2021-01-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Det betyder vl att nr "aktier" kps och sljs via dessa bolag s pverkas inte kurserna som nr affrerna sker p brsen?
Om du tnker lite kring detta s kommer du inse hur orimligt det r. Om det var sant skulle det betyda att alla svenska aktiemklare hade rtt att utan vidare tillverka nya aktier i amerikanska bolag och slja dem. Det r minst lika dumt som om de hade rtt att trycka sedlar i kllaren och betala med.

Frutom nr bolaget sjlvt (ej vilken mklare som helst) ger ut nya aktier s handlas det med begagnat riskkapital. Det r det brsen r till fr. Vill du kpa en aktie s mste du (din mklare) finna en sljare och ni kommas verens om ett pris.
Citera
2021-01-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Om du tnker lite kring detta s kommer du inse hur orimligt det r. Om det var sant skulle det betyda att alla svenska aktiemklare hade rtt att utan vidare tillverka nya aktier i amerikanska bolag och slja dem. Det r minst lika dumt som om de hade rtt att trycka sedlar i kllaren och betala med.

Frutom nr bolaget sjlvt (ej vilken mklare som helst) ger ut nya aktier s handlas det med begagnat riskkapital. Det r det brsen r till fr. Vill du kpa en aktie s mste du (din mklare) finna en sljare och ni kommas verens om ett pris.
De tryckta sedlarna blir kvar p marknaden medan ltsasaktierna som mste lsas in vl mer r att likna vid krediter?

Nej, jag tror att den VitruvianskeMannen har rtt i princip. Har svrt att se att alla mindre kp av aktier skulle hanteras p brsgolvet.
Citera
2021-01-30, 19:38
Medlem
Citat:
De tryckta sedlarna blir kvar p marknaden medan ltsasaktierna som mste lsas in vl mer r att likna vid krediter?

Nej, jag tror att den VitruvianskeMannen har rtt i princip. Har svrt att se att alla mindre kp av aktier skulle hanteras p brsgolvet.

De som sitter med aktier i fretaget ger dock en del av fretaget och har rtt till de pengarna. Vissa sitter p helt sjuka summor, och de ger sig inte.
Citera
2021-01-30, 19:40
Medlem
johnthedickholmess avatar
Har ngon lust att bertta vad som hnt? Har inte fljt med mer n hrt ryktas om att folk velat sprida kprekar via forum. Att folk gtt in med kpoptioner. Hur mycket kpoptioner krvs fr att hja kursen kraftigt och var vet man var ev stopp loss niver stts ur spel fr de som blankat?
Citera
2021-01-30, 19:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusZeDeo
S du r rdd fr att frlora? 💎🤲

Sjlv har jag ingen position alls i GME. Skulle jag ta en nu s skulle det garanterat vara short.
Men det tnker jag inte gra.
Citera
2021-01-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sjlv har jag ingen position alls i GME. Skulle jag ta en nu s skulle det garanterat vara short.
Vad kostar en short vs en aktie i GME ?
Citera
2021-01-30, 19:50
Medlem
drkarloffs avatar
Citat:
Tnk om GME-aktien blir en svensk folkrrelse och hundratusentals eller t.o.m. miljoner personer kper (kanske utan att pverka kursen i USA) och det smller ordentligt i USA och tskilliga miljoner kpe GME fr att hmnas p de Hedgefonder som tidigare har styrt ned deras aktier, s kanske Avanza gr i konkurs och alla svenskar frlorar sina insatser, trots att aktien kamske blivit en mnraket...

Jag visste inte att alla svenskar var p Avanza, n mindre att alla svenskar drtill kpte Gamestop-aktier.

Off topic

Jag r finne&demokrat&fiskpinnephelgerna
Citera
2021-01-30, 19:55
Medlem
Citat:

Gissar p att du kissade ner dig och fick hmta toapappret

https://i.redd.it/f2yhugwt5de61.jpg

https://fortune.com/2021/01/29/games...short-squeeze/
Citera
2021-01-30, 20:06
Medlem
https://www.reddit.com/r/wallstreetb...are_right_now/

Citera
2021-01-30, 20:08
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Snacket lper vidare i den varma stugan kallad https://www.reddit.com/r/OMXSBETS/

Svensk motsvarighet till WSB
Det finns inte en svensk motsvarighet till WSB, tminstone inte i aspekten av verblankade aktier som GME.
De mest blankade aktierna p den svenska marknaden ligger endast p ngra f procent av floaten.(under 10%)

Det finns helt enkelt lika mnga giriga judar i Sverige som i USA.
Citera
2021-01-30, 20:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Vad kostar en short vs en aktie i GME ?

Om du gr short i en aktie s betalar du vad aktien kostar d. Detta gller iallafall p eToro, FXPro osv. Skillnaden r att vrdet av ditt innehav kar om aktien gr ner i kurs.
Citera
2021-01-30, 20:15
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Har jag skrivit ngot annat Ja, jag har handlat p NYSE sedan 3-4 r s jag vet exakt tiderna och hur det funkar. Det jag skrev var att mnga hade tutats i att enorm short squeeze mste ske igr fredag. Men s blidde det inte....

Du har inte ens rd med eget boende vem frsker du lura? Kan du inte bara avlgsna dig, det finns massa andra trdar p detta forum du kan frpesta.

Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator

Demokratisvensken har likt sin lakej vitvarumannen sett p fr mycket Netflix filmer. Det r bara Ignorera dessa 2 s slutar dom skriva hr.

Dessa 2 r endast hr fr att sprida ngon form av oro eller panik.
Senast redigerad av MartinDahlinsMamma 2021-01-30 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in