Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Blankning introducerades enligt historieboken på 1600-talet, och fyller faktiskt en viktig funktion för att upprätthålla prisbilden på ett instrument. Så ingenting nytt där. Jesse Livermore var fantastiskt framgångsrik i början av 1900-talet och en legend inom området. Risken för "short squeezes" finns dock alltid.
Det som har hänt senaste åren är att handel med värdepapper har blivit allt mer tillgänglig, och genom sk. brookers (som Robinhood mfl) så finns risken att handeln med ett papper överskrider vad som egentligen finns eftersom man ju där inte köper riktiga aktier utan handlar på en egen marknad som är skapad av brookern. Brookern håller denna, sin egna, marknad synkad mot det riktiga underliggande priset genom hedgning. På Jesse Livermores tid så hette sådana här brookers "Bucket shops" och var lite skumma lokaler där gemene man kunde handla med aktier. Jesse var aktiv i sådana i början av sin karriär, och lyckades sänka ett antal sådana genom sin vidlyftiga handel.
Historien upprepar sig

Ok, tack för intressant info.
Som "icke profesionell" amatörsparare tycker jag det känns lite osäkert att köpa aktier när man läser hur grupper kan gå ihop och få en aktie att rusa, för att sedan falla tillbaka.
Man hittar nya vägar för att snabbt tjäna pengar. Och det är alltid någon som får betala.
Själv sparar jag långsiktigt, så i det långa loppet kanske det inte påverkar mitt sparande.