• 1
  • 2
2021-01-19, 22:09
Medlem
Hej,

Ber om ursäkt om jag lägger min fråga i helt fel forum men är rätt kass på IT överlag, därav min fråga.

Har tänkt skicka ett Mail från ett vanligt hotmail användarnamn.
Kommer mottagaren kunna spåra avsändaren genom att de tex kan luska ut mitt wi-fi eller liknande?

Ser isf bara en lösning för att helt minimera risken att bli spårad. Att logga in på min Mail på tex ett internetcafe (finns sådana kvar?) och där logga in och skicka mailet. Sen måste jag isf gå dit då och då för att öppna samt svara på eventuella meddelanden på hotmailen.

Handlar inte om något olagligt utan vill bara få ut information till rätt personer så de får kännedom om maktmissbruk.

Ställ frågor om jag missat något som ni behöver veta. Är som jag nämnde väldigt dåligt insatt.

Tack för hjälpen.

/Thomas
Citera
2021-01-19, 22:19
Medlem
Du kan använda en VPN-tjänst, eller en krypterad mailtjänst (t.ex. protonmail)

Om du anser SVT vara en värdig mottagare av informationen kan du överväga https://tvleaks.se/

Det ska tilläggas att jag inte på något sätt är nån expert på området.
Citera
2021-01-19, 22:19
Medlem
insvepts avatar
Kolla in protonmail.com
Citera
2021-01-19, 22:25
Medlem
Du kan kolla vilken ytterligare information som följer med ett mejl genom att ta en titt på ett av dina mottagna mejl.
Hotmail: 3-punkter-menyn -> Visa -> Visa meddelandekällan
Gmail: 3-punkter-menyn -> Visa original
Testa att skicka ett mejl till dig själv och kolla sedan detaljerna i ditt mottagna mejl.
Citera
2021-01-19, 23:25
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaserik
Hej,

Ber om ursäkt om jag lägger min fråga i helt fel forum men är rätt kass på IT överlag, därav min fråga.

Har tänkt skicka ett Mail från ett vanligt hotmail användarnamn.
Kommer mottagaren kunna spåra avsändaren genom att de tex kan luska ut mitt wi-fi eller liknande?

Ser isf bara en lösning för att helt minimera risken att bli spårad. Att logga in på min Mail på tex ett internetcafe (finns sådana kvar?) och där logga in och skicka mailet. Sen måste jag isf gå dit då och då för att öppna samt svara på eventuella meddelanden på hotmailen.

Handlar inte om något olagligt utan vill bara få ut information till rätt personer så de får kännedom om maktmissbruk.

Ställ frågor om jag missat något som ni behöver veta. Är som jag nämnde väldigt dåligt insatt.

Tack för hjälpen.

/Thomas
"Kommer mottagaren kunna spåra avsändaren genom att de tex kan luska ut mitt wi-fi eller liknande?"
Nja, det kommer inte stå vilket Wifi du använder dig av. Däremot kommer det stå från vilken server mailet skickades från. Då det är Hotmail kommer den informationen inte vara särskilt värdefull.
Gör du inget olagligt kan du ta det lugnt. Däremot ska du aldrig visa bilder från den du skickade till.
Citera
2021-01-20, 00:30
Medlem
Cancerogens avatar
Kör Tor-browser och skicka via Protonmail.
Citera
2021-01-23, 09:00
Medlem
StoltFeminists avatar
https://countermail.com/ är överlägset säkrast, du kan betala de kontant via post.

VPN behövs inte, säkerheten är inbyggd i mailen. Kan till och med bli sämre med VPN om den råkar logga.

Gmail och hotmail är avlyssnat så in i helvete bara för idioter.
Citera
2021-01-23, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Kolla in protonmail.com

Tack. Har laddat hem appen. Så du menar att jag ska skapa en Mail via denna app. Kan jag då logga in hemifrån mitt Wi-Fi och omöjligt bli spårad?

Tack för tipset.
Citera
2021-01-23, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaserik
Tack. Har laddat hem appen. Så du menar att jag ska skapa en Mail via denna app. Kan jag då logga in hemifrån mitt Wi-Fi och omöjligt bli spårad?

Tack för tipset.

Omöjligt skulle jag inte saga men svart. Om nan skulle fa for sig att spara dig sa maste de fa ut din IP address från protonmail som ar i Schweiz.
Citera
2021-01-23, 20:34
Medlem
McKenzieLees avatar
Om du är okunnig på IT så betänk följande, det gäller att mailkontot skapas på ett sätt så att inte du som person kan spåras dvs öppen wifi eller kanske internetcafé/ bibliotek (gäller ju att stället inte har någon typ kameraövervakning eller drar ditt bibliotekskort eller liknande)

Om du använder en egen enhet (telefon/dator) se till att du aldrig har använt och aldrig tänker använda enheten till något annat, inte betalat den med kreditkort eller liknande kort sagt att den inte kan spåras tilll dig och se till att enheten inte kan koppla upp sig till ditt eget nätverk eller egentligen helst inte koppla upp sig alls. Extremt viktigt gör ingenting annat än att just skicka mailet, utgå från att de kommer kunna analysera datatrafik från samma tidpunkt/plats.

Utgå från att det kommer gå att spåra exakt varifrån mailet skickades så se till att du inte kan spåras från den platsen. Om du är mer kompetent inom IT finns många sätt att göra den spårningen mycket svårare eller kanske till och med omöjlig men jag skulle ändå ha det som utgångspunkt.
Citera
2021-01-23, 20:53
Medlem
Val skrivet. Oppen Wifi ar ratt vardelost om man anvander sin egna mobil/laptop da MAC adressen kan kan sparas till en.

Bättre och lagga in info du vill skicka pa en USB sticka. Ga till nan affär med datorer och internet koppling eller internet cafe. Solglasögon, hatt, rock pa givetvis. Öppna ett proton mail konto, skriv mailet, bifoga filerna och sen skicka.
Citera
2021-01-23, 21:53
Medlem
TestoCypionates avatar
Kan rekommendera tutanota och protonmail, båda fungerar bra medans den förstnämnda är billigast om man vill ha flera email konton. 1 konto är gratis hos båda!

Är du ute efter vpn också så kan jag rekommendera CyberGhost VPN.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in