stad flyttade ni till?
Kan tänka mig att det är lite tråkigt att flytta ifrån en storstad som jag bor i nu (en av de största i Sverige) till en väldigt liten. Men kanske är värt det?
Smarta tankar!
Det bästa jag någonsin gjort är att flytta långt ut på landsbygden och lämna storstadens meningslösa liv som för många cirkulerar kring konsumtion, löneslaveri och skyhög belåning för att få bo i en skokartong. I storstaden utsätts man dagligen för buller, avgaser, stress, slammer, cyklister, trafik, "mångkultur", cigarettrökning, statushets, trängsel, skräp och ständigt förfulande arkitektur. Med en ökande kriminalitet, skjutningar, sprängningar och en ökande otrygghet så var valet enkelt.
Landsbygden är fantastisk! Man träffar så mycket kloka människor, kan utveckla sig själv och njuta av frid och lugn, natur och hembygdskultur. Man kan njuta av sällskap med vänner och grannar i sin by lika väl som man kan få vara helt ensam i tystnaden. Man får bo stort i rejäla kåkar, inte sällan kulturhistoriskt intressanta. Man får utrymme att ta hand om, speciellt om man bosätter sig på en gård.
Om vintern är här längdspår och skridskoåkning och på sommaren kan man odla och skörda sin egen mat. I Sveriges landsbygd finns enorma arealer med jaktmarker och goda fiskevatten.
Inte längre behöver man arbeta heltid för att förtjäna sitt uppehälle, bostäder är ännu så billiga och man behöver således inte bli en lånetorsk för att kunna leva.
Allt man trots allt behöver konsumera (som inte finns bland grannskap, i byn eller närmsta stad) finns lätt tillgängligt på internet för hemleverans (där man får hemkörning sista biten gratis med lantbrevbäraren)
Det finns nästan
bara fördelar med att flytta ut på landsbygden. Dock kan jag ärligt säga att här är mörkt och kallt och bekvämlighet är något man får göra avkall på ibland, men i gengäld blir man mer av en människa för här får man riktiga problem och här får man verkligen leva!