Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-06-12, 11:51
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaerulv
Veli-Matti Huovanainen A.K.A. "Metsuri" eller 'Skogsarbetaren' dödade väl bara två av BO från trippelmordet. Roager mördades – om jag inte minns helt fel – av Jouke (som enligt uppgift ska ha varit Veli-Mattis släkting). Namnet "Hauho" som nämns åsyftar – till skillnad mot vad Google Translate vill framhålla – inte en individ, utan snarare platsen där mordet på Rush utspelades; Hauho i Kanta-Häme

Den version som jag fick presenterad av finländarna för flera år sedan, när fallet fortfarande var aktuellt, menade på att Rush, Veli-Mattis storebror Olli Pekka samt Jukka Huovinen A.K.A. "Juke" (ex-Skinhead samt släkting till Veli-Matti och Olli Pekka som hade blivit upptagen i United Brotherhood) hade hämtat upp Veli-Matti Huovanainen inför hans permission. De skulle någonstans på vägen stanna och driva in pengar eller något liknande – ett scenario som dock går väldigt fel med konsekvensen att två människor (Harri Koskinen och Taisto Maijala) blir skjutna till döds.

På vägen från mordplatsen växer paranoian bland bröderna; troligen så upplevde Rush situationen som både oväntad och obehaglig. De kommer överens om att Rush måste dö. De stannar bilen i Hauho och här skiljer sig de olika versionerna från varandra. Någon hävdar att Jukka / Juke jagade Rush över en åker för att sedan knivmörda honom och senare återvända för att borra honom i huvudet medan en annan version istället menar på att han blev skjuten direkt. Det förekommer dock att någon blev torterad med bl.a. en borrmaskin i samband med morden, varför offren kan ha blandats ihop. I vilket fall som helst så mötte Rush en våldsam död.

GM Jukka / Juke (som undertecknad f.ö. träffade vid några tillfällen, både i Finland och Tyskland) blev i alla fall dömd för åtminstone ett av morden och lämnade i fängelset United Brotherhood till förmån för "Lepakkoliiga" ('Bat's Gang'), vars medlemmar utmärkte sig genom att alla tatuera en fladdermus på handen / upp mot tummen. Hårda och luttrade killar. Även han – liksom många i sådana kretsar – mötte senare en våldsam död. De som lever av svärdet dör ofta av svärdet.

Jag misstänker förresten att jag träffade även Veli-Matti vid ett tillfälle, närmare bestämt på Kreta runt 2012 - 2013. Jag är osäker men de förefaller vara oerhört lika. Jag sprang in i en kille, rätt så grov kroppsbyggnad, med en stor United Brotherhood-tatuering över hela ryggen (på stranden) Han var där med sina barn. Trevlig och glad prick som jag växlade några ord med. Bl.a. om Jukka / Juke. Jag minns dessvärre inte hans namn.

Vad gäller Rush så träffades vi vid några tillfällen, dock så var interaktionerna begränsade till att vi hälsade på varandra i förbifarten. Han var 4 år äldre än mig och var knappast intresserad av en snorvalp. Han hade definitivt ett väletablerat rykte bland den kungliga huvudstadens skinheads, sin ringa ålder till trots. Vissa framhöll honom som en rasande sociopat medan andra menade på att han var extremt lojal och fin mot sina vänner och partners. Man får väl anta att sanningen vilar någonstans mellan dessa spontana personlighetsanalyser. En ung kille med en svår barndom, som dessutom troligen led av ADHD, samt vistades i kretsar som dominerades av ett förhållandevis avslappnat förhållningssätt till brutalt våld (en konsekvens av det rådande socio-politiska klimatet) samt en internkultur som på en meso-nivå faktiskt inte var helt olik den som framhölls av forna tiders krigarkulter, såkallade Männerbund. Katastrofen var ofrånkomlig.

Om Rush hade funnit något bättre sätt att kanalisera sin ilska samt sin ADHD-energi så kanske saker hade slutat annorlunda. Vem vet?

Ja, nu ska jag inte sitta och analysera en person som jag egentligen inte kände alls. Det är lite overkill – och möjligen även respektlöst (vilket naturligtvis inte är min mening).

Och, som sagt, min kunskap om det aktuella fallet kommer från hörsägen och inte från personerna som var med, varför man bör ha en viss öppenhet inför eventuella faktafel.
Du skriver att Roager hade en svår barndom, kan du berätta mer? Vi har samma far men bodde aldrig tillsammans förutom när han var nyfödd. Jag kan bara gissa hur Roager hade det under sin uppväxt.
Citera
2022-08-25, 01:52
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tabben333
Du skriver att Roager hade en svår barndom, kan du berätta mer? Vi har samma far men bodde aldrig tillsammans förutom när han var nyfödd. Jag kan bara gissa hur Roager hade det under sin uppväxt.

Med tanke på våldet mot vaktmästaren han dömdes för. Och mordet på Anders han är starkt misstänkt för och tillvägagångssätten i respektive case framstår din bror närmast som sadist och psykopat. Kan du berätta mer om er bakgrund?
Citera
2022-08-25, 09:21
  #27
Medlem
Satt RR inne hösten -96?
Annars framstår han väl som en rimlig kandidat till mordet på Per Häggström på Valhallavägen. Skinsen hängde väl en hel del runt Fältöversten.
Citera
2022-08-25, 20:22
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonLeBon
Med tanke på våldet mot vaktmästaren han dömdes för. Och mordet på Anders han är starkt misstänkt för och tillvägagångssätten i respektive case framstår din bror närmast som sadist och psykopat. Kan du berätta mer om er bakgrund?
Roager växte upp hos sin mor. När jag bodde med henne så fick jag leva i både psykiskt och fysiskt våld. Jag trodde inte att det skulle hända med R då det var hennes biologiska barn men jag undrar idag.
Citera
2022-08-26, 14:22
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tabben333
Är det någon som vet vem M är som har skrivit om Roager?

Kan det vara Max som satt häktad för mordet på Anders Gustafsson? Den som sist sågs med honom. i kvällspressen skrevs det vid tiden att han och Rush var vänner. Max bytte senare namn till ExxK. Någon som vet varför?
Citera
2022-10-08, 15:52
  #30
Medlem
Metsuri råkade sparka ihjäl en kompis och sitter inne på livstid igen i Finland...
han har egen YouTube kanal under namnet
matti huohvanainen där han gör reps i marklyft finsk prisonstyle
Citera
2024-04-04, 01:09
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tabben333
Är det någon som vet vem M är som har skrivit om Roager?

M = Marie

Kommer ihåg att Roager pratade om en tjej. Vet inte om det är samma tjej som Marie.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback