2021-01-19, 13:02
Medlem
Ska ev. börja jobba 4-skift. En sak som oroar mig är de ständiga svängningarna i arbetstider. Hur gör man tex när man jobbat 14-23 hela veckan och sen börjar 05 på måndagen (vilket i mitt fall skulle betyda att jag behöver gå upp 03 eftersom jag har en bit till arbetsplatsen)? Min tanke är att jag får stanna uppe/dygna på fredagen så att jag hamnar i fas under helgen, men det kanske blir lite slitigt i längden att hålla på så? Är tyvärr inte den som kan somna på beställning, så att bara lägga mig tidigt på söndagskvällen kommer inte gå om min kropp är inställd på kvällsveckans tider. Oavsett måste jag försöka få det att funka eftersom jag varit arbetslös länge och sällan får såna här möjligheter.

Tips?
Citera
2021-01-19, 13:17
Medlem
Börja med att förklara vad 4-skift är..
Enligt arbetstidslagen så varje individ ha rätt till 11 timmars sammanhängande dygnsvila inom en ram av 24 timmar..

Men att sådant skift förekommer ändå är jag medveten om, men det handlar om en övergång 1 gång i månaden med dessa tider.
Citera
2021-01-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Börja med att förklara vad 4-skift är..
Enligt arbetstidslagen så varje individ ha rätt till 11 timmars sammanhängande dygnsvila inom en ram av 24 timmar..

Men att sådant skift förekommer ändå är jag medveten om, men det handlar om en övergång 1 gång i månaden med dessa tider.

Är inte helt på det klara än eftersom jag inte fått schemat, men ena veckan jobbar man dag, sen helgnatt, sen ledig några dagar, sen kväll osv.

Hittade ett exempel:

Vecka1: Mån-Tors 14.00-22.15, Fre 14.00-18.00, Lör-Sön Ledig.
Vecka2: Mån-Fre 05.45-14.00, Lör Ledig, Sön 17.45-05.45 (måndags morgon)
Vecka3: Mån-Fre 22.15-05.45, Lör-Sön Ledig.
Vecka4: Mån-Fre Ledig, Lör-Sön 05.45-17.45
Vecka 5: Ledig

Det är väl mest omställningarna till morgon jag oroar mig för. Men har jag helgen på mig kan jag ju försöka skjuta fram dygnet då.
Citera
2021-01-19, 14:01
Medlem
Har jobbat 4-skift och ja morgonpassen är värst.
Försökte anpassa mig till morgon så mycket som möjligt.
Tex vid kvällsskift gick jag upp tidigt o gick för o sova direkt vid hemkomst.
Åt aldrig på natten utan vänta till slutet av skiftet.
Är även tufft o sova efter natten om man har familj.
Skiften brukar alltid gå från morgon o sen kväll till natt till ledig.
Vi hade oftast 1 helt ledig dag att ställa om till morgon igen.
Citera
2021-01-19, 17:29
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgeslammer
Är inte helt på det klara än eftersom jag inte fått schemat, men ena veckan jobbar man dag, sen helgnatt, sen ledig några dagar, sen kväll osv.

Hittade ett exempel:

Det är väl mest omställningarna till morgon jag oroar mig för. Men har jag helgen på mig kan jag ju försöka skjuta fram dygnet då.

Jobbar "bara" nattskift, men liksom du försökte jag klura ut när sovandet skulle äga rum efter nattpassen och det gick jag grundligt bet på. Planerade en 5-6 timmars sömn efter varje nattpass, men kroppen ville inte sova mer än 2-3 timmar i varje fall.
Nu har jag gett upp och låter kroppen bestämma när det är dags att ta riktigt långa sovpass och det sker alltid när man är ledig några dagar,då kan man sova 10-12 timmar för att balansera sovskulden.

Om det är så nyttigt i längden tvivlar jag på. På två år har jag lagt på mig 5 kg extra (Trots en daglig promenad på 5 km som jag tvingar ut mig på oavsett väder) Sovtider 2-3 timmar per dygn flera dagar i sträck tror jag inte är så nyttigt i längden .... men som sagt. Mitt tips är att du inväntar hur din kropp reagerar först , det är dessutom en inkörningsperiod på minst 1 månad innan din kropp fattar vad det är frågan om. Tjatar mycket om "Kropp" hela tiden, men det är den som bestämmer i slutändan.
Citera
2021-01-19, 18:41
Medlem
yz44s avatar
Väldigt få som inte får problem med ständigt ändrade arbetstider då dygnsrytmen störs.
Bättre att arbeta enbart kväll, natt, eller dag.
Citera
2021-01-19, 20:18
Medlem
Tack för svaren! Lutar åt att jag får dygna emellanåt, då jag inte riktigt klarar av att vända på dygnet tvärt på något annat sätt. Dvs, jag kommer hem på fredag och vänder tillbaka/fram dygnet helt inför måndagen, så att jag är i fas. Slitsamt men det måste göras. Jobbar förstås hellre enbart natt/dag/kväll, men den möjligheten verkar sällan finnas.
Citera
2021-01-24, 02:04
Medlem
Jobba skift är verkligen speciellt när det gäller sömnen. Jag jobbar något som kallas 6-skift nu men har jobbat alla skiftformer som finns i princip. Ofta är det lättast för unga män utan familj men då brukar förmiddagspassen vara de tuffaste.

När du börjar jobba få inte panik över att du får få timmars sömn någon eller ett par nätter, det ör ofrånkomligt särskilt innan kroppen fattat vad som pågår. Tyvärr har du så stora variationer i ditt schema att jag tror det är svårt för kroppen att hänga med i längden. För egen del hade jag nog blivit smått galen av 5 nätter i rad....

Mitt tips är dock att du eftermiddagsveckan ger fan i att stanna uppe och sova bort morgonen. Varva ner och lägg dig när du kommer hem. Så sätt blir det enklare att slå om till fm. Söndagen innan förmiddagsveckan går du upp jobbigt tidigt, är ute i solen någon timme, tränar, motionerar etc. under dagen och undviker kaffe efter kl 12. Så kommer du vara mysigt trött på kvällen och möjligtvis får några timmar trots oro och kom ihåg att det löser sig även om du inte sover en blund natten innan. När man är ny har alla mer överseenden med misstag på jobbet, trots att det är just som ny som man mest vill undvika att begå dem.
Citera
2021-01-24, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgeslammer

Hittade ett exempel:

Det var ett ovanligt jobbigt schema som exempel. Kväll, dag, natt, natt och ledig. För sömnen skull hade det varit bättre med morgon, kväll, natt, natt, ledig. Då hade du bara behövt skjuta på sömnen mellan morgon och kväll, kväll och natt. Det är mindre hopp mellan varje vecka.
Citera
2021-01-24, 04:27
Medlem
Allt går om man är ung men till slut vet inte kroppen om den ska vara vaken eller sova. Plötsligt så kan du inte sova när du behöver och ska gå upp strax efter du somnat. Man måste inte sova på natten och man måste inte sova efter man har arbetat eller före. Ju mindre du ändrar din dygnsrytm ju bättre är det. Du måste få lugn där du sover oavsett tid.

Grannar behöver inte vara tysta på dagtid och på helgen festar många. Börjar någon borra med en slagborrmaskin eller liknande lär du få ett helv-te att sova. Sådant kan pågå under hela tiden du ska sova. Likadant med fordon, ungar som skriker osv. Gräsklippare, dammsugare, folk som hoppar på golvet. Det gäller att bo på rätt ställe!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in