2021-01-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Det betyder väl att när "aktier" köps och säljs via dessa bolag så påverkas inte kurserna som när affärerna sker på börsen?
Om du tänker lite kring detta så kommer du inse hur orimligt det är. Om det var sant skulle det betyda att alla svenska aktiemäklare hade rätt att utan vidare tillverka nya aktier i amerikanska bolag och sälja dem. Det är minst lika dumt som om de hade rätt att trycka sedlar i källaren och betala med.

Förutom när bolaget självt (ej vilken mäklare som helst) ger ut nya aktier så handlas det med begagnat riskkapital. Det är det börsen är till för. Vill du köpa en aktie så måste du (din mäklare) finna en säljare och ni kommas överens om ett pris.
Citera
2021-01-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Om du tänker lite kring detta så kommer du inse hur orimligt det är. Om det var sant skulle det betyda att alla svenska aktiemäklare hade rätt att utan vidare tillverka nya aktier i amerikanska bolag och sälja dem. Det är minst lika dumt som om de hade rätt att trycka sedlar i källaren och betala med.

Förutom när bolaget självt (ej vilken mäklare som helst) ger ut nya aktier så handlas det med begagnat riskkapital. Det är det börsen är till för. Vill du köpa en aktie så måste du (din mäklare) finna en säljare och ni kommas överens om ett pris.
De tryckta sedlarna blir kvar på marknaden medan låtsasaktierna som måste lösas in väl mer är att likna vid krediter?

Nej, jag tror att den VitruvianskeMannen har rätt i princip. Har svårt att se att alla mindre köp av aktier skulle hanteras på börsgolvet.
Citera
2021-01-30, 19:38
Medlem
Citat:
De tryckta sedlarna blir kvar på marknaden medan låtsasaktierna som måste lösas in väl mer är att likna vid krediter?

Nej, jag tror att den VitruvianskeMannen har rätt i princip. Har svårt att se att alla mindre köp av aktier skulle hanteras på börsgolvet.

De som sitter med aktier i företaget äger dock en del av företaget och har rätt till de pengarna. Vissa sitter på helt sjuka summor, och de ger sig inte.
Citera
2021-01-30, 19:40
Medlem
johnthedickholmess avatar
Har någon lust att berätta vad som hänt? Har inte följt med mer än hört ryktas om att folk velat sprida köprekar via forum. Att folk gått in med köpoptioner. Hur mycket köpoptioner krävs för att höja kursen kraftigt och var vet man var ev stopp loss nivåer sätts ur spel för de som blankat?
Citera
2021-01-30, 19:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusZeDeo
Så du är rädd för att förlora? 💎🤲

Själv har jag ingen position alls i GME. Skulle jag ta en nu så skulle det garanterat vara short.
Men det tänker jag inte göra.
Citera
2021-01-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Själv har jag ingen position alls i GME. Skulle jag ta en nu så skulle det garanterat vara short.
Vad kostar en short vs en aktie i GME ?
Citera
2021-01-30, 19:50
Medlem
drkarloffs avatar
Citat:
Tänk om GME-aktien blir en svensk folkrörelse och hundratusentals eller t.o.m. miljoner personer köper (kanske utan att påverka kursen i USA) och det smäller ordentligt i USA och åtskilliga miljoner köpe GME för att hämnas på de Hedgefonder som tidigare har styrt ned deras aktier, så kanske Avanza går i konkurs och alla svenskar förlorar sina insatser, trots att aktien kamske blivit en månraket...

Jag visste inte att alla svenskar var på Avanza, än mindre att alla svenskar därtill köpte Gamestop-aktier.

Off topic

Jag är finne&demokrat&fiskpinnepåhelgerna
Citera
2021-01-30, 19:55
Medlem
Citat:

Gissar på att du kissade ner dig och fick hämta toapappret

https://i.redd.it/f2yhugwt5de61.jpg

https://fortune.com/2021/01/29/games...short-squeeze/
Citera
2021-01-30, 20:06
Medlem
https://www.reddit.com/r/wallstreetb...are_right_now/

Citera
2021-01-30, 20:08
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Snacket löper vidare i den varma stugan kallad https://www.reddit.com/r/OMXSBETS/

Svensk motsvarighet till WSB
Det finns inte en svensk motsvarighet till WSB, åtminstone inte i aspekten av överblankade aktier som GME.
De mest blankade aktierna på den svenska marknaden ligger endast på några få procent av floaten.(under 10%)

Det finns helt enkelt lika många giriga judar i Sverige som i USA.
Citera
2021-01-30, 20:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Vad kostar en short vs en aktie i GME ?

Om du går short i en aktie så betalar du vad aktien kostar då. Detta gäller iallafall på eToro, FXPro osv. Skillnaden är att värdet av ditt innehav ökar om aktien går ner i kurs.
Citera
2021-01-30, 20:15
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Har jag skrivit något annat Ja, jag har handlat på NYSE sedan 3-4 år så jag vet exakt tiderna och hur det funkar. Det jag skrev var att många hade tutats i att enorm short squeeze måste ske igår fredag. Men så blidde det inte....

Du har inte ens råd med eget boende vem försöker du lura? Kan du inte bara avlägsna dig, det finns massa andra trådar på detta forum du kan förpesta.

Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator

Demokratisvensken har likt sin lakej vitvarumannen sett på för mycket Netflix filmer. Det är bara Ignorera dessa 2 så slutar dom skriva här.

Dessa 2 är endast här för att sprida någon form av oro eller panik.
Senast redigerad av MartinDahlinsMamma 2021-01-30 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in