• 1
  • 2
2021-01-24, 15:06
Medlem
Well, jag ställde en fråga om det fanns andra som gillar kapris i just Carbonara i en annan tråd (om Carbonara) och blev direkt och obarmhärtigt kallad CP :-).

Experimentlusta och kärlek till mat måste väl vara tillåtet?
Citera
2021-01-24, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Well, jag ställde en fråga om det fanns andra som gillar kapris i just Carbonara i en annan tråd (om Carbonara) och blev direkt och obarmhärtigt kallad CP :-).

Absolut, det är ett måste för att komma vidare i sin matlagning.

Men du måste respekt för tradition och klassiska rätter också.

Experimentera, freestylea loss och ha kapris i vad fan du vill, men jiddra inte med klassiker.
Och kalla inte en rätt för något det inte är.
Citera
2021-01-24, 16:03
Bannlyst
Citat:
"Varför inte respektera arkitekten?"

Jodå, det gör jag, tycker jag. Jag håller mej nåtsånär inom ramarna, men lägger kanske till en liten detalj och ändrar ett mått här och där.

Har ni klurat på att det finns regionala varianter på arkitektur (Carbonara i det här fallet)?

Sen finns det säkert lika många varianter på en Carbonara som det finns husmödrar i Italien, liksom det finns miljoner varianter på Cevapi på Balkan?

Grunden för rätten respekteras förmodligen i alla varianterna, men detaljerna varierar. Jag tycker bara det känns så poänglöst att hävda det i STEN HUGGNA receptet som DET ENDA RÄTTA när nån svävar ut lite.

Nån som såg Sveriges Mästerkock häromdan, när det gjordes Toast Skagen? Då måtte ju ett par av er originalkramare fått hjärnblödning :-)

Nej, det finns inte regionala skilnader på pasta carbonara.
Det är en förhållandevis ”ny” rätt med ett enda original och absolut inte en husmorsrätt.

Çevapi är inte inte att likställa med carbonara i det avseendet, çevapi är ett samlingsnamn för kryddad, formad och grillad färs som finns i massor av varianter.
Senast redigerad av cdec 2021-01-24 kl. 16:07.
Citera
2021-01-24, 16:07
Medlem
madtops avatar
Citat:

Ja självklart. Det är inget som helst fel att panera din schnitzel med parmesanost och servera den med en tomatsås. Men om du kallar din anrättning för wienerschnitzel i stället för piccata är det att be om förvirring.

Citat:
"
Jodå, det gör jag, tycker jag. Jag håller mej nåtsånär inom ramarna, men lägger kanske till en liten detalj och ändrar ett mått här och där.

Att i en kötträtt byta ut något så grundläggande som själva köttet, från nöt till fläsk, är väldigt långt utanför ramarna. Anser du även att man kan laga en wienerschnitzel på kyckling? Fisk? Quorn?

Du kan experimentera bäst du vill men att laga en gryta med fläskfilé och kalla den "coq au vin" blir bara jätteförvirrande.

Hur stora avsteg kan man ta från ett recept på "coq au vin" för att få fortsätta kalla den "coq au vin"? Kan man skippa rödvinet? OK att byta ut timjan mot persilja och skippa sidfläsket? När upphör en maträtt vara just den maträtten för att i stället bli något annat?

Citat:
... gillar kapris i just Carbonara...

Jag vill nog hävda att det inte längre är en Carbonara. Det är inget fel och det kan vara gott men det är en annan maträtt.
Senast redigerad av madtop 2021-01-24 kl. 16:17.
Citera
2021-01-24, 16:28
Medlem
Wienerschnitzeln var bara ett övertydligt exempel, kanske var dumt, det är inget jag sysslar med. Men råbiffen duger som exempel ännu, liksom mitt lilla hyss att använda några kapris (för att jag gillar det - och bacon/sidfläsk p g a lokal brist på griskind) i en Carbonara. Jag följer liksom det traditionella receptet - med TVÅ avsteg. Förtjänar man att kallas CP då? :-)

Jag har för fan gjort mej omaket att hitta Pecorino.... :-)

Undrar hur originalkramarna beter sej när dom blir bjudna på middag och får serverat en icke-talibankorrekt maträtt..klagar dom högljutt, kallar den glade kocken för CP och smäller igen dörren på vägen ut?
Citera
2021-01-24, 17:09
Medlem
"Kapris är förihelvete inte en krydda."

Hehe..är det därför den står under K i kryddhyllan i alla butiker? :-)

Från nätet:
"Kapris är en krydda med en lite bitter smak. Man använder de mogna blomknopparna från busken Capparis som växer vilt runt Medelhavet. Knopparna läggs i vinäger och salt för att få fram den speciella syrliga och lite bittra smaken.

Kapris används till bl.a. wienerschnitzel, råbiff, potatissallader, stekt fisk och remouladsås.

Det finns även salladskapris eller jättekapris som är mildare i smaken än de små."

"Carbonara består av guanciale, pecorino, ägg och svartpeppar."

Lite pasta också, kanske? Får man använda tagliatelle, eller måste det vara spaghetti (med H)?
Live and let live, för fan :-)
Senast redigerad av FZappa 2021-01-24 kl. 17:14.
Citera
2021-01-24, 19:04
Medlem
Sladdarens avatar
Folk får ju skriva som dom vill, sen att det är fel är ju fel, det finns alltid ett original.
Sen när det uppfanns kanske det receptet utvecklades till att bli ännu bättre original under 10 år men sen barkade det iväg i fel riktning följande 10 åren för att ens benämnas titeln på rätten ?

Det är upp till bedömaren. Det receptet som ändrades från ett original kanske andra gillar mer.
Det behövdes bara lite dijonsenap och soja och ev lite örter så vart det bättre ?

Det finns säkert gränser såklart när du byter ut för mycket i original-receptet, mat titeln, eller tillför för mycket. Dock har jag ingen aning om var gränsen går men kanske andra vet?

Varför inte helt enkelt då skapa ett annat namn på rätten, ska det va så svårt ?
Uppfinns nya rätter så bör ju de få nya namn ochså. Nån måste ju vara jury över hur man kan föra in nya husmanskost rätter och varför och hur man bedömmer dess kvalité ?
Citera
2021-01-24, 20:37
Medlem
https://www.recipesfromitaly.com/spa...iginal-recipe/

Kul sida med lite utvikningar kring varianter (med t ex pancetta och GRÄDDE!) och ursprung längre ner.
Senast redigerad av FZappa 2021-01-24 kl. 20:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in