2021-01-19, 12:02
Medlem
Tänkte fråga er som hyr ut rum i lägenhet; vad för typ av avtal har ni upprättat med hyresgästen? Vad är rimlig hyra att ta för 10 kvadrat omöblerat i ett av Göteborgs mest attraktiva områden? (med tillgång till kök, badrum, vardagsrum och uteplats. El och internet ingår)
Citera
2021-01-19, 12:36
Medlem
6458:- kr
Citera
2021-01-19, 12:54
Medlem
Jämnför på bostadsportalen, facebook marker, qaza.se,
Citera
2021-01-19, 13:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Sök och se vad andra tar ungefär så kan du iallafall få ett hum om hur du bör värdera ditt eget.
Själv skulle jag inte vilja ha någon inneboende då de rätt vad det är kommer vara folk i ditt kök, vardagsrum och badrum som inte har samma rutiner som dig. Jag skulle vara väldigt kräsen till vem jag hyrde ut till om jag nu måste och även använda mig av en testperiod.
Lättare om man har ett attefallshus där man inte bor på samma yta.

Tyvärr inget svar på dun fråga men tänk till innan är mitt råd.
Citera
2021-01-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
6458:- kr
Njae så mycket känns inte schysst att ta
Citera
2021-01-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Sök och se vad andra tar ungefär så kan du iallafall få ett hum om hur du bör värdera ditt eget.
Själv skulle jag inte vilja ha någon inneboende då de rätt vad det är kommer vara folk i ditt kök, vardagsrum och badrum som inte har samma rutiner som dig. Jag skulle vara väldigt kräsen till vem jag hyrde ut till om jag nu måste och även använda mig av en testperiod.
Lättare om man har ett attefallshus där man inte bor på samma yta.

Tyvärr inget svar på dun fråga men tänk till innan är mitt råd.
Jo det är klart att det kan vara jobbigt att dela hem; man får försöka hitta någon som funkar
Citera
2021-01-19, 22:48
Medlem
Ställ dit lite möbler så kan du ta det dubbla
Citera
2021-01-19, 23:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Tänkte fråga er som hyr ut rum i lägenhet; vad för typ av avtal har ni upprättat med hyresgästen? Vad är rimlig hyra att ta för 10 kvadrat omöblerat i ett av Göteborgs mest attraktiva områden? (med tillgång till kök, badrum, vardagsrum och uteplats. El och internet ingår)
Dela vad du betalar i månaden per antal kvadrat i hela lägenheten så har du ett ungefärligt kvadratmeterpris, lägg till 10% på det.

Disclaimer: Jag tyckte det lät bra men jag har ingen egentlig kunskap om ämnet!
Citera
2021-01-19, 23:32
Medlem
Citat:
Hur långt är ett snöre?
Ta vad du känner...
5000 inkl. El etc känna väl rimligt
Citera
2021-01-19, 23:34
Medlem
Citat:
Utgår ifrån att det är en br?!
Citera
2021-01-29, 13:35
Lagar och regler är tydliga. Den uthyrda delens andel av boendekostnaden är skäligt.

För att ge ett exempel på vad det betyder i praktiken så tar jag ett exempel på en bostad om 60 kvadrat.

Kostnaden för bostaden är 9000 kronor i månaden.

Om 33 % av bostaden är det rum som den inneboende själv förfogar över så kan 33 % av 9000. Dvs 3000 kronor läggas till hyran.

Om ytterligare 33 % av bostadens yta används gemensamt (kök, badrum etc) kan hälften av 33 % av 9000 läggas på hyran. Dvs ytterligare 1500 kronor.

Är det fler än du och den inneboende som bor i lägenheten ska summan för gemensamma utrymmen delas i fler delar. Har du sambo blir det 1 tredjedel av 33 % av 9000 dvs 1000 kronor istället. Har du sambo och två barn blir det en femtedel av 33 % av 9000 för de gemensamma utymmene osv.

Bor bara du och den inneboende i lägenheten där du har 20 kvadrat för dig själv, han har 20 kvadrat för sig själv och ni delar på 20 kvadrat och boendekostnaden är 9000 kan du alltså ta 4500 i hyra.

Hyrs det ut möblerat kan du lägga på ytterligare 10 %. Dvs totalt 4950 kronor.

Till boendekostnad får du bara räkna sånt som ingår i hyran och resten ska debiteras på faktisk förbrukning av den inneboende.

Observera att referensräntan plus 2 procentenheter av bostadens marknadsvärde också anses vara del av boendekostnaden.

Dvs om du har en lägenhet värd 2 miljoner så får du till de kostnader du faktiskt har lägga en post om (2000000*(REFERENSRÄNTA+0,02))/12.

Om hyran är högre än ovanstående kan hyresgästen kräva tillbaka pengar i efterhand.

Jag vill också påminna om att man inte får åka bort fritt när man har en inneboende.

Om den inneboende självständigt förfogar över lägenheten. Dvs bor där när du inte är där. Då räknas det istället som andrahandsuthyrning villket kräver tillstånd från föreningen/hyresvärden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in