• 1
  • 2
2021-01-22, 14:43
Medlem
Fick ett mejl från min kreditkortsutgivare att från och med1 januari 2021 gäller nya regler för betalning på nätet .
Alla banker och nätbutiker är skyldiga att säkra näthandel genom en ny lösning som kräver stark kundautentisering. Det betyder att du måste godkänna dina köp med Mobilt BankID.

Vad innebär detta egentligen rent praktiskt ,måste jag nu göra alla köp på mobilen jag gillar inte att handla på nätet från mobilen , det blir för plottrigt?
Citera
2021-01-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Vad innebär detta egentligen rent praktiskt ,måste jag nu göra alla köp på mobilen jag gillar inte att handla på nätet från mobilen , det blir för plottrigt?
Du kan handla på datorn och autentisera dig med Mobilt BankID på telefonen.
Citera
2021-01-22, 14:47
Medlem
miikoss avatar
Det menar att det inte räcker att age betalningsuppgifterna när du handlar på nätet, i alla fall inom EU.

Köpet måste bekräftast med lösenord, signering med mobilt bankid, bankdosa, en sms-kod eller liknande.

Vill du inte använda mobilt bankid, så får du byta till en kortutgivare som erbjuder andra sätt för att bekräfta köpen.
Citera
2021-01-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det menar att det inte räcker att age betalningsuppgifterna när du handlar på nätet, i alla fall inom EU.

Köpet måste bekräftast med lösenord, signering med mobilt bankid, bankdosa, en sms-kod eller liknande.

Vill du inte använda mobilt bankid, så får du byta till en kortutgivare som erbjuder andra sätt för att bekräfta köpen.
Så här skriver dom, gäller det bara min kortutgivare, det verkar ju gälla alla?

Vad innebär detta för mig?

Denna lösningen innebär framförallt en ökad säkerhet för dig som kund, i och med att alla köp på nätet måste godkännas med Mobilt BankID.
Mobilt BankID fungerar precis som förut och i de flesta fall kommer ändringen inte att ha någon märkbar betydelse för dig.

Om butiken du handlar hos inte har gått över till den nya versionen av 3DSecure och därmed inte uppfyller kraven för stark kundautentisering kan ditt köp bli nekat.
Citera
2021-01-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Du kan handla på datorn och autentisera dig med Mobilt BankID på telefonen.
ok, hur går det till ,hur får mitt mobila id reda på att den skall godkänna ett köp från datorn?
Citera
2021-01-22, 14:58
Medlem
Citat:
ok, hur går det till ,hur får mitt mobila id reda på att den skall godkänna ett köp från datorn?
ditt mobila bankid tittar på servern om det finns något där.
Citera
2021-01-22, 15:01
Medlem
Citat:
Digital magi. Det är känt vem kortet tillhör. Alltså du, och ditt mobila bankid används då för att autentisera. Det är precis samma sak som när du loggar in på internetbanken. försäkringskassan, skatteverket eller whatever på datorn. Då anger du ditt personnummer och det är alltså känt vem du är precis som det är när du anger kortnumret på shoppingsajten.
Citera
2021-01-22, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
ditt mobila bankid tittar på servern om det finns något där.
Ok,jag får väl prova, det har ju inte funkat förut,de sajter jag handlat på som bara erbjuder mobil id, har ju inte magin funnits ,mitt mobila id har inte fått denna Batman signal. jag har varit tvungen att gå in och göra om köpet med mobilen.
Citera
2021-01-22, 15:45
Medlem
hehe, det funkade nu!
Citera
2021-01-22, 16:27
Medlem
De som fortfarande bara har fast telefoni eller gsm-telefoner (typ alla pensionärer) blir alltså tvungna att köpa en dyr smartphone, trots att de kanske har en dator med vanlig bankID?

Intressanta påtvingade teknikskiften världen bjuder på numera.
Citera
2021-01-22, 16:33
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
De som fortfarande bara har fast telefoni eller gsm-telefoner (typ alla pensionärer) blir alltså tvungna att köpa en dyr smartphone, trots att de kanske har en dator med vanlig bankID?

Intressanta påtvingade teknikskiften världen bjuder på numera.

Det finns andra lösningar, som sms istället för mobilt bank-id. Funkar även på pensionärsmobiler.

Alternativa lösningar skiljer sig nog åt mellan bankerna dock.
Citera
2021-01-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Det finns andra lösningar, som sms istället för mobilt bank-id. Funkar även på pensionärsmobiler.

Alternativa lösningar skiljer sig nog åt mellan bankerna dock.
Om du läser mitt tidigare inlägg här ovan ser du att det står mobilt id, hade det funnits alternativ borde det väl ha nämnts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in