2021-01-17, 16:03
Medlem
Deplatformeds avatar
Ja. Som rubriken lyder Blev 2020 året vi förstod att vi i väldigt stor utsträckning klarar oss utan statssubventionerad kultur?

Eller saknar ni politiskt korrekta uppsättningar, mångkultursatsningar, självhögtdliga artister, amatöristisk yrkeskultur och löjeväckande rescensioner etc ?

Kan coronaåret istället hjälpa oss att ta reda på vad som är väsentlig kultur?
Senast redigerad av Deplatformed 2021-01-17 kl. 16:08.
Citera
2021-01-17, 16:04
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Man kan ju alltid hoppas!
Citera
2021-01-17, 16:05
Bannlyst
All kultur är väsentlig.
Citera
2021-01-17, 16:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ja jag har tänkt detsamma. Och det är ju just det som den bidragsfinansierade kultursektorn är livrädda för: Att alla ska upptäcka att det de sysslar med är helt oviktigt och meningslöst!

Nu tycker jag iof inte att allt det är meningslöst, men i stora delar av resten av världen har man en levande kultursektor som lever gott på kommersiella grunder. Så skulle det kunna vara i Sverige också.
Citera
2021-01-17, 16:08
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Beror på om jag förstått vad du menar.
Jag gillar t ex kulturskolan, kommunala tillgängliga scener och kultorjournalistik i publicservice. Det är inte saker jag vill klara mig utan. Risken för godtycke får jag för mig öka om bara privata aktörer ska få välja fritt ur sin egen krets så att säga.
Citera
2021-01-17, 16:23
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Beror på om jag förstått vad du menar.
Jag gillar t ex kulturskolan, kommunala tillgängliga scener och kultorjournalistik i publicservice. Det är inte saker jag vill klara mig utan. Risken för godtycke får jag för mig öka om bara privata aktörer ska få välja fritt ur sin egen krets så att säga.

Det är tyvärr inte annorlunda om det offentliga delar ut bidrag. Godtycket utifrån ideologiska ståndpunkter är nästan givet oavsett vem som delar ut pengarna.

Jag är generellt motståndare till subventioner av kultur utövad av vuxna som inte bär sina egna kostnader. Det enda undantaget rör vårt gemensamma kulturarv. Jag stödjer renoveringar av äldre byggnader, vård av historiska artefakter osv osv. Det här skulle naturligtvis också kunna sponsras av näringslivet men om inte är det i sin ordning att det offentliga griper in.

Avseende trådens ämne så håller jag med slutsatsen. Hur många har saknat den subventionerade kulturen? Inte jag åtminstone. Än mindre är det någon som frågar efter den utom de som lever på den.
Citera
2021-01-17, 17:29
Medlem
Keldons avatar
Idiotisk ansats i tråden. Svenska offentliga bibliotek har levererat kulturupplevelser av hög klass under hela året 2020 och det fortsätter 2021.
Citera
2021-01-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Idiotisk ansats i tråden. Svenska offentliga bibliotek har levererat kulturupplevelser av hög klass under hela året 2020 och det fortsätter 2021.

Ja, bibliotek är väl en av få kollektiva kulturella nyttor som faktiskt kan anses vara relevanta i ett samhälle.
Citera
2021-01-18, 17:24
Medlem
Håller med TS. Bra om skattepengar i stället går till att reparera vårt av extremister sargade samhälle som saknade resurser och drivkraft att rädda livet på coronasmittade äldre. Att ge en dödsspruta i stället för vård var vad den svenska kulturen orkade med. Att ge 9000 män från Afganistan livsförsörjning orkade den mentalsjuka "kultur" vi har i Sverige idag däremot med.
Kulturetablissemangets analkonst, fekaliekonst, menskonst och blå penisobelisker klarar sig samhället utan. Hiphoprabblet klarar sig samhället utan.
Att sätta, inte en, utan två sverigebekämpande miljöpartister till kulturministrar visar på det politiska systemets totala kollaps.
Kultur skapas av folket, inte av statsförsörjda plastrobotar.
Citera
2021-06-26, 07:42
Medlem
chibibottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja jag har tänkt detsamma. Och det är ju just det som den bidragsfinansierade kultursektorn är livrädda för: Att alla ska upptäcka att det de sysslar med är helt oviktigt och meningslöst!

Nu tycker jag iof inte att allt det är meningslöst, men i stora delar av resten av världen har man en levande kultursektor som lever gott på kommersiella grunder. Så skulle det kunna vara i Sverige också.

Vilka är de här länderna du tänker har en en kultursektorn som lever gott på kommersiella grunder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in