Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-24, 13:02
Medlem
I dagsläget har jag enbart de nödvändiga försäkringarna, dvs hemförsäkring, trafikförsäkring och akassa. Via jobbet har jag sedan både livförsäkring och olycksfall som även gäller privat.

Är det någon mening att skaffa olycksfall och sjukförsäkring privat om man har god ekonomi? När jag kollar i förköpsinformationen på diverse försäkringsbolag så är det alltid fullt med undantag. Och ersättningarna är relativt låga, typ 500Kr per dag på sjukhuset och liknande vilket verkligen är skitsamma för mig. Den enda gången det lönar sig är väl om man blir dödssjuk och man får en halv mille eller ärligt talat gör det inte så stor skillnad för mig.

Hur resonerar ni?
Citera
2021-01-24, 13:29
Medlem
Jag hade en extra olycksfallsförsäkring under många år, men när jag råkade ut för en fraktur, fick jag inte ett öre där. Det finns givetvis bättre varianter antar jag, men då kostar det mer också. Det är nog ett nollsummespel i förlängningen, alla försäkringsbolag ska ju göra största möjliga vinst på oss.
Citera
2021-01-24, 13:37
Medlem
stillsams avatar
Då din olycksfallsförsäkring via jobbet gäller även privat och inte bara under arbetstid och till/från arbete (vilket är vanligast) handlar det om vilket försäkringsbelopp du har via jobb och om detta upplevs tillräckligt. Egentligen; vad har du för skydd och vad blir kostnaden för ytterligare trygghet?

Försäkringar vid sjukdom kan ju bestå av tre delar; sjukförsäkring, sjukkapitalförsäkring eller sjukvårdsförsäkring. Generellt sett (och lite förenklat) innebär sjukförsäkring Att denna ersätter ett visst belopp per månad vid sjukdom. Sjukkapitalförsäkring innebär att det betalas ut ett belopp vid längre sjukdom/vissa diagnoser och sjukvårdsförsäkring att du kommer under behandling fortare än i det allmänna systemet. Vilken eller vilka av dessa delar en person behöver är ju individuellt.

Är du med i ett fackförbund har du ju ofta ett litet och lågt skydd via detta medlemskap.

Jag har gjort ett aktivt val att ha olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring och även arbetslöshetsförsäkring. Livförsäkring med sambo som förmånstagare. Sjukvårdsförsäkring vill jag egentligen ha, men tycker den är för dyr. Har även en sjukkapitalförsäkring på lägre belopp, men den anser jag mig inte behöva.

Mitt ställningstagande är att jag vill behålla min livskvalitet även vid sjukdom/olycka och att min sambo ska vara tryggad om jag ”ställer tofflorna”. Jag har ett gott sparkapital och lågt belånad bostad, men vill inte använda mitt kapital vid sjukdom.
Citera
2021-01-24, 13:39
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jag hade en extra olycksfallsförsäkring under många år, men när jag råkade ut för en fraktur, fick jag inte ett öre där. Det finns givetvis bättre varianter antar jag, men då kostar det mer också. Det är nog ett nollsummespel i förlängningen, alla försäkringsbolag ska ju göra största möjliga vinst på oss.

Det är till och med så att det förväntade värdet av en försäkring är negativt, för mig som försäkringstagare.
Citera
2021-01-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Då din olycksfallsförsäkring via jobbet gäller även privat och inte bara under arbetstid och till/från arbete (vilket är vanligast) handlar det om vilket försäkringsbelopp du har via jobb och om detta upplevs tillräckligt. Egentligen; vad har du för skydd och vad blir kostnaden för ytterligare trygghet?

Försäkringar vid sjukdom kan ju bestå av tre delar; sjukförsäkring, sjukkapitalförsäkring eller sjukvårdsförsäkring. Generellt sett (och lite förenklat) innebär sjukförsäkring Att denna ersätter ett visst belopp per månad vid sjukdom. Sjukkapitalförsäkring innebär att det betalas ut ett belopp vid längre sjukdom/vissa diagnoser och sjukvårdsförsäkring att du kommer under behandling fortare än i det allmänna systemet. Vilken eller vilka av dessa delar en person behöver är ju individuellt.

Är du med i ett fackförbund har du ju ofta ett litet och lågt skydd via detta medlemskap.

Jag har gjort ett aktivt val att ha olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring och även arbetslöshetsförsäkring. Livförsäkring med sambo som förmånstagare. Sjukvårdsförsäkring vill jag egentligen ha, men tycker den är för dyr. Har även en sjukkapitalförsäkring på lägre belopp, men den anser jag mig inte behöva.

Mitt ställningstagande är att jag vill behålla min livskvalitet även vid sjukdom/olycka och att min sambo ska vara tryggad om jag ”ställer tofflorna”. Jag har ett gott sparkapital och lågt belånad bostad, men vill inte använda mitt kapital vid sjukdom.

Problemet är ju att man inte får så värst mycket tillbaka och det finns alltid undantag för sportskador, alzheimerz, diabetes och annat som är vanligt.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/01/11/ar-du-ratt-forsakrad-om-olyckan-kommer.html

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/personforsakringar/jamfor-sjuk--och-olycksfallsforsakringar/

Säg att jag skadar benet och får 100k i ersättning. Inte gör det någon större skillnad för mig.
"Allvarlig diagnos" ger ju inte mer än 50k, typ en månadslön...
Inlagd på sjukhus en vecka? Ca 3500Kr, knappt relevant.
Senast redigerad av blork 2021-01-24 kl. 16:14.
Citera
2021-01-24, 16:38
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Problemet är ju att man inte får så värst mycket tillbaka och det finns alltid undantag för sportskador, alzheimerz, diabetes och annat som är vanligt.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/01/11/ar-du-ratt-forsakrad-om-olyckan-kommer.html

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/personforsakringar/jamfor-sjuk--och-olycksfallsforsakringar/

Säg att jag skadar benet och får 100k i ersättning. Inte gör det någon större skillnad för mig.
"Allvarlig diagnos" ger ju inte mer än 50k, typ en månadslön...
Inlagd på sjukhus en vecka? Ca 3500Kr, knappt relevant.

Nu har du huvudsakligt fokus på olycksfallsförsäkring, utifrån dina exempel.

Det är naturligtvis upp till varje varje försäkringsgivare att sätta sina villkor men generellt sett är särskilt riskfylld aktivitet (boxning, extremskidåkning, fallskärmshoppning) samt idrottsutövning som genererar pengar undantag inom olycksfallsförsäkring. Det brukar vara okej att lira lite boll med polarna, idrotta på hobbynivå etc.

Jag har själv fokuserat på skydd mot inkomstförlust, dvs. att jag kan bibehålla en viss levnadsstandard (80% respektive 90% av lönen) utan att ta av sparat kapital. För mig är inte olycksfallsförsäkring en viktig försäkring, bland annat av det skäl du nämner.

Poängen med en ”bra” sjukförsäkring är ju att du kan få ersättning upp till 90% av din inkomst, inklusive ersättning från försäkringskassan och eventuella kollektiva försäkringar. Inslag av ersättning för vissa diagnoser brukar vara av mindre karaktär.

Om det sedan är värt det kan endast du värdera
Senast redigerad av stillsam 2021-01-24 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in