Citat:
Ursprungligen postat av
SYSTEMexe
Tor skickar din trafik mellan många olika servrar som krypteras vid varje server. Endast din dator har nyckeln att kryptera upp det ursprunliga meddelandet. Det är en decentraliserad teknik med öppen källkod.
Vpn lägger istället in din trafik i en tunnel som kastar om ip-adresserna. Det är en centraliserad teknik flera motpartsrisker, t.ex att vpnleverantören sparar loggar av trafiken samt att källkoden är stängd. Det finns dock en rad uppsjö vpn-tekniker, all vpn är inte skapt lika.
Finns risk att nån detalj är felaktig men det är ungefär så det funkar.
Här är två länkar till folk som kan förklara det betydligt bättre än mig
https://youtu.be/qjpX_tvwQeg
https://youtu.be/FMScV1Mkaok
Exakt så jag tolkat det lilla jag läst om området, TOR är ett närverk som kastar IP-adressen som krypterad data genom flera servrar som i sin tur krypterar om det (A -> B -> C ->..). Medan en VPN går från datorn (punkt A) till en server (punkt B).
Även om flera VPN-tjänster påstår sig att inte sparar loggar så är det möjligt att spåra IP-adressen om man fångar upp den då den skickas, och med lagens långa arm kan staten kräva att IP-adressen ska avkrypteras av företaget.
TOR däremot går i dagsläget inte att spåra, såvida du inte är ägaren av .onion servern, som vad jag förstått kan se din IP-adress. Men ägaren blir nästan otagbar med dagens krypteringar avancerade krypteringar, samt att .onion ägaren inte behöver spela enligt lagboken.
Så min helt amatörmässiga killgissning är:
Om TOR kryptering däremot knäcks så är nog VPN, med antagandet att de talar sanning om att inte spara loggar, säkrare än TOR, då beroende på vilken .onion adress din IP hittas gör dig skäligen misstänkt för brott.
Medan en stor del av vanliga svensson använder VPN för att kolla på sidor/filmer som inte är tillgängliga i Sverige och att bibehålla anonymiteten vid t.ex porrsurfande. Det gör det förmodligen svårare för polisen att misstänklighetsgöra dig baserat på att din IP funnits i en VPN-server. Du blir lite av en fisk i ett fiskstim.
Så min killgissningsslutsats är:
Om du redan har konstaplarnas ögon på dig och vill behålla annonymitet så är TOR med störst sannolikhet det säkraste alternativet. Om ditt namn däremot inte ligger på konstapelns skrivbord så skulle jag gissa på att VPN blir säkrare, förutsatt att de inte sparar loggar samt att TOR i framtiden knäcks.
Någon får gärna rätta mig om jag gissat fel, skulle gärna lära mig lite om ämnet!
Edit: Det aboslut säkraste bör vara att köra TOR via en krypterad VC (virtual computer).