2021-01-18, 11:03
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
En kund betalade en faktura till mig i mitten av december och har skickat en verifiering från sin bank. Pengarna har dragits och alla uppgifter stämmer.

Min bank har däremot inte tagit emot den här transaktionen eller någon annan som stämmer överens med beloppet. De menar att kundens bank måste spåra pengarna, eller låta dem returneras (vilket borde ha skett för länge sen).

Kunden återkommer med samma svar som innan: Pengarna har skickats till mottagaren och inte returnerats.

Det sätter mig i ett dödläge då ingen av parterna kan hjälpa mig. Hur ska jag gå tillväga för att hitta pengarna? Vilken av bankerna har ansvaret?
Citera
2021-01-18, 11:08
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hombre-de-Skandia
En kund betalade en faktura till mig i mitten av december och har skickat en verifiering från sin bank. Pengarna har dragits och alla uppgifter stämmer.

Min bank har däremot inte tagit emot den här transaktionen eller någon annan som stämmer överens med beloppet. De menar att kundens bank måste spåra pengarna, eller låta dem returneras (vilket borde ha skett för länge sen).

Kunden återkommer med samma svar som innan: Pengarna har skickats till mottagaren och inte returnerats.

Det sätter mig i ett dödläge då ingen av parterna kan hjälpa mig. Hur ska jag gå tillväga för att hitta pengarna? Vilken av bankerna har ansvaret?

Utan att egentligen kunna juridiken borde det vara så att fakturan fortfarande är obetald. Så då måste din kund (och dennes bank) visa att fakturan är betald. Så kundens bank är ansvarig.
Citera
2021-01-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hombre-de-Skandia

Enligt avtal så är väll kunden ansvarig för att betala , och du ansvarig för att leverera.
Kan du bevisa att du inte motagit betalning (vilket du tycks kunna), så är din position klar.

jag skulle skicka en ny faktura, och medela dem att ta kontakt med sin avtalspartner för sjäva transaktionen då det är deras bank, inte du.

ditt åtagande är att leverara , kundens är att betala för leveransen. en kvittens är inte = erhållet belopp enligt överenskomelse för din levereans....
Citera
2021-01-18, 11:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Sånt där brukar knappast kunna hända i verkligheten. Det brukar alltid vara den betalande som trixar när de påstår sånt här. Har kunden en historia av betalningsproblem?
Citera
2021-01-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Utan att egentligen kunna juridiken borde det vara så att fakturan fortfarande är obetald. Så då måste din kund (och dennes bank) visa att fakturan är betald. Så kundens bank är ansvarig.

Det har de ju visat verifikation på. Det ksn ju vara TS bank som slarvat bort pengarna.
Citera
2021-01-18, 11:20
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Ska kanske tilläggas att kunden är ett världskänt, börsnoterat företag, så att de skulle slarva känns ytterst osannolikt, och det gör det även lite genant att ligga på och tjata. Finns det något man kan be antingen min bank eller kunden att kontrollera en extra gång?
Citera
2021-01-18, 11:32
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det har de ju visat verifikation på. Det ksn ju vara TS bank som slarvat bort pengarna.

Finns det ett verifikat på att betalningen är gjord, så är ju fakturan betald. Då borde ansvaret övergå för mottagande bank att visa att de inte fått pengarna.
Citera
2021-01-18, 17:29
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Sånt där brukar knappast kunna hända i verkligheten. Det brukar alltid vara den betalande som trixar när de påstår sånt här. Har kunden en historia av betalningsproblem?

Det var exakt min första tanke, men här kan det mycket väl vara ett missförstånd i kommunikationen mellan någon/några av parterna. Pengar försvinner bara inte.

Sen om missförståndet beror på den part som fakturerar, eller på den part som betalat är omöjligt för oss att reda ut. Eller båda. Missförståndet kan även vara mellan endera part och dess bank.

Generellt sett är det avlämnande bank som får leta upp pengarna, men samtidigt kan det bli lite genant att tjata på avsändaren eller ännu värre ansöka om betalningsföreläggande eller lämna in en stämning. Tänker att man helst har en god relation med sina kunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in