2021-01-20, 21:05
Medlem
GrillTeknikers avatar
Hörde av en bekant från Filippinerna att det är vanligt att man varje månad/år betalar in pengar till något slags bank eller försäkring (tror det var något statligt), som gör att man sedan kan få ett bättre bolån när det är dags att köpa hus. Insättningarna sker alltså regelbundet under många år, som jag förstod det i storleksordningen 8-15 år.

Någon som vet om något liknande finns i Sverige?
Citera
2021-01-20, 21:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Hörde av en bekant från Filippinerna att det är vanligt att man varje månad/år betalar in pengar till något slags bank eller försäkring (tror det var något statligt), som gör att man sedan kan få ett bättre bolån när det är dags att köpa hus. Insättningarna sker alltså regelbundet under många år, som jag förstod det i storleksordningen 8-15 år.

Nej men det lär kanske underlätta att få lån hos en bank där man har ett sparande på några hundra tusen kronor så.de ser / förstår att man kan sköta sin ekonomi.
Citera
2021-01-20, 21:26
Medlem
OtherBarrys avatar
Det är inte ett sådant islamlån?
Citera
2021-01-20, 23:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om du sätter in 3000kr/mån från när du är ung så kommer du ha lättare att få lån då du redan sitter på en mindre förmögenhet vid 25 års ålder.

Sätter du in det på några bra fonder så kan det växa riktigt bra.
Citera
2021-01-21, 10:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker

Nej, något sådant finns inte i Sverige. Det närmaste här i Norden är nog Norges Boligspar för ungdom. Det är ett skatteförmånligt sparande med bra ränta, kan man säga.

Sparar du en hyfsad slant i 8-15 år med bra avkastning får du ihop en rejäl slant ändå, utan att behöva få någon slags specialbehandling hos banken.
Citera
2021-01-21, 11:06
Medlem
SYSTEMexes avatar
Låter spontant som något storbankshittepå för att lura ont anandes småsparare.

HSB har om jag inte minns fel någon liknande, du betalar in pengar och ju mer pengar du betatalar in ju fler poäng poäng får du har desto enklare är det att skaffa hyresrätt senare(har säkert fel på någon detalj)

HSB bospar kallas den iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in