• 1
  • 2
2021-01-24, 22:20
Medlem
Går i tankarna att flytta ifrån storstaden jag bor i till en mycket mindre ort för att skynda på min väg till ekonomiskt oberoende. Tänker som så att det är mycket billigare bostads/hyresrätter och att leva i dessa småsmå städer är oftast billigare även om man bortser från billigare hyror.

Är det någon av er som har gjort på detta viset? Ångrar ni er idag?
Hur liten stad flyttade ni till?

Kan tänka mig att det är lite tråkigt att flytta ifrån en storstad som jag bor i nu (en av de största i Sverige) till en väldigt liten. Men kanske är värt det?
Citera
2021-01-24, 22:25
Medlem
Turist i tidens avatar
Det mesta är billigare i storstäderna. Dessutom måste du ha bil i en mindre ort.
Citera
2021-01-24, 22:34
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Det mesta är billigare i storstäderna. Dessutom måste du ha bil i en mindre ort.
Håller inte med. Köper du det mesta online så spelar det ingen roll. Maten brukar kosta ungefär samma.

Den bästa platsen jag flyttat till var en by på 200 invånare. Otroligt bra stämning. Dessvärre var det väldigt opraktiskt. Satsa på en lite större by med 10-30 000 invånare.

Att du måste ha bil är absurt. Fördelen är ju just att det är nära till allt. Om du nu inte bor på landsbygden på riktigt.
Citera
2021-01-24, 22:35
Medlem
Citat:
i Storstäder lägger man större del av lönen på boende.

Varför skulle man behöva bil i mindre ort? Man behöver ju inte bo på vischan.
Citera
2021-01-24, 22:45
Medlem
MachoAlgs avatar
Jag har inte flyttat ifrån storstaden men valde att stanna kvar på orten jag bor i av den enkla anledningen att det är billigare att bo. Dock jobbar jag i storstaden så jag får lägga tid & pengar på transport istället.
Ha det lite i åtanke om du jobbar i stan och flyttar att du kanske får lägga tid på att köra/ åka kollektivt istället. Vissa vill tvunget jobba och bo på samma ort dom jobbar på. För min del blir det ca 40 min i bil om dagen och jag tycker det funkar bra.

Villan jag bor i hade nog kostat 3 gånger så mycket för ett liknande objekt i stan.

Så länge man inte är allt för kräsen med vad för utbud på butiker mm som ska finnas så är det bara att köra.
Citera
2021-01-24, 22:46
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är svårt att spara sig rik för att göra sig en bostadskarriär.

Man byter upp sig istället och får det boende man vill ha.

Hoppar du av storstadens bostadskarriär för en mindre ort kan du aldrig komma ikapp och kan glömma storstaden helt som boendeort.

Därmed inte sagt att det sämre att bo på "landet" men man måste förstå att det blir svårt att återvända till staden då huset/lägenheten på "landet" inte stiger i värde på samma sätt som i staden.
Citera
2021-01-24, 22:47
Medlem
snoamers avatar
Citat:

Fel.

Jag flyttade ut på landet, köpte liten tomt och ett litet ruckel som jag renoverade. Allt för småpengar. Kan man göra saker själv blir det ännu billigare. Nu betalar jag en åttondel av vad jag betalade i sthlm.

Tipsar TS om att göra lika.

Bolån är mer likt en investering. Hyr du slänger du garanterat 100% av pengarna i sjön
Citera
2021-01-24, 22:48
Medlem
Jag flyttade från NYC till en stad med knappt en miljon människor för att kunna spara mer pengar. Vet fortfarande inte om det var riktigt värt det. Visst, jag sparar väldigt mycket mer pengar men livet är inte lika kul som i en megastad. Funderar ibland på att flytta tillbaka men det vore jobbigt som satan att bara kunna spara hälften mot idag så min plan är att flytta till någon riktigt schyst stad när jag är ”ekonomiskt oberoende”.

Jag tror att valet är högst personligt. Om du är gift/har sambo så måste du tänka på henne också. Min fru är inte direkt överlycklig att numera få ta sin morgonlöprunda förbi ett sågverk när hon tidigare sprang runt reservoaren i Central Park. Själv är jag dock nöjd när jag ser stålarna växa så det knakar.

Mer normala människor hade kanske valt en storstad ändå, åtminstone om man fortfarande är ung och äventyrslysten.

Edit: ytterligare en sak jag funderat över är att man kan kanske tjäna mer pengar på sin bostad (värdeökning) i en storstad. Men svårt att veta kanske. Och det kan finnas mer möjligheter till side gigs, airbnb etc.
Citera
2021-01-24, 22:48
Medlem
Det gäller ju att få ett jobb i hålan också. Och det är inte alltid så lätt.
Citera
2021-01-24, 23:03
Medlem
kristofferGs avatar
Lev istället. Vad ska du med pengarna till när du är 60-70+?
Citera
2021-01-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xns
Tänker som så att det är mycket billigare bostads/hyresrätter och att leva i dessa småsmå städer är oftast billigare även om man bortser från billigare hyror.

Byfåne här, det enda jag kommer på är gratis parkering och billigare försäkring, möjligtvis busskort men sånt är jag inte insatt i.

Vad finns det mer, om du inte menar kläder och liknande för att du tänker promenera runt i gummistövlar och varselbyxor eller nått.
Citera
2021-01-24, 23:31
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det är svårt att spara sig rik för att göra sig en bostadskarriär.

Man byter upp sig istället och får det boende man vill ha.

Hoppar du av storstadens bostadskarriär för en mindre ort kan du aldrig komma ikapp och kan glömma storstaden helt som boendeort.

Därmed inte sagt att det sämre att bo på "landet" men man måste förstå att det blir svårt att återvända till staden då huset/lägenheten på "landet" inte stiger i värde på samma sätt som i staden.

Nej, man kan placera i aktier istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in