Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-01-17, 16:09
Medlem
Suecotes avatar
Går i liknande tankar men sitter i en annan sits. Ingen familj, inget bolån och inga planer på att bo i Sverige. Mina besparingar skulle försörja mig fram till 65 nu, och sedan kommer garantipensionen. Det finns länder man kan bo i för den summan utan att svälta.

Mitt stora problem är att när jag väl hoppat av yrkeslivet vid 55 finns det knappast någon väg tillbaka. Det hade för mig varit en bonus att kunna jobba deltid mellan 55 och 65, men det är kanske inte möjligt.

Livet ska njutas i största möjliga mån. Att slita som en åsna tills man stupar ser jag ingen som helst mening med. I synnerhet när det känns som att hela världen är i gungning just nu.
Citera
2021-01-17, 16:12
Medlem
Sun Rulers avatar
Ett tips är att höra med arbetsgivaren om hen kan löneväxla de sista åren innan hen går i pension. Sedan har jag ett par vänner som står i bostadskö sedan urminnes tider för att kunna frigöra ytterligare kapital genom att sälja sin villa respektive bostadsrätt. när tiden är inne för pension.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Jag förstår alls inte varför du skulle vilja gå i pension så tidigt. Vad ska du då göra med din tid? Du kommer bara bli sittande hemma och göra ingenting!

Människor mår bra av att få jobba och känna en tillhörighet.
En god vän till oss sålde sitt företag när han var 44 år och gick då i pension. Jag har aldrig sett honom så lycklig som efter att han gått i pension.
Citera
2021-01-17, 16:51
Medlem
Klart att man skall gå i pension före 65 år om man kan. Om man kan hålla en bra levnadsstandard. De flesta arbeten idag är faktiskt betungande, med dåliga system, datorer som krånglar, organisationsförändringar som blir organisationsförsämringar med mera. Tiden skall användas istället till att förverkliga sig själv.

Jag hade en plan att sluta vid 62 år och satt även på min arbetstid och kalkylerade, glad som FAN. Men plötsligt gick kurvan ned på avkastningen på mina pensionsförsäkringar. Jag fick jobba som en slav till 65 år men avslutade naturligtvis med semester.

Jag hade värdepapper också men vågade inte ta dom riskerna som ger stora pengar. Men svaret blir naturligtvis, det är meningslöst att jobba, man blir inte lycklig av det. Lyckan är att resa och ha roligt med tillräckligt naturligtvis.

Är man egen företagare kanske man tänker annorlunda.
Citera
2021-01-17, 18:01
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Hej.

Ponera en person som är lite över 50 önskar avsluta jobb. Söker frihet och ledighet i livet efter över 30+ år i heltidsarbete. Har en del sparkapital och investerade pengar sedan tidigare.

Vad bör man tänka på inför denna åtgärd? Vilka möjligheter kan man få in pengar på utan att jobba? Vilka bidrag kan man få tag i? Ska man gå in i a-kassan/arbetsförmedlingen? Eller ska man "försvinna" och vara nolltaxerare?

För info så är personen gift och har familj med vuxna barn.

Vänta inte. Livet går inte i repris eller kan inte levas en gång till i "play". Varför jobba tills de lägger dig i graven? Veckorna efter du gått i pension känner du att trycket från jobbet lättat från dina axlar!

Min erfarenhet är att många väntar för länge med att gå i pension, efter 65 år och upp mot 70 år är du betydligt tröttare än vid 55 år. Om du har lite sparkapital, titta lite på "4%-regeln". Den betyder att du har tillräckligt med sparade pengar investerade för din pension i 30 år om din levnadsbudget motsvarar 4% av det sparade kapitalet. (https://firesverige.se/investera/4-regeln/)

Gör en budget och titta på hur mycket du och din familj behöver. När man slutar arbeta blir det mindre kostnader för resor till arbetet, uteluncher och en annan kostnad för kläder. Om man har ett kontorsjobb så blir det mindre kostnad för dessa kläder, men kanske mer för fritidskläder. Ett annat råd är "down-sizing". Flytta från hus till billigare lägenhet, kanske sälja en bil. Om man bor i storstad fundera på att flytta ut på landet med alla dess fördelar; bättre miljö, renare luft lägre kostnad för boende. Eller kanske till värmen i Portugal?

Om du närmar dig 62 år så kontrollera dina tjänstepensioner (gå in på MinPension). En del kan tas ut tidigare och på kortare tid. För egen del så motsvarar tjänstepension ett belopp ungefär lika stort som den statliga pensionen. Räkna på olika uttagstider på dessa. Jag märkte att tar man livslånga uttag så blir beloppen ibland mycket låga per månad, bolagen räknar med mycket länga livslängder. Efter 80 år antar jag att jag inte gör speciellt mycket, om jag har mycket pension då får jag höga kostnader på ett eventuellt pensionärsboenden! Så jag tar en rimlig utbetalningstid!

Fall inte i "kvinnofällan" och arbeta deltid innan pensionering. En del tjänstepensioner ger mycket dålig pension för deltidsanställda åren innan pension!

Skattemyndigheten är inga problem med. Att du inte arbetar stör dem inte. Har du pensioner får du betala skatt på dem, likt arbetsinkomster. Kyrko- eller begravningsavgift är procent på kommunalt beskattningsbar inkomst. Om du bara har kapitalinkomster betalar du ingen kyrko- eller begravningsavgift. Om du vill arbeta lite, så starta ett eget företag och fakturera.

Att få ett "friår" genom att sluta själv och leva på A-kassa är lurt. För att komma med i A-kassan måste jobba ett tag och betala. Om du säger upp dig så är det karens innan du får pengar. Du får inte heller så mycket och du skall vara "till arbetsmarknadens förfogande". I praktiken kanske du kan glida runt ett tag med A-kassan, men de kräver att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen. De kallar dig på möten och vill att du redovisar vilka jobb du söker. Efter ett tag skickar de dig på "söka jobb kurser" och annat. Jag tycker det är bättre att strunta helt i denna sväng; det tar tid, ger inte mycket pengar och är faktiskt ohederligt.

Lycka till! Njuta av ditt resterande liv!
Citera
2021-03-02, 21:42
Medlem
Intressant tråd!
Jag är 59 nu och tänker lägga ner jobbet vid 60, är duktigt förändringstrött och less på jakten efter osunda kvartalsrapporter. Har en välfylld fritidskalender, egen fastighet och tillhörande prylar i massor så trist blir det inte.
Velar dock lite i strategin för uttagen och behöver läsa på mer och få lite kloka råd.

Status idag (Msek)
Allmän 2,8
Premie 0,8
Tjänste 1,6
Sparat kapital 1,7
Lån noll
Citera
2021-03-02, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Går i liknande tankar men sitter i en annan sits. Ingen familj, inget bolån och inga planer på att bo i Sverige. Mina besparingar skulle försörja mig fram till 65 nu, och sedan kommer garantipensionen. Det finns länder man kan bo i för den summan utan att svälta.
En varning: Lita inte på att du kommer kunna få ut garantipension om du inte bor i Sverige. EU-rätten underkände för några år sedan detta, dvs att Sverige betalade ut garantipension till svenska medborgare bosatta i EU men inte i Sverige. Orsaken var att det inte är en pension eftersom den inte har någonting som helst att göra med att man arbetat, utan bara grundar sig på att man bott i Sverige. Därför fastslog man att det var en variant på understöd, och sådana skall och får endast utbetalas av det land man är bosatt i. Så om man till exempel bor i Portugal men inte kan leva på sin inkomst (av tjänst eller av pension) så är det Portugal som är ansvarig för att se till att man överlever, dvs de ska betala socialbidrag/försörjningsstöd/garantipension eller vad man än kallar det

Sverige fick uppskov på att ändra det eftersom regeringen panikerade vid tanken på hur många upprörda svenskar det skulle bli som bosatt sig i just typ Portugal och som lever på sin garantipension; portugal var inte heller så värst glada vid tanken. Men även om Sverige fått uppskov igen närmar sig det oundvikliga slutdatumet då det inte längre får betalas ut garantipensioner (dvs försörjningsstöd) till personer bosatta i EU utanför Sverige. Från Pensionsmyndighetens hemsida:

"Har du garantipension får du behålla den om du flyttar till ett land inom EU/ EES och Schweiz. Du får behålla garantipensionen men bara om du tidigare bott i Sverige i minst tre år före 65 års ålder. Din rätt till garantipension vid bosättning inom EU/EES eller Schweiz grundar sig på en tillfällig lag som gäller under hela 2021. Vad som händer från januari 2022 är under utredning."

Slutdatumet är just nu alltså sista december 2021, och så vitt jag vet finns inga lagda eller förberedda förslag på hur någonting motsvarande garantipensionen skulle kunna ersätta den utan för Sverige; vi har helt enkelt fortsatt ducka för problemet...
Citera
2021-03-03, 08:54
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
En varning: Lita inte på att du kommer kunna få ut garantipension om du inte bor i Sverige. EU-rätten underkände för några år sedan detta, dvs att Sverige betalade ut garantipension till svenska medborgare bosatta i EU men inte i Sverige. Orsaken var att det inte är en pension eftersom den inte har någonting som helst att göra med att man arbetat, utan bara grundar sig på att man bott i Sverige. Därför fastslog man att det var en variant på understöd, och sådana skall och får endast utbetalas av det land man är bosatt i. Så om man till exempel bor i Portugal men inte kan leva på sin inkomst (av tjänst eller av pension) så är det Portugal som är ansvarig för att se till att man överlever, dvs de ska betala socialbidrag/försörjningsstöd/garantipension eller vad man än kallar det

Sverige fick uppskov på att ändra det eftersom regeringen panikerade vid tanken på hur många upprörda svenskar det skulle bli som bosatt sig i just typ Portugal och som lever på sin garantipension; portugal var inte heller så värst glada vid tanken. Men även om Sverige fått uppskov igen närmar sig det oundvikliga slutdatumet då det inte längre får betalas ut garantipensioner (dvs försörjningsstöd) till personer bosatta i EU utanför Sverige. Från Pensionsmyndighetens hemsida:

"Har du garantipension får du behålla den om du flyttar till ett land inom EU/ EES och Schweiz. Du får behålla garantipensionen men bara om du tidigare bott i Sverige i minst tre år före 65 års ålder. Din rätt till garantipension vid bosättning inom EU/EES eller Schweiz grundar sig på en tillfällig lag som gäller under hela 2021. Vad som händer från januari 2022 är under utredning."

Slutdatumet är just nu alltså sista december 2021, och så vitt jag vet finns inga lagda eller förberedda förslag på hur någonting motsvarande garantipensionen skulle kunna ersätta den utan för Sverige; vi har helt enkelt fortsatt ducka för problemet...

Tack för den varningen! Som utlandsbosatt har jag missat just den debatten. Kan på sätt och vis förstå resonemanget, även om det rimmar dåligt med den fria rörligheten inom det gränslösa EU. Jag ska definitivt hålla ett öga på hur detta utvecklar sig!

Det finns ju också förslag på att höja pensionsåldern ytterligare, så det är svårt att planera någonting med så många osäkra variabler...
Citera
2021-04-30, 19:52
Medlem
Bra trådämne, som borde diskuteras mer...
Jag håller själv på att planera tidig pension. Det är bara att räkna. Det är kalla siffror och det är inte alls märkligt eller svårt att bryta klassiska mönster.

.. Alltför många är låsta i sitt tänkande och tror att pensionen är som en naturlag. Man ska streta tills 70-strecket, räkna småslantar och göda pensionsfonder.

Tänk självständigt, gör egna investeringar, skär ner på konsumtionen och flytta till nåt billigt land,eller bo kollektivt...

Det finns många lösningar.

Själv sparar jag som fan och lägger pengar på aktier och fonder (inte pensionsfonder).

Jag är snål och nallar inte av extrapengar (i mitt fall förskottsarv från föräldrar)...

Jag har en långsiktig plan.

Vill man gå i pension tidigt måste man planera ordentligt, helst 20 år innan pensionen...

Jag tänker gå vid sextio, helst före...

Riskerna är väl samma som alltid. Det finns ingen trygghet i livet. Allt kan hända. Man kan bli fattig, visst, men det blir ungdomar också.

Möjligheter?

Man får tid! Tid är mer värd än pengar.
Citera
2021-05-13, 08:37
Medlem
Intressant,
Tänker själv sluta jobba vid 50.

Såvida du inte har "passiva" inkomster genom aktieportfölj/hyresfastigheter eller dyl och helt
sonika ska "portionera" ut pengarna tills dem är slut eller tills du får någon form av pension utbetald
så gäller det planering.

Gör en seriös budget som du vet är hållbar och kan plocka ut varje månad utan att det tar slut
bortom horisonten. Jag tror inte det är så mycket svårare än så faktiskt.

Bestäm vad du kan leva på för månadsinkomst och se till att det räcker så länge som du behöver.
Har du varit yrkesverksam i många år lär det inte bli någon garantipension och du har sannolikt
någon form av tjänstepension även om denna kommer bli låg.

För övrigt tror jag som redan nämnt att man är ganska mycket på vift om hela ens identitet bygger
på ens arbete. Det är hur lätt som helst att sysselsätta sig med annat än arbete.
(Detta säger jag i form av egenföretagare)

Budgetera, planera och njut! Finns ingen bättre frihet än den ekonomiska.

Vill personen i fråga ändå kunna arbeta lite grann så registrera en f-skatt sedel och fakturera
timmarna som blir gjorda.

För att få ännu större ekonomisk frihet är det ju alltid vettigt att vidga sina vyer!
Du kan få mer värde för pengarna på annat håll ex sydost Asien / Sydamerika om viljan att röra
på sig finns.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här