2021-04-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vill man minska gapet mellan män och kvinnors inkomst ska kvinnor främst arbeta fler timmar samt välja yrken där det krävs intelligens/högre kunskap.

Att kvinnor högskoleutbildar sig i högre utsträckning än män är politiskt styrt. Grundskolan genomsyras av kvinnor som ger flickor oförtjänt högra betyg och pojkar oförtjänt låga. Man har skapat massa skräputbildningar på svenska universitet/högskolor och därmed skapat inflation/kollaps i högre studier. Man inför genus/HBQT/mångfaldsstudier på tex civilingenjörsutbildningar. Varför tror du att Sverige som ett av få länder i Europa blivit utsparkade från ENQA? Det är en skandal av ofattbara mått som helt tystats ner.

Att reparera detta vansinne som fått pågå kan ta över 30 år. Det är en generation eller två som få sin framtid förstörd och dåligt utbildade, läkare, ingenjörer, lärare, konstruktörer osv kommer påverka samhället negativt över lång tid framöver. Konsekvenserna är omöjliga att överblicka.

Enligt ENQA är vi medlemmar

https://www.enqa.eu/membership-database/countries/sweden/

"UKÄ - The Swedish Higher Education Authority
Status: Member
Country: Sweden
Area: National"
Senast redigerad av enhalvboj 2021-04-04 kl. 14:06.
Citera
2021-04-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö

SÅ varför minskar det inte, kvinnor har varit lika många eller fler på högskolorna i 20 år nu?

kommer det snart? iafall något pyttelite.

Kanske räcker det inte med att kvinnor ökar sitt förvarsarbete med ett par minuter var 10år...

för nu slukade covid ytterliagre en enorm diff i kakan... (livslängden) 1år ner på män och halva på kvinnor.

tyvärr så finns utagsgapet kvar, även inom samma jobb och lön. även om det vore fint om man ville försöka minska insättningsgapet, nångång. det hade varit jämstält, inte femenistiskt....

Har du någon statistik på hur det såg ut för 20 år sedan och att det inte har minskat? Jag har inte sett någon, så jag har svårt att uttala mig om det.
Citera
2021-04-04, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Du har samma rätt att spöka ut dig och samma rätt att ha en åsikt om andra som gör det Vi har, som vi kommit fram till tidigare, olika erfarenheter när det gäller detta. Jag känner cis-män som bryter mot normer. Klagar någon så kan man avfärda dem.
Nej, jag har inte samma juridiska rättigheter att göra det på arbetsplatsen och socialt blir jag utfryst om jag gör det, kvinnor är inget undantag
Min poäng var aldrig att män skulle vara mer toleranta, min poäng är att feminister är hycklare och lögnare när de hävdar att det bara är män som sysslar med utfrysning och grupptryck
Du syftar natyrligtvis på cis-män som stickar eller bakar surdegsbröd någon enstaka gång medans de fortafarnde har den tråkiga t-shirten och de tråkiga jeansen på sig med snaggat okammat hår
De fåtal män du känner som bär smink gör ju det naturligtvis för att visa atgt de är "queer", "trans", etc. och inte på samma sätt som både män och kvinnor kan bära piercings och tatueringar utan att det ses som att vara bundet till en sexuell läggning eller påhittad könsidentitet
Om vi ser det objektivt, vilket ni kräver att jag gör, varför ska kvinnor kunna ha både piercings, tatueringar, hårfärg och smink, medans för männen kan ha hårfärg, piercings, taueringar, men inte smink? Varför missunna männen komplett stil? Kvinnor hade ansett att det är en ofärdig stil om man får ha hårfärg, kläder som sticker ut, men inte smink
Och än en gång, nej, männen är inte heller vidare toleranta för andra män i smink, men bollen är nu på kvinnors planhalva och det är upp till bevis att visa hur mycket mer tolerantare än männen de är för olikheter och hur mycket mer icke-komformistiska de är
Citera
2021-04-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
Nej, jag har inte samma juridiska rättigheter att göra det på arbetsplatsen och socialt blir jag utfryst om jag gör det, kvinnor är inget undantag
Min poäng var aldrig att män skulle vara mer toleranta, min poäng är att feminister är hycklare och lögnare när de hävdar att det bara är män som sysslar med utfrysning och grupptryck
Du syftar natyrligtvis på cis-män som stickar eller bakar surdegsbröd någon enstaka gång medans de fortafarnde har den tråkiga t-shirten och de tråkiga jeansen på sig med snaggat okammat hår
De fåtal män du känner som bär smink gör ju det naturligtvis för att visa atgt de är "queer", "trans", etc. och inte på samma sätt som både män och kvinnor kan bära piercings och tatueringar utan att det ses som att vara bundet till en sexuell läggning eller påhittad könsidentitet
Om vi ser det objektivt, vilket ni kräver att jag gör, varför ska kvinnor kunna ha både piercings, tatueringar, hårfärg och smink, medans för männen kan ha hårfärg, piercings, taueringar, men inte smink? Varför missunna männen komplett stil? Kvinnor hade ansett att det är en ofärdig stil om man får ha hårfärg, kläder som sticker ut, men inte smink
Och än en gång, nej, männen är inte heller vidare toleranta för andra män i smink, men bollen är nu på kvinnors planhalva och det är upp till bevis att visa hur mycket mer tolerantare än männen de är för olikheter och hur mycket mer icke-komformistiska de är

Du har skrivit detta flera gånger men du har aldrig kommit med källa på det påståendet, trots att jag har bett om det. Vart kan jag läsa om denna juridiska skillnad?
Citera
2021-04-04, 14:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Konsekvensen av att fler kvinnor utbildar sig och skaffar välbetalda jobb blir ändå att skattegapet minskar. Någon måste sköta vård, skola osv men om fler män intar de positionerna så minskar gapet ytterligare. Du kan ju dra ditt strå till stacken och ta ett jobb som vårdbiträde i äldrevården samt ta din beskärda del av ansvaret för din avkomma om du har/får någon

Dessa välbetalda jobb är i huvudsak skattefinansierade hitte-på-jobb i offentlig verksamhet, främst kommunalt. Jag har under årens lopp i olika konstellationer och under olika omständigheter stött på den odugliga, lata, överbetalda kvinnomaffian. Rena giftet!

Du kan vara helt förvissad om att jag dragit och fortfarande drar mitt strå till stacken, både i yrkeslivet och hemma.

Citat:
Enligt ENQA är vi medlemmar

https://www.enqa.eu/membership-database/countries/sweden/

"UKÄ - The Swedish Higher Education Authority
Status: Member
Country: Sweden
Area: National"

Där ser man, 10 december 2020. Fram till för 4 månader sedan var vi i alla fall inte medlemmar och har inte varit så på ca 10 år.
Citera
2021-04-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Dessa välbetalda jobb är i huvudsak skattefinansierade hitte-på-jobb i offentlig verksamhet, främst kommunalt. Jag har under årens lopp i olika konstellationer och under olika omständigheter stött på den odugliga, lata, överbetalda kvinnomaffian. Rena giftet!

Du kan vara helt förvissad om att jag dragit och fortfarande drar mitt strå till stacken, både i yrkeslivet och hemma.

Där ser man, 10 december 2020. Fram till för 4 månader sedan var vi i alla fall inte medlemmar och har inte varit så på ca 10 år.

Visst finns det en del onödiga jobb inom både offentlig och privat sektor men den överväldigande majoriteten inom ex vård och skola är nödvändiga jobb som någon måste göra. Dessa positioner är för närvarande fyllda av mestadels kvinnor och är en del av orsaken till skillnaden i inkomst och summa skatt betalad. Gött mos att du sitter på en utav de positionerna och drar ditt strå till stacken där hemma.

Vårat återinträde i ENQA kanske tystades ner.... men då har vi iaf blivit bättre än vi var för 10 år sen. Fina fisken!
Senast redigerad av enhalvboj 2021-04-04 kl. 15:02.
Citera
2021-04-04, 15:16
Medlem
Citat:
Du har skrivit detta flera gånger men du har aldrig kommit med källa på det påståendet, trots att jag har bett om det. Vart kan jag läsa om denna juridiska skillnad?
Vad är din förklaring till att manlig gothare, 19 och manlig gothare, 29, båda slutar sminka sig förbannat bra tajmat med att det är dags för arbete? Män tycker det är tråkigt att sluta med personlig stil för ett arbete, men finner sig i det och gör den uppoffringen för att få inkomst, därför så få män tar upp det och kämpar för det, till skillnad från feminister som klagar över att de ej får skruta om sina sexuella erövringar i fikarummet
Männen har blivit intalade att de ska göra den uppoffringen, att det är omoget och självupptaget att klaga på det och finner sig därför i det
De fåtal män som tar upp det får inte höras eftersom feministisk public service och mainstream media ej anser att det är exempel på könsspecifik orättvisa och de anser att personlig stil ej är lika viktigt för män
Dessutom:
Varför kan du se alla möjliga stilar på män som fortfarande studerar, men aldrig på feministiska män? Det säger ju allt om bristen på tolerans för män med utstickande stil i feministiska kretsar
Du kommer aldrig se en feministisk man i smink och du kommer aldrig se en feminist med en pojkvän som bär smink, det skulle möjligtvis vara om mannen i smink är rik artist feministen kan tänka sig att dejta honom
Citera
2021-04-04, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
Vad är din förklaring till att manlig gothare, 19 och manlig gothare, 29, båda slutar sminka sig förbannat bra tajmat med att det är dags för arbete? Män tycker det är tråkigt att sluta med personlig stil för ett arbete, men finner sig i det och gör den uppoffringen för att få inkomst, därför så få män tar upp det och kämpar för det, till skillnad från feminister som klagar över att de ej får skruta om sina sexuella erövringar i fikarummet
Männen har blivit intalade att de ska göra den uppoffringen, att det är omoget och självupptaget att klaga på det och finner sig därför i det
De fåtal män som tar upp det får inte höras eftersom feministisk public service och mainstream media ej anser att det är exempel på könsspecifik orättvisa och de anser att personlig stil ej är lika viktigt för män
Dessutom:
Varför kan du se alla möjliga stilar på män som fortfarande studerar, men aldrig på feministiska män? Det säger ju allt om bristen på tolerans för män med utstickande stil i feministiska kretsar
Du kommer aldrig se en feministisk man i smink och du kommer aldrig se en feminist med en pojkvän som bär smink, det skulle möjligtvis vara om mannen i smink är rik artist feministen kan tänka sig att dejta honom

Ingen källa på någon juridisk skillnad? Tänkte det. Hojta till om du hittar någon
Citera
2021-04-04, 15:19
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Det finns hur mycket skrivet om detta som helst, men det brukar skötas i "bakgrunden" av arbetsgivare osv.
Såhär kan en offentlig diskussion om klädkoder i vårt högsta beslutande organ lyda:
https://www.svd.se/kladkod-hett-amne-i-riksdagen

Både SVT och TV4 har strikta klädkoder också. Behöver du inte ha med folk och göra, har du ofta arbetskläder anpassade för uppgiften, som snickarbyxor, uniform, ljusblå skjorta och byxor med veck med slips, eller en väst som tydligt säger vem du arbetar för.
På kontor är det skjorta och byxor för män och kavaj om du ska möta folk. För kvinnor finns en minimilängd för kjolen, du ska använda. I Kök får du inte ha håret utsläppt och i det militära ska du i de flesta roller ha kortklippt hår.
Även din rakning bedöms varje dag.

Men säg mig, är detta nytt för dig?
Det må vara hänt att det pratas mindre om detta idag och att synliga tatueringar och näsringar blivit vanligare, men jag vet många arbetsplatser där dessa inte behöver bemöda sig att söka.
Citera
2021-04-04, 15:20
Medlem
Citat:
Har du någon statistik på hur det såg ut för 20 år sedan och att det inte har minskat? Jag har inte sett någon, så jag har svårt att uttala mig om det.

Jag tänkte mer på hur det ser ut idag. eller menar du på att det minskat? frän ännu värre?, volymen arbetstid är ju försumbar (dvs männen har gått ner flera timmar i betalt arbete, och kvinnorna har gåt up flera minuter. de senaste 3åren)

men det ska ha blivit bättre för att kvinnor pluggar mer än män?,

alla dessa pluggande kvinnor är ju en belastning på vällfärden, de behöver ju jobba oxo, att ha en master i genus och en minor i lesbisk pooldancing ger ju inte mer när man är sjukskriven från sitt jobb, än om man jobbar inom äldrevården...

Kanske på sin plats med lite fler kvinnospecefika lagar, typ, man får inte skippa preventiv medel för att man vill bli gravid, och göra abort, om man inte bidrar till stadskassan?, 2 flugor i en smäll.
Citera
2021-04-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ingen källa på någon juridisk skillnad? Tänkte det. Hojta till om du hittar någon
Och din förklaring till att subkulturella män slutar med sin stil när det är dags för arbete, oavsett ålder, är vad då? Slump?
Citera
2021-04-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Det finns hur mycket skrivet om detta som helst, men det brukar skötas i "bakgrunden" av arbetsgivare osv.
Såhär kan en offentlig diskussion om klädkoder i vårt högsta beslutande organ lyda:
https://www.svd.se/kladkod-hett-amne-i-riksdagen

Både SVT och TV4 har strikta klädkoder också. Behöver du inte ha med folk och göra, har du ofta arbetskläder anpassade för uppgiften, som snickarbyxor, uniform, ljusblå skjorta och byxor med veck med slips, eller en väst som tydligt säger vem du arbetar för.
På kontor är det skjorta och byxor för män och kavaj om du ska möta folk. För kvinnor finns en minimilängd för kjolen, du ska använda. I Kök får du inte ha håret utsläppt och i det militära ska du i de flesta roller ha kortklippt hår.
Även din rakning bedöms varje dag.

Men säg mig, är detta nytt för dig?
Det må vara hänt att det pratas mindre om detta idag och att synliga tatueringar och näsringar blivit vanligare, men jag vet många arbetsplatser där dessa inte behöver bemöda sig att söka.

Skitlöjligt med klädkoder. Att dessa existerar känner jag till men dessa gäller för bägge könen. Det är ingen juridisk skillnad, så som användaren jag svarade hävdar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in