• 1
  • 2
2021-01-21, 21:20
Bannlyst
Blir det säkrare om man har flera VPN på samtidigt?
Citera
2021-01-21, 21:45
Medlem
SYSTEMexes avatar
Vpn är inte speciellt säkert, vill du vara anonym använd Tor
Citera
2021-01-21, 22:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomIsNice
Blir det säkrare om man har flera VPN på samtidigt?

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe

Ingetdera är säkert utan vettig opsec. Vet man inte vad man gör ska man utgå från att storebror hör allt.
Citera
2021-01-21, 22:38
Medlem
yz44s avatar
Vad är det du vill ska bli säkrare?
Citera
2021-01-22, 13:03
Bannlyst
Citat:
VPN är inte säkert, men TOR är säkert? Du är medveten om att TOR = VPN va?

TS: Konfigurera din router till att ansluta till en VPN-server i Ryssland. Ta sedan en dator som är helt krypterad. Anslut den till en VPN-server i Schweiz. Skapa nu en virtuell dator där du installerar Mullvad VPN. Anslut denna till Sverige. Du kan också i denna virtuella maskin köra TOR.

Vill du köra ännu säkrare så kan du:
Konfigurera VPN i routern, starta VPN på datorn, anslut till en RDP i Thailand, se till att RDP-maskinen är krypterad. Skapa en virtuell maskin i din RDP-maskin. I den virtuella maskinen kör du TOR genom annan VPN-tjänst. Försök köra olika proxies för olika program också.
Citera
2021-01-22, 13:06
Medlem
salxars avatar
Om din VPN inte loggar spelar det ingen roll.
Citera
2021-01-22, 15:09
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
VPN är inte säkert, men TOR är säkert? Du är medveten om att TOR = VPN va?

TS: Konfigurera din router till att ansluta till en VPN-server i Ryssland. Ta sedan en dator som är helt krypterad. Anslut den till en VPN-server i Schweiz. Skapa nu en virtuell dator där du installerar Mullvad VPN. Anslut denna till Sverige. Du kan också i denna virtuella maskin köra TOR.

Vill du köra ännu säkrare så kan du:
Konfigurera VPN i routern, starta VPN på datorn, anslut till en RDP i Thailand, se till att RDP-maskinen är krypterad. Skapa en virtuell maskin i din RDP-maskin. I den virtuella maskinen kör du TOR genom annan VPN-tjänst. Försök köra olika proxies för olika program också.

VPN och Tor är inte samma sak
Citera
2021-01-22, 16:28
Bannlyst
Citat:
Tror man kan använda båda här? Men har tor inbyggd vpn?
Citera
2021-01-22, 16:50
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomIsNice
Tror man kan använda båda här? Men har tor inbyggd vpn?

Tor skickar din trafik mellan många olika servrar som krypteras vid varje server. Endast din dator har nyckeln att kryptera upp det ursprunliga meddelandet. Det är en decentraliserad teknik med öppen källkod.

Vpn lägger istället in din trafik i en tunnel som kastar om ip-adresserna. Det är en centraliserad teknik flera motpartsrisker, t.ex att vpnleverantören sparar loggar av trafiken samt att källkoden är stängd. Det finns dock en rad uppsjö vpn-tekniker, all vpn är inte skapt lika.

Finns risk att nån detalj är felaktig men det är ungefär så det funkar.

Här är två länkar till folk som kan förklara det betydligt bättre än mig
https://youtu.be/qjpX_tvwQeg
https://youtu.be/FMScV1Mkaok
Senast redigerad av SYSTEMexe 2021-01-22 kl. 16:53.
Citera
2021-01-22, 17:16
Medlem
Citat:
Tor skickar din trafik mellan många olika servrar som krypteras vid varje server. Endast din dator har nyckeln att kryptera upp det ursprunliga meddelandet. Det är en decentraliserad teknik med öppen källkod.

Vpn lägger istället in din trafik i en tunnel som kastar om ip-adresserna. Det är en centraliserad teknik flera motpartsrisker, t.ex att vpnleverantören sparar loggar av trafiken samt att källkoden är stängd. Det finns dock en rad uppsjö vpn-tekniker, all vpn är inte skapt lika.

Finns risk att nån detalj är felaktig men det är ungefär så det funkar.

Här är två länkar till folk som kan förklara det betydligt bättre än mig
https://youtu.be/qjpX_tvwQeg
https://youtu.be/FMScV1Mkaok

Exakt så jag tolkat det lilla jag läst om området, TOR är ett närverk som kastar IP-adressen som krypterad data genom flera servrar som i sin tur krypterar om det (A -> B -> C ->..). Medan en VPN går från datorn (punkt A) till en server (punkt B).

Även om flera VPN-tjänster påstår sig att inte sparar loggar så är det möjligt att spåra IP-adressen om man fångar upp den då den skickas, och med lagens långa arm kan staten kräva att IP-adressen ska avkrypteras av företaget.

TOR däremot går i dagsläget inte att spåra, såvida du inte är ägaren av .onion servern, som vad jag förstått kan se din IP-adress. Men ägaren blir nästan otagbar med dagens krypteringar avancerade krypteringar, samt att .onion ägaren inte behöver spela enligt lagboken.

Så min helt amatörmässiga killgissning är:
Om TOR kryptering däremot knäcks så är nog VPN, med antagandet att de talar sanning om att inte spara loggar, säkrare än TOR, då beroende på vilken .onion adress din IP hittas gör dig skäligen misstänkt för brott.

Medan en stor del av vanliga svensson använder VPN för att kolla på sidor/filmer som inte är tillgängliga i Sverige och att bibehålla anonymiteten vid t.ex porrsurfande. Det gör det förmodligen svårare för polisen att misstänklighetsgöra dig baserat på att din IP funnits i en VPN-server. Du blir lite av en fisk i ett fiskstim.

Så min killgissningsslutsats är:
Om du redan har konstaplarnas ögon på dig och vill behålla annonymitet så är TOR med störst sannolikhet det säkraste alternativet. Om ditt namn däremot inte ligger på konstapelns skrivbord så skulle jag gissa på att VPN blir säkrare, förutsatt att de inte sparar loggar samt att TOR i framtiden knäcks.

Någon får gärna rätta mig om jag gissat fel, skulle gärna lära mig lite om ämnet!

Edit: Det aboslut säkraste bör vara att köra TOR via en krypterad VC (virtual computer).
Senast redigerad av vaihela 2021-01-22 kl. 17:19.
Citera
2021-01-22, 21:34
Bannlyst
Citat:
VPN och Tor är inte samma sak
TOR är en VPN-tjänst, vad menar du?
Citera
2021-01-22, 23:18
Awaiting Email Confirmation
Porrmorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
TOR är en VPN-tjänst, vad menar du?

Tor (The Onion Router) är inte en VPN-tjänst eftersom det är en anonymiseringstjänst och det är skillnad.

VPN:er gjordes inte för att göra dig anonym. De gjordes för att företagare skulle kunna ansluta säkert till sina företagsservrar när företagarna själva befann sig någon helt annanstans.

Tor däremot skapades av den amerikanska flottan för att agenter som befann sig utomlands skulle ha ett någorlunda anonymt sätt att kommunicera med varandra och rapportera tillbaka. Hade de då använt sig av en godtycklig VPN-tjänst hade deras kommunikation kunnat bli avlyssnad av VPN-leverantören, som i teorin kan läsa allt du skickar genom dess servrar och då även dina lösenord. Samma möjlighet till avlyssning finns inte i Tor. Där krypteras istället meddelandet tre gånger innan det skickas till sin destination så ingen av de mellanliggande stoppen (noder) på vägen i teorin ska kunna läsa vad som står i meddelandet.

Anledningen att demokratier drar sig för att illegalisera Torifiering av trafik är att Tor även har goda egenskaper. Förutom att hjälpa krigsplacerade så händer det att dissidenter och journalister i diktaturer använder sig av Tor för att kommunicera regimkritik eller helt enkelt få tillgång till en ovinklad informationskanal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in