Citat:
Ursprungligen postat av
FZappa
Stöter ibland på matfascister som snabbt tillrättavisar matglada och experimenterande människor som kanske avviker från "de heliga recepten" lite - undertecknad inkluderad.
Carbonaratrådarna här är bra exempel. Vad gör det för nytta att ge en verbal pungspark till folk som faktiskt tycker att en gräddskvätt eller ett par små kapris ger en extra dimension till en Carbonara?
Eller folk som avviker det minsta vid kryddningen av en s k klassisk råbiff?
Eller folk som avviker lite från den klassiska Wienerschnitzelns tillbehör - eller Gud hjälpe - använder fläskkött och kallar det Wienerschnitzel?
Vad är dom rädda för? Folk som utvecklar matlagning - för det gör man om man skruvar lite på ingredienserna - så att rätterna passar bättre i deras gom?
Är det så att fascisterna håller oss otrogna på "den rätta vägen" när vi sidsteppar för mycket? Eller kickar beteendet in vid minsta lukt av en endaste "felaktig" ingrediens?
Jag finner att min matlust och lust att testa varianter av rätter avtar kvadratiskt med tillrättavisande inlägg från dom här mat-talibanerna, både här och IRL.
Hur ser ni på det?
För mig handlar det om att bevara och skydda vedertagna namn på maträtter och ingredienser.
Om man t.ex tar falukorv så har vi mer eller mindre en gemensam bild av hur korven ser ut och smakar. Om vi i stället börjar svänga oss med uttryck som "falukorv av choritzo-typ" så tappar ordet falukorv betydelse, det blir till slut ett generisk uttryck för korv.
Och samma sak med t.ex skomakarlåda. Om man säger skomakarlåda så får i alla fall jag en klar bild av både ingredienser och hur det bör smaka. Men om man börjar tumma på det ursprungliga receptet och byter ut biff mot falukorv, rödvin mot tomatpuré och tar bort sidfläsk och i stället tillsätter grädde har du en helt annan maträtt. Din skomakarlåda har blivit en stroganoff.
Det hela handlar egentligen om att ha en gemensamt språk. Om du säger Carbonara om något som andra inte uppfattar som en Carbonara blir det bara förvirrat, vi har inte en gemensam förståelse för vad ordet betyder och det är upplagt för missförstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av
FZappa
... Eller folk som avviker lite från den klassiska Wienerschnitzelns tillbehör - eller Gud hjälpe - använder fläskkött och kallar det Wienerschnitzel?
Konsekvensen är att "Wienerschnitzel" tappar sin betydelse. I stället för att enbart säga wienerschnitzel är du tvungen att börja säga "wienerschnitzel på kalv" eller "wienerschnitzel på fläsk".
Och om du börjar tumma ännu mer på det ursprungliga receptet så har snart din wienerschnitzel förvandlats till en piccata milanese. Och vi har en situation där både wienerschnitzel och piccata har blivit samma sak: en slarvig benämning på panerat och stekt kalv/fläsk/kyckling med valfria tillbehör och kryddning.