2021-01-22, 13:02
Medlem
Efter att ha sprungit över detta "fall" igår så hade jag svårt att släppa det hela.

https://www.storytel.com/se/sv/books/620476-Socialsekreterare-levde-lyxliv-paa-kommunkassan

Det nämndes lite om det i ngn annan tråd men rätt torftigt, och kan inte heller hitta ngn dedikerad tråd till just detta fall. (bann me if wrong)

Är ju nästan anmärkningsvärt att detta inte har blivit ngn P3 Dokumentär ännu. Eller avhandlats i ngn annan podd för den delen heller.

Ngn FB:are som vet mer om detta? Kanske var bekant med "Andreas" eller jobbade på kommunen?
Citera
2021-01-23, 09:41
Medlem
Hade också gärna läst betydligt mer om detta fall. Verkar vara dåligt med information från andra tyvärr.
Citera
2021-01-23, 14:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Herr "Bernadotte".

Detta fall finns omnämnt i NKK 2005 på sidorna 277 - 292 tillsammans med en hel del foton.

Citat rubriken:

"Socialsekreterare levde lyxliv på kommunkassan."

Han använde sig av olika identiteter och hade falska körkort och identitetskort. Bl. a. använde han efternamnet Bernadotte. Även hans då 19-årige pojkvän som han var sambo med vilseleddes. Han blev dömd i tingsrätten och storsvindlaren dömdes då till sex års fängelse och skadeståndsansvar. Domen kom att överklagas till hovrätten både av åklagaren och herr "Bernadotte". Vad påföljden sedan kom att bli vet jag inte.
Citera
2021-01-23, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta fall finns omnämnt i NKK 2005 på sidorna 277 - 292 tillsammans med en hel del foton.

Citat rubriken:

"Socialsekreterare levde lyxliv på kommunkassan."

Han använde sig av olika identiteter och hade falska körkort och identitetskort. Bl. a. använde han efternamnet Bernadotte. Även hans då 19-årige pojkvän som han var sambo med vilseleddes. Han blev dömd i tingsrätten och storsvindlaren dömdes då till sex års fängelse och skadeståndsansvar. Domen kom att överklagas till hovrätten både av åklagaren och herr "Bernadotte". Vad påföljden sedan kom att bli vet jag inte.

Vadå NKK 2005? Försökte till och med googla men inga träffar. Kan du vara lite tydligare så jag kan läsa in mig.
Kanske en länk istället? Tack
Citera
2021-01-23, 23:55
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaserik
Vadå NKK 2005? Försökte till och med googla men inga träffar. Kan du vara lite tydligare så jag kan läsa in mig.

NKK betyder Nordisk kriminalkrönika. Bok som gavs ut årligen av polisidrottsförbund mellan 1970 och 2016. Guldgruva för den som vill grotta ner sig i gamla brottsfall.
Citera
2021-01-24, 13:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Årgång 2005.

Citat:
Ursprungligen postat av Thomaserik

Precis som Van Nostrand har skrivit, så ingår denna bok av årgång 2005 i bokverket Nordisk Kriminalkrönika förkortat NKK.

Har du inte den här årgången kan du säkert köpa den på t. ex. Bokbörsen.
Citera
2021-01-25, 23:45
Medlem
Tråd finns

(FB) Skåningar Perstorp-Kommunbedragaren

han försöker jobba som konsult inom sociala genom bemanningsföretag - hur det gått
med det vet jag inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in