Citat:
Ursprungligen postat av
FZappa
Experimentlusta och kärlek till mat måste väl vara tillåtet?
Ja självklart. Det är inget som helst fel att panera din schnitzel med parmesanost och servera den med en tomatsås. Men om du kallar din anrättning för wienerschnitzel i stället för piccata är det att be om förvirring.
Citat:
Ursprungligen postat av
FZappa
"
Jodå, det gör jag, tycker jag. Jag håller mej nåtsånär inom ramarna, men lägger kanske till en liten detalj och ändrar ett mått här och där.
Att i en kötträtt byta ut något så grundläggande som själva köttet, från nöt till fläsk, är väldigt långt utanför ramarna. Anser du även att man kan laga en wienerschnitzel på kyckling? Fisk? Quorn?
Du kan experimentera bäst du vill men att laga en gryta med fläskfilé och kalla den "coq au vin" blir bara jätteförvirrande.
Hur stora avsteg kan man ta från ett recept på "coq au vin" för att få fortsätta kalla den "coq au vin"? Kan man skippa rödvinet? OK att byta ut timjan mot persilja och skippa sidfläsket? När upphör en maträtt vara just den maträtten för att i stället bli något annat?
Citat:
Ursprungligen postat av
FZappa
... gillar kapris i just Carbonara...
Jag vill nog hävda att det inte längre är en Carbonara. Det är inget fel och det kan vara gott men det är en annan maträtt.