2021-01-30, 23:35
Medlem
karmamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om du menar Melvin Capital, så har de lämnat aktien sedan i onsdags:

https://markets.businessinsider.com/...1-1-1030010382

https://www.bloomberg.com/news/artic...n-cnbc-reports

(tog bara de två första länkarna, men lämplig googling är "is melvin capital short on gme")

Nej det är bullshit, dom ligger visst fortfarande 120% leveraged korta. Dom försöker bara skrämma aktieägare till att sälja.
Citera
2021-01-30, 23:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Troligtvis är det skitsnack.

Menar du att CNBC och Bloomberg rapporterar "skitsnack" som finansnyheter? Den åsikten verkar inte vara någon speciellt stabil grund att bygga sin trading på.
Citera
2021-01-30, 23:36
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Utan att förstå mig på aktiemarknaden nämnvärt förstår jag ju att den är oehört riggad mot småspararna och jag tror denna aktion som exponerar fusket faktiskt kan leda till förändring

Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Jag har absolut noll kunskaper kring aktiehandel egentligen. Men jag är inne på lite samma spår som du skriver det. Detta har ju genom att få sådan spridning fått en massa uppmärksamhet. Och folk ser att det går.
Folk börjar inse att ska de ta sig ur det ekonomiska greppet som miljardföretag, familjer etc har om dem så måste de organisera sig.

Folk går ju liksom till sina arbeten i en livsmedelsbutik för att kunna köpa mat från samma livsmedelsbutik.
Det här är kanske det mest tragiska i den här historien.
En bubbla skapas och massa småsparare utan kunskaper tror det finns snabba pengar att tjäna. Detta om något är riggat för att skinna okunniga småsparare.

Aktiemarknaden i övrigt är ganska okomplicerad och normalt sett inte riggad (om man håller sig ifrån de aktier som tokhausas av anonyma användare på internet). Aktier är ägarandelar i företag och aktiemarknaden är en plats där vanligt folk får chansen att bli delägare i lönsamma och välskötta företag, utan att först behöva vara miljonärer för att ta del.

Tänkt er att det finns en livsmedelsbutik där ni bor, dit folk går och köper mjölk. En del av er kanske t.o.m. arbetar där. Ägaren till butiken drar in 5 mkr i vinst varje år.
Är den noterad på börsen har var och en av oss/er möjlighet att bli delägare och ta del av vinsten.

Det är kärnan i aktiemarknaden och mer komplicerat än så är det oftast inte.
Såvida inte spekulationsbubblor uppstår och folk luras att betala oskäligt mycket för delägarskapet förstås, men å andra sidan är det helt frivilligt att köpa in sig som delägare.
Senast redigerad av ksv 2021-01-30 kl. 23:54.
Citera
2021-01-30, 23:37
Medlem
Citat:
Menar du att CNBC och Bloomberg rapporterar "skitsnack" som finansnyheter? Den åsikten verkar inte vara någon speciellt stabil grund att bygga sin trading på.
Bra argument, applåder
Citera
2021-01-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karmaman
Nej det är bullshit, dom ligger visst fortfarande 120% leveraged korta. Dom försöker bara skrämma aktieägare till att sälja.
Har du bevis på det här eller syftar du på siffran från när marknaden stängde i fredags ?
Citera
2021-01-30, 23:38
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Okej, jag förstår lite av vad som hänt men inte allt..

Vad har egentligen de som shortat denna aktie förlorat? Visst att det inte ser bra ut med kursen nu men den lär ju sjunka rätt rejält när % shortade aktier sjuker. När måste de köpa tillbaka aktierna, vad betalar de för ränta under tiden? Har inte de som tjänat pengar på detta bara tjänat på andra användare än så länge tills det att de som shortat köper tillbaka aktier?

Dessutom undrar jag om detta verkligen är en sådan enorm förlust för wallstreetbanditerna. Det är ju inget jätteföretag vi pratar om och de lär ju handla med oehörda volymer så även om det är en stor % förlust på just denna aktie undrar jag om det verkligen gör så stor skada. Mer en prestige.

Utan att förstå mig på aktiemarknaden nämnvärt förstår jag ju att den är oehört riggad mot småspararna och jag tror denna aktion som exponerar fusket faktiskt kan leda till förändring. Såg ett intressant inslag på The Hill där de spekulerade kort i att folk nu kommer att organisera sig för att gynna företag som är "bra" men missgynna dåliga. Dvs sälja av aktier i företag som är dåliga för klimatet, mot de anställda osv och istället köpa aktier i företag av mer moraliska anledningar.

Komiken i det hela är ju att blankarna själva pressar upp priset på aktien de blankar när de får panika och säljer. Kläm, kläm, dubbelkläm.
Citera
2021-01-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Aktiemarknaden i övrigt är ganska okomplicerad och normalt sett inte riggad (om man håller sig ifrån de aktier som tokhausas av anonyma användare på internet). Aktier är ägarandelar i företag och aktiemarknaden är en plats där vanligt folk får chansen att bli delägare i lönsamma och välskötta företag, utan att först behöva vara miljonärer för att ta del.
Det finns dock otroligt många exempel på att aktiemarknaden är riggad och sneknullad.
Citera
2021-01-30, 23:39
Medlem
Är det alltid 30% dom drar av som skatt även om jag går in med avanza eller ex Etoro?
Citera
2021-01-30, 23:41
Medlem
karmamans avatar
Citat:

CNBC och Bloomberg hänvisar bara till vad en talesperson för Melvin har sagt, de presenterar ingen egen statistik. Självklart har Melvin intresse i att ge sken av att de har koll på läget. Om de skulle gå ut och säga att de fortfarande ligger korta så skjuter dom sig själva i foten.
Citera
2021-01-30, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karmaman
CNBC och Bloomberg hänvisar bara till vad en talesperson för Melvin har sagt, de presenterar ingen egen statistik. Självklart har Melvin intresse i att ge sken av att de har koll på läget. Om de skulle gå ut och säga att de fortfarande ligger korta så skjuter dom sig själva i foten.
exakt så och siffrorna talar sanningen inte fake news haha ?
Citera
2021-01-30, 23:49
Medlem
Citat:
Den lilla killen har skickat in familjekapitalet i en av Wall Streets mest riskabla papper. Och i ett av de situationer där de stora spelarna på Wall Street har allra mest övertag. Den lilla killen läste inte på och gjorde ingen research alls.

Den lilla killen får skylla sig själv.

Varför finns du i den här tråden? Du tror ju uppenbart inte på grejen så jag antar att du har blankat GME väldigt HÅRT och kommer göra fina pengar? Du är som den där irriterande ungen i skolan som alltid hade en åsikt om allt utan att göra varken det ena eller det andra.
Citera
2021-01-30, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopps
https://www.reddit.com/r/wallstreetb...are_right_now/

Asså... Helt jävla underbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto