• 1
  • 2
2021-01-24, 21:48
Medlem
Det small i lördags:

Citat:
Det är två personbilar har frontalkrockat på E20. Vi har fått till oss att det är en kraftig kollision, säger Bosse Johansson, larm- och ledningsoperatör vid räddningstjänsten Storgöteborg.*

https://www.gp.se/nyheter/västsverig...rda-1.40373140

Citat:
Det var vid 18.40 under lördagen som två bilar kolliderade kraftigt på E20, norr om Vårgårda.

Enligt SOS Alarm klämdes en person fast i en av bilarna.

– Det är en allvarlig kollision mellan två personbilar och trafiken är helt avstängd i båda riktningarna, sa Ann-Christin Löfstrand, vakthavande befäl polisen region väst.

Vid 22.35 kunde polisen bekräfta att en person omkommit i den allvarliga olyckan, efter att alla anhöriga blivit underrättade. Ytterligare två personer skadades allvarligt i trafikolyckan.

https://www.expressen.se/gt/allvarli...agen-avstangd/

Citat:
Olyckan inträffade i höjd med Saxtorp norr om Vårgårda vid halv sju-tiden på lördagskvällen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ftig-kollision

"I höjd med Saxtorp" måste bli just efter Rasta, där hastigheten är 80 km/h efter att ha varit nedsatt till 60 km/h förbi korsningen, och där vägen har fullbredd och mer ändå.
18 meter brett?

Hur kan man få till en frontalkrock där?
Någon som kan skapa en klarare bild?

Var det en av förarna som omkom?
Citera
2021-01-24, 22:40
Medlem
Ufukdouds avatar
På den vägsträckan kör folk om hela tiden, även när det kommer mötande trafik.
Många räknar med att bilen dom kör om ska hoppa in till vänster.
I samma veva så finns det många bror duktig som minsann ska trycka vid mittlinjen och försvåra omkörningar.
Inte ovanligt att det möts fyra bilar i bredd på vissa ställen.
Om jag nu tänker på rätt ställe, tröööttt.
Citera
2021-01-24, 22:53
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufukdoud
I samma veva så finns det många bror duktig som minsann ska trycka vid mittlinjen och försvåra omkörningar.

Du skriver att folk kör om vid mötande trafik, men du klagar samtdigit på att ingen vill kasta sig ut i vägren så du ska om? jag skulle ALDRIG gå ut i vägrenen för någon som ligger i arslet och ska köra om. dom får åka ännu saktare bakom mig då istället
lärde mig på körskola att folk kan komma och gå i vägrenen också
Citera
2021-01-24, 23:02
Medlem
Ufukdouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Du skriver att folk kör om vid mötande trafik, men du klagar samtdigit på att ingen vill kasta sig ut i vägren så du ska om? jag skulle ALDRIG gå ut i vägrenen för någon som ligger i arslet och ska köra om. dom får åka ännu saktare bakom mig då istället

Hur är det med läsförståelsen?
Skrev aldrig att JAG räknar med att bilen framför ska flytta på sig.
Man behöver inte kasta sig ut i vägrenen, men dom som medveten försvårar en pågående omkörning är dumma i huvudet och hjälper till att skapa farliga situationer.
Ser man i spegeln att nån jävla Conny kommer i en tvivelaktig omkörning. Då får man göra det man kan för att underlätta.
Citera
2021-01-24, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Det small i lördags:

https://www.gp.se/nyheter/västsverig...rda-1.40373140

https://www.expressen.se/gt/allvarli...agen-avstangd/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ftig-kollision

"I höjd med Saxtorp" måste bli just efter Rasta, där hastigheten är 80 km/h efter att ha varit nedsatt till 60 km/h förbi korsningen, och där vägen har fullbredd och mer ändå.
18 meter brett?

Hur kan man få till en frontalkrock där?
Någon som kan skapa en klarare bild?

Var det en av förarna som omkom?

Fippla med mobilen är väl en stark kandidat tyvärr...

Passerade denna del av E20 2ggr idag, bara 4-5 timmar innan olyckan, kusligt!

Edit : Såg nu att detta tydligen hände på lördagen.
Senast redigerad av SuperAnton80 2021-01-25 kl. 00:01.
Citera
2021-01-24, 23:58
Medlem
Citat:

Ja, du tänker alldeles rätt gällande vart detta är.
Citera
2021-01-25, 00:14
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Man behöver inte kasta sig ut i vägrenen, men dom som medveten försvårar en pågående omkörning är dumma i huvudet och hjälper till att skapa farliga situationer.
Ser man i spegeln att nån jävla Conny kommer i en tvivelaktig omkörning. Då får man göra det man kan för att underlätta.

I helvete heller. Conny kan lugna sig eller ta buss. Mig kommer han inte förbi vid möte.
Citera
2021-01-25, 06:51
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:
I helvete heller. Conny kan lugna sig eller ta buss. Mig kommer han inte förbi vid möte.

Intressanta iakttagelser.

Ja, det är exceptionellt mycket omkörningar på just denna sträcka.
Östgående trafik har just kommit ut från vägarbetskringelikrokarna och har öppen väg att utnyttja, medans västgående trafik som känner till förhållandena spurtar på för att, ja, varför?
Hamna lite längre fram i kön som uppstår förbi Vårgårda...?
Nå, det är bättre nu när fyrfältsvägen Vårgårda - Bälinge invigts.

Men, det finns plats att köra om på.
Detta är en väg som dåvarande Vägverket ritade om under typ 90-tal eller så.

Från att ha varit vanlig landsväg med 2,75 fullbreda vägrenar där man tryggt kunde stå med en havererad långtradare utan att inkräkta på trafiken så blev vägbanan här gigantbred, med bara 1-meters bredd utanför breda, heldragna linjer.

Experimentet drevs igenom bland annat med argumentet att man nu skulle kunna köra om trots möte, men utan att behöva korsa mittlinjen.

Det blev förstås katastrof över hela landet där försöken gjordes, med ökat antal frontalkrockar, ökat antal döda och skadade, samt fler olyckor mot övergivna fordon på vägbanan.

Men av rent ekonomiska skäl permanentades denna idiotlösning som aldrig någonsin fungerat, annat än på en overheadprojektor i Borlänge.
En stor skam!

En stor skam, men troligen bara en parentes i just detta fallet.
Vi är överens om platsen, men vad hände?
Det var väl ingen tredje bil inblandad , ingen omkörningsolycka?

Om det bara är 2 bilar som frontalkrockat på denna 18 meter breda väg så är frågan om det inte handlat om två sovande bilister.
Det, eller ett medvetet försök att köra ihjäl så många som möjligt.

Att inte endera parten ser till att utnyttja dessa 18 meter bättre är över min fattningsförmåga, och något jag vill veta mer om.
Hur gick just denna olycka till?
Citera
2021-01-25, 18:55
Medlem
Den omkomna skulle kunna vara en Th*r*se Jona**on, Frillesås. Fyllde i så fall år i lördags.
Citera
2021-01-25, 19:31
Medlem
Jag har mina funderingar kring olycksorsak, men inget jag vill spekulera om öppet här.

Lastbilen på Expressens bild ser ut att stå lite underligt till, och på fel sida vägen. Hård inbromsning och undanmanöver?

Ser ut att vara ca 1 km norr om Rasta-motellet.

https://static.cdn-expressen.se/imag...6x9/640@60.jpg
Citera
2021-01-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag har mina funderingar kring olycksorsak, men inget jag vill spekulera om öppet här.

Lastbilen på Expressens bild ser ut att stå lite underligt till, och på fel sida vägen. Hård inbromsning och undanmanöver?

Ser ut att vara ca 1 km norr om Rasta-motellet.

https://static.cdn-expressen.se/imag...6x9/640@60.jpg

Kan stämma med bilinnehavet. Det är en gammal Golf IV som ligger där i diket.
Folk som bor där kring Rågelund får postadress Frillesås, men vill gärna själva säga att dom bor i Åsa, eftersom det anses lite finare.
Guess what? Det är fortfarande landet.

Vet vi åt vilket håll respektive bil färdades från början?
Lastbilen ser på den suddiga bilden ut att eventuellt kunna vara dansk.
Vem väjde för vem?
Citera
2021-01-27, 03:17
Medlem
Det stämmer.
https://www.facebook.com/therese.jonasson.10

https://www.ratsit.se/19810123-There...8uOI9TcnOy0i20
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera