2021-01-29, 10:44
Medlem
magpests avatar
Varför göder ni BlackRock? När ingen längre vill köpa denna skitaktie kommer allt att rasa ihop. Exakt vad Wall Street vill ska hända.
Citera
2021-01-29, 10:45
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Jo, men vad är oddsen på att GameStop någonsin når 400+ USD igen? För ett år sedan låg de på 4 USD styck!
Du är en girig plebej som inte har is i magen.

Det handlar inte om pengar, det handlar om något mycket större. Något som du förmodligen aldrig kommer att förstå. Visst, kan man tjäna pengar i processen så är det kul, men det är inte ändamålet:

Titta här:
https://youtu.be/qMkkfuSizc4
Citera
2021-01-29, 10:46
Medlem
Hencuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Älskar citatet!

Salih företräder exakt småsparare, och han tycker det är ”otäckt” att dessa kan påverka marknaden! Ok om Salih hade företrätt Hedgefondförvaltarnas förening eller motsvarande, då hade citatet kanske varit lite klumpigt men i sak inte så anmärkningsvärt.

Ja eller hur. Men det är helt OK att hedgefonder kan blanka skiten ur bolag och sänka deras kurser till botten. Det är även helt OK att de har trading botar som är direktkopplade till börsens servers. Det är också OK att de kan byta aktier med varandra för under marknadspriset för att pressa ner kurserna så att vanliga småsparares stopploss utlöses och de förlorar massvis med pengar.

Allt detta är OK enligt Salih som är den som påstår sig representera småsparare. Det är INTE OK att småspararna försöker vinna över hedgefonderna. Nä! Det är ju marknadsmanipulation!!
Citera
2021-01-29, 10:46
Medlem
Lagerkommandants avatar
Till er som missat kalaset och funderar på att hoppa in nu. Jag har ett råd till er.

Jag har varit med i marknaden och överlevt sedan 1998.
Det kommer alltid ett nytt case längre fram om man missat tåget.
FOMO är en av de sämsta grunderna att kliva in på.

Ifall du inte förstod så skall jag vara extra tydlig.
Om du behöver fråga på Internet om du ska köpa aktier så är det korta svaret NEJ.
Det lite längre svaret. Nej, du är förmodligen inte redo. Förbered dig till nästa gång istället.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-01-29 kl. 10:49.
Citera
2021-01-29, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depenz
Nybörjarfråga:

Är man ”garanterad” vinst idag om man köper nu när marknaden inte öppnat? Ligger runt 200USD på Avanza och premarket-priset säger 311USD!

Innebär det en öppning på 311, eller är det bara en uppskattning?

Du är aldrig garanterad någonting.

Om pre market stänger på 400 dollar så öppnar vanliga på 400.
Citera
2021-01-29, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Blankning introducerades enligt historieboken på 1600-talet, och fyller faktiskt en viktig funktion för att upprätthålla prisbilden på ett instrument. Så ingenting nytt där. Jesse Livermore var fantastiskt framgångsrik i början av 1900-talet och en legend inom området. Risken för "short squeezes" finns dock alltid.

Det som har hänt senaste åren är att handel med värdepapper har blivit allt mer tillgänglig, och genom sk. brookers (som Robinhood mfl) så finns risken att handeln med ett papper överskrider vad som egentligen finns eftersom man ju där inte köper riktiga aktier utan handlar på en egen marknad som är skapad av brookern. Brookern håller denna, sin egna, marknad synkad mot det riktiga underliggande priset genom hedgning. På Jesse Livermores tid så hette sådana här brookers "Bucket shops" och var lite skumma lokaler där gemene man kunde handla med aktier. Jesse var aktiv i sådana i början av sin karriär, och lyckades sänka ett antal sådana genom sin vidlyftiga handel.

Historien upprepar sig
Ok, tack för intressant info.
Som "icke profesionell" amatörsparare tycker jag det känns lite osäkert att köpa aktier när man läser hur grupper kan gå ihop och få en aktie att rusa, för att sedan falla tillbaka.
Man hittar nya vägar för att snabbt tjäna pengar. Och det är alltid någon som får betala.
Själv sparar jag långsiktigt, så i det långa loppet kanske det inte påverkar mitt sparande.
Citera
2021-01-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hencucken
Ja eller hur. Men det är helt OK att hedgefonder kan blanka skiten ur bolag och sänka deras kurser till botten. Det är även helt OK att de har trading botar som är direktkopplade till börsens servers. Det är också OK att de kan byta aktier med varandra för under marknadspriset för att pressa ner kurserna så att vanliga småsparares stopploss utlöses och de förlorar massvis med pengar.

Allt detta är OK enligt Salih som är den som påstår sig representera småsparare. Det är INTE OK att småspararna försöker vinna över hedgefonderna. Nä! Det är ju marknadsmanipulation!!

Salih är en blatte. Moral hittar du inte bland dessa, annars hade inte deras länder sett ut som de gör nu. Tyvärr.
Citera
2021-01-29, 10:49
Medlem
Zlatan.s avatar
Över 400 nu

Oh we flying, oh we flying
Citera
2021-01-29, 10:52
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Över 400 nu

Oh we flying, oh we flying

Äger aktier där och tyvärr lär det magplaska vid öppning. Folk klarar inte av att hålla.
Citera
2021-01-29, 10:52
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Kan satsa 2000 kr på något, vad tror ni är bäst att köpa just nu?
Citera
2021-01-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso

Är du redo att förlora varje krona så kan du väl vänta på GME dippen efter öppningen, lär gå ner under 2000kr.
Citera
2021-01-29, 10:54
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso

GME förstås!

(Eller NOK, men det säger jag bara eftersom jag är röd på den )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in