Citat:
Ursprungligen postat av
ikkenicke
Utan att förstå mig på aktiemarknaden nämnvärt förstår jag ju att den är oehört riggad mot småspararna och jag tror denna aktion som exponerar fusket faktiskt kan leda till förändring
Citat:
Ursprungligen postat av
Zabriskie.Point
Jag har absolut noll kunskaper kring aktiehandel egentligen. Men jag är inne på lite samma spår som du skriver det. Detta har ju genom att få sådan spridning fått en massa uppmärksamhet. Och folk ser att det går.
Folk börjar inse att ska de ta sig ur det ekonomiska greppet som miljardföretag, familjer etc har om dem så måste de organisera sig.
Folk går ju liksom till sina arbeten i en livsmedelsbutik för att kunna köpa mat från samma livsmedelsbutik.
Det här är kanske det mest tragiska i den här historien.
En bubbla skapas och massa småsparare utan kunskaper tror det finns snabba pengar att tjäna. Detta om något är riggat för att skinna okunniga småsparare.
Aktiemarknaden i övrigt är ganska okomplicerad och normalt sett inte riggad (om man håller sig ifrån de aktier som tokhausas av anonyma användare på internet). Aktier är ägarandelar i företag och aktiemarknaden är en plats där vanligt folk får chansen att bli delägare i lönsamma och välskötta företag, utan att först behöva vara miljonärer för att ta del.
Tänkt er att det finns en livsmedelsbutik där ni bor, dit folk går och köper mjölk. En del av er kanske t.o.m. arbetar där. Ägaren till butiken drar in 5 mkr i vinst varje år.
Är den noterad på börsen har var och en av oss/er möjlighet att bli delägare och ta del av vinsten.
Det är kärnan i aktiemarknaden och mer komplicerat än så är det oftast inte.
Såvida inte spekulationsbubblor uppstår och folk luras att betala oskäligt mycket för delägarskapet förstås, men å andra sidan är det helt frivilligt att köpa in sig som delägare.