• 1
  • 2
2021-01-17, 14:08
Medlem
Hej.

Ponera en person som är lite över 50 önskar avsluta jobb. Söker frihet och ledighet i livet efter över 30+ år i heltidsarbete. Har en del sparkapital och investerade pengar sedan tidigare.

Vad bör man tänka på inför denna åtgärd? Vilka möjligheter kan man få in pengar på utan att jobba? Vilka bidrag kan man få tag i? Ska man gå in i a-kassan/arbetsförmedlingen? Eller ska man "försvinna" och vara nolltaxerare?

För info så är personen gift och har familj med vuxna barn.
Citera
2021-01-17, 14:17
Medlem
Jag förstår alls inte varför du skulle vilja gå i pension så tidigt. Vad ska du då göra med din tid? Du kommer bara bli sittande hemma och göra ingenting!

Människor mår bra av att få jobba och känna en tillhörighet.
Citera
2021-01-17, 14:25
Moderator
Tystnads avatar
det enda jag kan tillföra som jag läst på massor av ställen det är att man förlorar otroligt mycket i pensionsinkomst den dagen man är 65 och når legal pensionsålder.
Man har ju dessutom ökat åldern för när man tidigast får ta ut förtidspension till 63-64 år )om man är 50 idag) tror jag för dom ändrar ju hela tiden tyvärr.

jättetråkigt det blivit så här för finns massor som inte riktigt orka jobba dom sista åren innan pension pga utslitna, sjuka.

Kolla noga innan du fattar något förhastat beslut
Citera
2021-01-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Jag förstår alls inte varför du skulle vilja gå i pension så tidigt. Vad ska du då göra med din tid? Du kommer bara bli sittande hemma och göra ingenting!

Trams, givetvis skall då gå i pension om du kan och vill. Människan mår bra att få göra vad den vill. Utbetalningen av den statliga delen kan du i år inte göras innan 62. Detta kommer öka vartefter. Uttagen av dina privata delar beror på avtalet som du måste studera noga och göra beräkningar.
I mitt fall så sålde jag företaget som kunde finansiera mitt leverne fram till 55 då det första pensionsavtalet föll ut och sedan kom nästa in vid 60. samtidigt har mina privata besparingar bara ökat. Jag har idag varit i pension i många många år. Jag gick redan vid 47 och ångrar inte en enda sekund.
Citera
2021-01-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
det enda jag kan tillföra som jag läst på massor av ställen det är att man förlorar otroligt mycket i pensionsinkomst den dagen man är 65 och når legal pensionsålder.
Man har ju dessutom ökat åldern för när man tidigast får ta ut förtidspension till 63-64 år )om man är 50 idag) tror jag för dom ändrar ju hela tiden tyvärr.

jättetråkigt det blivit så här för finns massor som inte riktigt orka jobba dom sista åren innan pension pga utslitna, sjuka.

Kolla noga innan du fattar något förhastat beslut

Tack för svar. Och det är som du säger - man märker att kraven och arbetet spinner upp hela tiden i en spiral som man inte vill vara i. Enda vägen ut är som jag ser det är att släppa jobbet. Men, finns det möjligheter för att dryga ut tiden ekonomiskt? Finns det tips runt det eller det gäller att från dag ett plocka av sparat kapital ?
Citera
2021-01-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Trams, givetvis skall då gå i pension om du kan och vill. Människan mår bra att få göra vad den vill. Utbetalningen av den statliga delen kan du i år inte göras innan 62. Detta kommer öka vartefter. Uttagen av dina privata delar beror på avtalet som du måste studera noga och göra beräkningar.
I mitt fall så sålde jag företaget som kunde finansiera mitt leverne fram till 55 då det första pensionsavtalet föll ut och sedan kom nästa in vid 60. samtidigt har mina privata besparingar bara ökat. Jag har idag varit i pension i många många år. Jag gick redan vid 47 och ångrar inte en enda sekund.

Ja, förstår att vissa kanske har sitt jobb som sin identitet men det har personen kommit över/sett igenom. Den enda som vinner på denna indoktriering är arbetsgivare. Har du på något sätt fått bidrag eller har du som sagt levt på sparkapital under tid?
Citera
2021-01-17, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Ja, förstår att vissa kanske har sitt jobb som sin identitet men det har personen kommit över/sett igenom. Den enda som vinner på denna indoktriering är arbetsgivare. Har du på något sätt fått bidrag eller har du som sagt levt på sparkapital under tid?

Nä, jag lever som jag lär. Jag har aldrig tagit en enda krona i bidrag. Jag levde/lever på sparkapital. Jag började köpa aktier på 70 talet för små pengar och lät pengarna jobba. Och under min yrkesverksamma period jobbade jag mycket internationell och såg till att sprida riskerna och sparandet över världen.
Citera
2021-01-17, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Nä, jag lever som jag lär. Jag har aldrig tagit en enda krona i bidrag. Jag levde/lever på sparkapital. Jag började köpa aktier på 70 talet för små pengar och lät pengarna jobba. Och under min yrkesverksamma period jobbade jag mycket internationell och såg till att sprida riskerna och sparandet över världen.

Låter väl genomfört/genomtänkt av dig. Kan bara gratulera dig till tidig pension, härligt.
Citera
2021-01-17, 15:42
Medlem
Jon.Holmss avatar
Låter ju underbart att kunna leva på besparingar fram till pension.

Men blir inte Skatteverket nyfikna och börjar ställa frågor när man plötsligt saknar inkomst? Och finns det någon skatt som man måste betala ändå, oavsett 0 kr i inkomst? Svenska Kyrkan är väl en sådan, men hur är det med SVT/Sveriges Radio?
Citera
2021-01-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Låter ju underbart att kunna leva på besparingar fram till pension.

Men blir inte Skatteverket nyfikna och börjar ställa frågor när man plötsligt saknar inkomst? Och finns det någon skatt som man måste betala ändå, oavsett 0 kr i inkomst? Svenska Kyrkan är väl en sådan, men hur är det med SVT/Sveriges Radio?

Jag tänker även på alla sorts abonnemang (bredband/telefoni mm). Hur ser alla dessa leverantörer på personens "kreditrating"? Är inte kyrkoskatten baserad på procent av inkomst?
Citera
2021-01-17, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik

Kan man inte komma på något att fylla sin tid med utan ett jobb är det enligt mig ganska tragiskt, satsar själv på att kunna sluta jobba vid 40 eller som absolut senast vid 50 och jag kommer ändå ha massor att göra.
Citera
2021-01-17, 16:02
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Jag tänker även på alla sorts abonnemang (bredband/telefoni mm). Hur ser alla dessa leverantörer på personens "kreditrating"? Är inte kyrkoskatten baserad på procent av inkomst?
Det är inget problem, man kan oftast ha en dialog med sådana och visa skärmdumpar på konton mm för att få teckna abonnemang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in