Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-25, 21:05
  #13
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Vetenskapligt tror jag inte det var någon större skada. De satser och bevis de hade kommit fram till under 100-tals år anses idag kunna bevisas med gymnasiekunskap.

Jo, men varför är det så?

Isaac Newton:
"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulders of giants."
Citera
2021-01-25, 21:33
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Jo, men varför är det så?

Isaac Newton:
"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulders of giants."
De var inte "smartare", eller rättare sagt, deras vardag var inte svårare. Med tiden höjdes ribban. Jag är inte insatt i Wiles tekniker för att bevisa Fermats sats men jag tror ha sa att Fermat inte hade en rimlig chans till att visa det då Fermat inte hade de tekniker de har idag. Samma sak är det med Hörmander och Carleson m.fl., som troligen utvecklat matematik som man inte har någon "nytta" av idag, men om kanske 200 år. Grekerna uppfann ett par verktyg som var till (ringa) nytta. Det är dock tveksamt om gymnasieelever om 200 år kan visa något av Hörmanders eller Carlesons arbeten. Det kommer troligen för evigt att vara något för ett ytterst fåtal, liksom Wiles bevis. Det är väl som snickeri. Alla kan göra en fågelholk i skolslöjden eller en lådbil i garaget*, men ett fåtal kan bygga Burj Khalifa eller en rymdfärja.

*Ibland lyckas dock någon i garaget, t.ex. Gates och Jobs...
Citera
2021-01-25, 22:45
  #15
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
De var inte "smartare", eller rättare sagt, deras vardag var inte svårare. Med tiden höjdes ribban. Jag är inte insatt i Wiles tekniker för att bevisa Fermats sats men jag tror ha sa att Fermat inte hade en rimlig chans till att visa det då Fermat inte hade de tekniker de har idag. Samma sak är det med Hörmander och Carleson m.fl., som troligen utvecklat matematik som man inte har någon "nytta" av idag, men om kanske 200 år. Grekerna uppfann ett par verktyg som var till (ringa) nytta. Det är dock tveksamt om gymnasieelever om 200 år kan visa något av Hörmanders eller Carlesons arbeten. Det kommer troligen för evigt att vara något för ett ytterst fåtal, liksom Wiles bevis. Det är väl som snickeri. Alla kan göra en fågelholk i skolslöjden eller en lådbil i garaget*, men ett fåtal kan bygga Burj Khalifa eller en rymdfärja.

*Ibland lyckas dock någon i garaget, t.ex. Gates och Jobs...

Matematiken av idag bygger på årtusenden av ackumulerad kunskap, där många stötestenar har sparkats bort under resans lopp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback