2021-01-21, 10:01
Medlem
Buffymyloves avatar
Ett ämne som dyker upp rätt så frekvent både här på flashback och annorstädes är abortfrågan. I forumet ofta som en del av någon annan diskussions om exempelvis mäns våld mot kvinnor. Argumentet är att kvinnor minsann "mördar" tusentals "barn" via abort årligen, och att kvinnor frekvent skulle använda det som någon slags lättvindigt "preventivmedel". Mig veterligen kommer argumenten inte enbart från uttalat religiösa personer utan även från kanske främst konservativa falanger. Liv är heligt, oavsett vilket stadie graviditeten befinner sig i

Vidare riktas skarp kritik gentemot sena aborter som om det vore något kvinnor i gemen gör lättvindigt utan att ta i beaktande att det föreligger särskilda skäl såsom svåra missbildningar där det inte finns någon viabilitet utanför moderlivet.

Om liv är heligt så borde vidare resonemang döma kvinnor som genomför abort, liksom ansvariga läkare till hårda straff då det går under åtal för mord.
Realistiska individer förstår nog att det är omöjligt att nollställa oönskade graviditeter i ett samhälle men det saknas lösningar vad som ska ske med oönskade barn på en samhällelig nivå. Abortmotståndarna verkar heller inte vara särskilt engagerade i vad som sker med redan födda barn.

Den samlade bilden ger intryck av att det inte finns någon egentlig omtanke om ett presumtivt barn utan snarare är ett slags slagträ i diskussioner som tex rör kvinnors kroppsliga agens.

Tankar kring detta? Ni som är motståndare till abort, är ni engagerade i barns välbefinnande i övrigt? Visar ni samma omtanke om redan födda barn som embryon och foster? Vilka konsekvenser tror ni
det skulle bli i ett samhälle där abort likställs med mord?
Citera
2021-01-21, 10:16
Medlem
Tarrous avatar
Intressant reflektion, abortfrågan är ju i stora delar av Europa en icke-fråga

Konservativa, anti-feminister, INCELs, vita marginaliserade och liknande grupper nämner onekligen gärna abort i termer av mord, och jämför indirekt med massmord utförda av män (t.ex. INCELs).

Tolkar greppet främst som att de kör på enligt devisen ”bättre att illa fäkta än fly”. Blandar de in tillräckligt mycket prat om mord, BLM, alla män minsann inte är våldtäktsmän etc. så tappar meningsmotståndaren fokus
Citera
2021-01-21, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Ett ämne som dyker upp rätt så frekvent både här på flashback och annorstädes är abortfrågan. I forumet ofta som en del av någon annan diskussions om exempelvis mäns våld mot kvinnor. Argumentet är att kvinnor minsann "mördar" tusentals "barn" via abort årligen, och att kvinnor frekvent skulle använda det som någon slags lättvindigt "preventivmedel". Mig veterligen kommer argumenten inte enbart från uttalat religiösa personer utan även från kanske främst konservativa falanger. Liv är heligt, oavsett vilket stadie graviditeten befinner sig i

Vidare riktas skarp kritik gentemot sena aborter som om det vore något kvinnor i gemen gör lättvindigt utan att ta i beaktande att det föreligger särskilda skäl såsom svåra missbildningar där det inte finns någon viabilitet utanför moderlivet.

Om liv är heligt så borde vidare resonemang döma kvinnor som genomför abort, liksom ansvariga läkare till hårda straff då det går under åtal för mord.
Realistiska individer förstår nog att det är omöjligt att nollställa oönskade graviditeter i ett samhälle men det saknas lösningar vad som ska ske med oönskade barn på en samhällelig nivå. Abortmotståndarna verkar heller inte vara särskilt engagerade i vad som sker med redan födda barn.

Den samlade bilden ger intryck av att det inte finns någon egentlig omtanke om ett presumtivt barn utan snarare är ett slags slagträ i diskussioner som tex rör kvinnors kroppsliga agens.

Tankar kring detta? Ni som är motståndare till abort, är ni engagerade i barns välbefinnande i övrigt? Visar ni samma omtanke om redan födda barn som embryon och foster? Vilka konsekvenser tror ni

Jahapp, ytterligare en kvinna som anstränger sig att distansera sina systrar från att ta ansvar för sina handlingar. Det som det handlar om är att ta ansvar för sitt handlande. Knullandet är handlingen. Abortens stigma är verktyg till insikt om ansvaret. Du vet, det religion och kultur tog hand om förr.

Ge fan i att knulla runt osäkert om du inte kan ta hand om ungen! Om du inte ta ansvar för ditt knullande så har du inte rätt att ta annans liv för att komma undan det ansvaret. Det är inget annat än ren jävla ondska!
Citera
2021-01-21, 10:22
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jahapp, ytterligare en kvinna som anstränger sig att distansera sina systrar från att ta ansvar för sina handlingar. Det som det handlar om är att ta ansvar för sitt handlande. Knullandet är handlingen. Abortens stigma är verktyg till insikt om ansvaret. Du vet, det religion och kultur tog hand om förr.

Ge fan i att knulla runt osäkert om du inte kan ta hand om ungen! Om du inte ta ansvar för ditt knullande så har du inte rätt att ta annans liv för att komma undan det.

Svara gärna på de frågor jag ställer i det sista stycket. Tex om allt liv är heligt, anser du att kvinnor och läkare i det fallet ska dömas för mord? Vilka konsekvenser tror du att det skulle få i ett samhälle?
Citera
2021-01-21, 10:24
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Intressant reflektion, abortfrågan är ju i stora delar av Europa en icke-fråga

Konservativa, anti-feminister, INCELs, vita marginaliserade och liknande grupper nämner onekligen gärna abort i termer av mord, och jämför indirekt med massmord utförda av män (t.ex. INCELs).

Tolkar greppet främst som att de kör på enligt devisen ”bättre att illa fäkta än fly”. Blandar de in tillräckligt mycket prat om mord, BLM, alla män minsann inte är våldtäktsmän etc. så tappar meningsmotståndaren fokus
Ja det är min uppfattning också. Och man bortser konsekvent från att det krävs två för tango där män gärna får skvätta lite varsomhelst, och som sagt inga reflektioner vad som faktisk sker i samhällen där abort betraktas som mord.
Citera
2021-01-21, 10:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Anser man att livet börjar vid befruktning är man självklart emot abort. Har man den uppfattning handlar abortfrågan ingenting om kvinnan, utan enbart om barnet. Alla friska människor är emot barnmord när det gäller födda barn, utan att för den delen vara särskilt engagerade i barnrättsfrågor i övrigt. Anser man att livet börjar vid befruktning är man således helt självklart emot abort, utan att för den delen vara tvingad att ha ett stort engagemang för barns villkor i övrigt.

Den här typen av frågor blir ofta ett tramsande om kvinnors rätt till sin egen kropp, men då har man helt missförstått abortmotståndare. Abortmotståndare anser att ett foster är en levande människor, och då handlar det om barnets rätt till liv, och kvinnan blir då irrelevant i diskussionen.
Citera
2021-01-21, 10:27
Medlem
Citat:
Svara gärna på de frågor jag ställer i det sista stycket. Tex om allt liv är heligt, anser du att kvinnor och läkare i det fallet ska dömas för mord? Vilka konsekvenser tror du att det skulle få i ett samhälle?

Nej. Jag tycker för det första inte allt liv är heligt. Jag är inte religös. Dock, jag värnar om oskyldigt liv.

Således, jag anser inte heller att de ska dömas för mord. Jag vill att de ska ta ansvar för det oskyldiga livet som trots allt är skapat. Att feminister går upp på en scen och skriker ut "Hi everybody, in this town I did my first abortion!!" vevar med armen och alla kvinnor jublar belyser knappast ansvaret och allvaret i det för unga kvinnor..

Stigma är det universiella verktyget vi har att uppfostra folk. Används ju friskt mot män idag??
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2021-01-21 kl. 10:42.
Citera
2021-01-21, 10:28
Medlem
Citat:
Halmstrå om du inte visar belägg. Att du känner att det är så är din åsikt och den har du rätt till, men att vi ska ta din åsikt som grund diskussion leder till att nån som till exempel jag kommer och säger att det som oftast diskuteras är kvinnors våld mot män och barn och att kvinnor använder abort för att förtrycka män.

Citat:
Jag har då aldrig varit med om en kvinna som ändrat sig nånsin om något.
Citat:
Känns inte tillräckligt feministiskt. Vad sägs om oaktsamt mord?

Citat:
Det är samhällets ansvar när det passar dig, och enbart män fels när det behagar dig. Kvinnor är jämlika med män men saknar all form av ansvar för sina handlingar.

Citat:
Det är så det funkar när man pratar med feminister eller än värre med kvinnor. Feministen intar offerpositionen och allt hen inte håller med om är ett slagträ eller varför inte en fallus som hen blir våldtagen med.

Citat:
Tankar kring detta?

Jag är inte aktiv abortmotståndare. Men, enligt socialstyrelsen utförs uppskattningsvis årligen mellan 35 000 och 38 000 aborter. Det är helt sinnessjuka siffror. Folk verkar inte vilja förstå sambandet mellan penis, vagina och graviditet. Och med abort så lättillgängligt, varför ska man ens bry sig om att lära sig? Varför gå ut och röra på sig när Alvedon botar ryggvärk? Varför ska man använda sin hjärna och tänka, när man kan leva efter sina djuriska impulser?
Citera
2021-01-21, 10:29
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Anser man att livet börjar vid befruktning är man självklart emot abort. Har man den uppfattning handlar abortfrågan ingenting om kvinnan, utan enbart om barnet. Alla friska människor är emot barnmord när det gäller födda barn, utan att för den delen vara särskilt engagerade i barnrättsfrågor i övrigt. Anser man att livet börjar vid befruktning är man således helt självklart emot abort, utan att för den delen vara tvingad att ha ett stort engagemang för barns villkor i övrigt.

Den här typen av frågor blir ofta ett tramsande om kvinnors rätt till sin egen kropp, men då har man helt missförstått abortmotståndare. Abortmotståndare anser att ett foster är en levande människor, och då handlar det om barnets rätt till liv, och kvinnan blir då irrelevant i diskussionen.
Sp, du ser på tex stor men snabbs svar så är det i allra högsta grad ett resonemang där kvinnor är onda om de genomför en abort, och att själva knullandet är problemet. Finner du inte det i någon mån hyckleri att om man nu anser att liv är heligt skita i redan födda barns tillvaro?
Citera
2021-01-21, 10:31
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Nej. Jag tycker för det första inte allt liv är heligt. Jag är inte religös. Dock, jag värnar om oskyldigt liv.

Således, jag anser inte heller att de ska dömas för mord. Jag vill att de ska ta ansvar för det oskyldiga livet som trots allt är skapat. Att feminister går upp på en scen och skirker ut "Hi everybody, in this town I did my first abortion!!" vevar med armen och alla kvinnor jublar belyser knappast ansvaret och allvaret i det för unga kvinnor..

Stigma är det universiella verktyget vi har att uppfostra folk.

Tycker du att feminister som du ger exempel på är representativa för gruppen kvinnor som gör en abort?
Citera
2021-01-21, 10:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Sp, du ser på tex stor men snabbs svar så är det i allra högsta grad ett resonemang där kvinnor är onda om de genomför en abort, och att själva knullandet är problemet. Finner du inte det i någon mån hyckleri att om man nu anser att liv är heligt skita i redan födda barns tillvaro?

Att inte vara engagerad är inte samma sak som att "skita i". Men nej, jag ser inget hyckleri i att vara emot abort men inte vara engagerad för barns rättigheter.

Som ett exempel tycker jag att det är fördjävligt med alla brott mot person (rån, våldtäkter, mord osv) som sker, men jag engagerar mig inte (politiskt, nattvandrare eller vad man nu kan tänka sig) för att förändra det. Är jag då en hycklare för att jag ogillar brott mot person?
Citera
2021-01-21, 10:35
Medlem
Citat:
Tycker du att feminister som du ger exempel på är representativa för gruppen kvinnor som gör en abort?

Nej, men Systerskapets boja håller gruppen kvinnors åsikter fångna av dem. Resultatet blir detsamma.

Systerskapet är det som håller er fångna, tragiskt nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in