Efter lite snabbräkning så fick jag det till att institutional ownership av floaten är runt 47 miljoner aktier. Detta enligt senaste 13F och NP rapportering samt Ryan Cohens innehav. Insitutioner äger alltså minst 47 miljoner Gamestop aktier. Inga privatpersoner räknas in i denna siffra.
Institutional ownership kan vara några miljoner aktier till om man orkar räkna ihop alla mindre innehav på listan men det orkade jag inte göra.
Källa;
https://fintel.io/so/us/gme
Obs, översta listan med 13D/G är inaktuell, den stämmer inte, gå ner till den andra listan med 13F och NPORT för att se senaste innehav.
Floaten i GME är på 56,28 miljoner aktier enligt yahoo. Så officiellt ska det finnas max 9 miljoner aktier kvar för privatpersoner att dela på.
Enligt yahoo så var 7,66 miljoner aktier i GME blankade den 29 juli.
https://finance.yahoo.com/quote/GME/...atistics?p=GME
Om vi för enkelhetens skull utgår från att alla dessa 7,66 miljoner blankade aktier är utlånade av "institutions" men att dessa ändå har rapporterat dom som innehav i sina 13F rapporter då skulle det finnas kring 16 miljoner lösa aktier kvar att dela på för privatpersoner (retail) för att dom officiella siffrorna vad gäller blankningsprocent skulle stämma. Enligt yahoo är officiella blankningsprocenten 17,26 %.
Frågan är hur många aktier privatpersoner runt om i världen äger tillsammans? För att få fram hur många aktier som egentligen är blankade i Gamestop behöver vi veta exakt hur många aktier privatpersoner äger. Sen ta den siffran minus 9 miljoner.
Jag är då helt övertygad om att "retail" runt om i världen äger mer än 16 miljoner aktier tillsammans och att den officiella blankningsprocenten är helt åt helvete.
Vi kan ta en titt på den andra "meme-stock" AMC som har släppt lite officiella siffror.
Enligt detta pressmeddelande så hade AMC den 2 juni i år 4,1 miljoner "individual shareholders" som hade rätt att rösta på årsmötet. Troligtvis är den egentliga siffran på individuella investerare mycket högre då jag gissar att det till största del är amerikaner som är inräknade i denna siffra på 4,1 miljoner. Utländska individuella investerare har ju som sagt svårt att få rösträtt i amerikanska aktier.
https://investor.amctheatres.com/new...t/default.aspx
Om vi säger hypotetiskt att det är ungefär lika många nordamerikaner som äger aktier i Gamestop som i AMC; alltså 4,1 miljoner personer. Då ska dessa äga 4 st aktier var i snitt för att den officiella blankningsstatistiken i Gamestop ska stämma. Då har vi inte ens räknat in övriga världen.
Jag tror att det finns minst 4 miljoner amerikaner som äger aktier i Gamestop. Jag tror att det finns några miljoner investerare i resten av världen som äger aktier i Gamestop. Vilket mycket sannolikt skulle innebära att floaten egentligen är blankad minst flera gånger om. Sen med dom siffrorna vi har tillgängliga är det omöjligt att med säkerhet veta exakt. Men man kan ju fundera själv vad man tycker är rimligt och om den officiella blankningsstatistiken går ihop eller ej. Nu har ni lite officiella siffror att gå på om ni vill gissa själva.