2021-01-23, 10:52
Jag har använt Nicotinell 21 mg per 24 timmar nikotinplåster under två veckor och sedan ett halvt sådant per dygn under de senaste två veckorna.
Det har inte varit särskilt svårt. På en svårighetsskala från 1 till 10 så 2.

Men säg att den sammanlagda mödan att sluta snusa och att aldrig mer använda nikotin i någon form är 100%. Vanan att ha något under läppen är i stort sett borta men hur långt har jag kommit allt som allt efter två veckor med ett helt plåster och två veckor med ett halvt?

Hur lång tid och hur mycket möda har jag kvar innan jag når noll, dvs när alla receptorer och belöningssystemet är helt återställt och nikotin tom skulle vara motbjudande. När är jag där? Hur många procent har jag avverkat nu?

Kan jag dra av det sista plåstret nu och upphöra, eller bör jag trappa ner än mer, t.ex. till ett fjärdedels plåster under två veckor först?
Citera
2021-01-23, 11:04
Medlem
AoE3#1s avatar
Jag hade fortsatt 1-2 veckor till och sedan gått ner i styrka i 2 veckor till.

Jag som rökare lyckades aldrig med nikotinplåster men lyckades till slut i vintras med Champix.
Citera
2021-01-23, 11:08
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Jag hade fortsatt 1-2 veckor till och sedan gått ner i styrka i 2 veckor till.

Jag som rökare lyckades aldrig med nikotinplåster men lyckades till slut i vintras med Champix.
Mmm jag tänker nog det. Men eftersom sista plåstret är det halva jag har på mig nu och varor från Apotea skulle jag få först på Måndag så måste jag köpa till fullpris på vanligt apotek i så fall. Men dom tiotals kronorna det handlar om i merpris kanske det är värt.

Men det retar mitt ekonomiska sinnelag att jag inte planerade bättre.
Min egen gissning är att jag närmar mig 50% av den sammanlagda mödan.
Citera
2021-01-23, 14:40
Medlem
Nikotinplåster, - tuggummin och allt vad det är är en strålande kommersiell idé och inget annat.
Det enda dessa produkter gör är att ersätta ett beroende med ett annat och skjuta upp din avvänjning. Kanske funkar för någon, men hur det än är så är ju målet att en dag sluta med nikotinet. Min erfarenhet är att motivationen är det viktigaste för att lyckas, och motivationen är inte konstant, man orkar inte hålla den på topp i dagar/veckor/månader så som krävs om man håller på och tuggar nikotintuggummin. Har man det stressigt tex. är det lätt att falla tillbaka och ta sin vanliga cigg/snus när man har hållit beroendet uppe med nikotinersättning.

Det bästa tycker jag är att bara sluta, passa på när motivationen är på topp och livet är i ordning. Det är svintufft i två-tre dar men sen avtar suget successivt och man får dessutom positiva effekter ganska snabbt som hjälper motivationen. Håller man på med nikotinläkemedel håller man istället suget levande och får dras med en evig känsla av otillfredsställelse, så skippa dessa produkter och sluta en gång för alla istället är mitt råd🙂! (yes jag har gjort hela resan själv, både duttandet med nikotinläkemedel i omgångar och att sedan sluta tvärt)
Citera
2021-01-23, 15:04
Nikotin är ett beroende som det inte är farligt att sluta ned cold turkey men det kan bli ganska intensivt att bara plötsligt spotta ut snusen / slänga ciggen och därefter aldrig mer röra nikotin någonsin igen. Nästan lite traumatiskt.

Plåster har den fördelen att man får en viss dos, varken mer eller mindre, och den ska man klara sig på. Tuggummi är skit för då ökar man bara nikotinmängden istället.

Köpte nya plåster idag, delar dom i tre lika stora delar och sätter en bit som ska vara ett dygn. Nu har jag till 6 veckor enligt den dosen. Därefter får det vara bra.

Efter det tar det fanimej många år innan man är helt säker på att inte trilla dit igen. Efter ett år finns fortfarande en viss risk att vid ett svagt tillfälle börja igen. 3 till 5 år skulle jag säga, då har man verkligen slutat.
Citera
2021-01-23, 15:22
För övrigt kan olika beroenden delas upp i svårighetsgrad att komma över.
Enligt mig skulle jag säga:

Koffein 1
Hasch 2
Nikotin 3 till 4
Tramadol 4
Amfetamin 6
Alkohol 7
Pregabalin 7 till 8
Benso 8
Kokain 8
Heroin 10
Citera
2021-01-23, 16:29
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbirSaid
Vanan att ha något under läppen är i stort sett borta men hur långt har jag kommit allt som allt efter två veckor med ett helt plåster och två veckor med ett halvt?

Hur lång tid och hur mycket möda har jag kvar innan jag når noll, dvs när alla receptorer och belöningssystemet är helt återställt och nikotin tom skulle vara motbjudande. När är jag där? Hur många procent har jag avverkat nu?
Omöjligt att svara på. Men du skjuter hur som helst bara upp det genom att fortsätta tillsätta kroppen nikotin men i mindre doser. Hur gammal är du och länge har du varit nikotinist?
Citera
2021-01-23, 23:49
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Omöjligt att svara på. Men du skjuter hur som helst bara upp det genom att fortsätta tillsätta kroppen nikotin men i mindre doser. Hur gammal är du och länge har du varit nikotinist?
34 år. Tung nikotinist 15 år.

Dock något års uppehåll.
Senast redigerad av AbirSaid 2021-01-24 kl. 00:04.
Citera
2021-01-25, 13:33
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbirSaid
34 år. Tung nikotinist 15 år.

Dock något års uppehåll.
Det låter ungefär som mig, inklusive ett drygt årslångt uppehåll. Men även om inte det direkta suget finns där efter en viss tid så är det ändå väldigt enkelt att falla tillbaka. En, två, tre snusdosor under en svag period så är man tillbaka till det vardagliga missbruket igen. Jag tror personligen att jag aldrig kommer kunna kicka nikotinet helt, receptorerna kommer pocka på även om 30 år när man avnjuter en öl eller knäpper upp bältet efter en trevlig måltid. Vissa situationer är så djupt förknippade med snus/cigg att det är permanent. Ett jävla gissel helt enkelt.
Citera
2021-01-25, 16:31
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det låter ungefär som mig, inklusive ett drygt årslångt uppehåll. Men även om inte det direkta suget finns där efter en viss tid så är det ändå väldigt enkelt att falla tillbaka. En, två, tre snusdosor under en svag period så är man tillbaka till det vardagliga missbruket igen. Jag tror personligen att jag aldrig kommer kunna kicka nikotinet helt, receptorerna kommer pocka på även om 30 år när man avnjuter en öl eller knäpper upp bältet efter en trevlig måltid. Vissa situationer är så djupt förknippade med snus/cigg att det är permanent. Ett jävla gissel helt enkelt.
Jag har bara varit storsnusare, aldrig riktig rökare. Men efter jag ätit pizza eller kebab så är en cigg nästan oemotståndlig.
Jag fruktar hur det kommer bli på semester framöver efter 7elevens varma ost-och skinksmörgåsar. Köper jag ett paket så är det kört. Då accelererar det till kedjerökande.

Ja, kan vara så att det är permanent. När jag var helt nikotinfri mer än ett år så bestämde jag från ingenstans att köpa ett paket nikotintuggummin lakrits 4 mg på apoteket sen var allt igång igen.
Citera
2021-01-26, 16:11
Medlem
Jag slutade snusa för kanske fem år sedan med microtab. Tog det väldigt lugnt med nedtrappningen för att inte få återfall. Började på kanske 6-7 tabletter om dagen och trappade långsamt ner under ett halvår cirka. Innan jag slutade helt tog jag bara en på morgonen i någon månad.

För mig funkade det väldigt bra och att påstå att det bara är att ersätta ett beroende med ett annat tycker jag är trams.

Nu är jag helt fri från nikotin och kommer så vara resten av livet. Helt underbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in