2021-01-17, 10:46
Medlem
Vad är det i subutex samt tramadol som gör att jag känner lyckokänslor eller likadant då jag mår som bäst?
Finns det antidepressiva som kan ge liknande effekt om än inte så intensivt?
Citera
2021-01-17, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Vad är det i subutex samt tramadol som gör att jag känner lyckokänslor eller likadant då jag mår som bäst?
Opiater.
Nej.
Citera
2021-01-17, 11:08
Medlem
SalamonDiEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2

antidepressiva i min erfarenhet (Bipolär, Borderline, Ångest) är rent rävgift, har bara fått biverkningar & inga positiva effekter. Har provat "alla", mild biverkning är muntorrhet, värre är kryp i benen etc.

du får sikta på benso, vissa funkar bättre för andra osv, men antidepp nänä
Citera
2021-01-17, 11:15
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
De stänger av vissa receptorer.
Citera
2021-01-17, 14:12
Medlem
beardbraids avatar
Tramadol är lätt serotonergt.
Citera
2021-01-19, 10:46
Medlem
Opioider/opiater härmar kroppens endorfiner. Kemisk reaktion och det stänger ner hjärnans egna endorfiner efter ett tag och jag tror det var därför jag kände det som att opioiderna hade tagit en del av mig när jag blev ren men nu e det rätt bra och det känns som hjärnan reparerat sig men inte helt och kommer nog alldrig att göra. Är min bästa teori.
Citera
2021-01-22, 03:33
Medlem
Moments avatar
I tramadol heter det SRNI

Mvh
Citera
2021-01-29, 16:01
Medlem
Jag gillar Johan Kakkos bok om heroinberoende. Den förklarar hur det funkar och hur olika sorters opioider funkar olika på hjärnan.

https://www.liber.se/produkt/heroinberoende-14208
Citera
2021-01-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhytm81
Opioider/opiater härmar kroppens endorfiner. Kemisk reaktion och det stänger ner hjärnans egna endorfiner efter ett tag och jag tror det var därför jag kände det som att opioiderna hade tagit en del av mig när jag blev ren men nu e det rätt bra och det känns som hjärnan reparerat sig men inte helt och kommer nog alldrig att göra. Är min bästa teori.
`
Hur länge hade du brukat då ? Och i hur stora doser?
Citera
2021-01-29, 16:14
Medlem
Litteraturs avatar
Venlafaxin har en kemisk struktur mycket lik tramadol, och påverkar indirekt opiodreceptorer:

"Venlafaxine indirectly affects opioid receptors as well as the alpha2-adrenergic receptor, and was shown to increase pain threshold in mice."
https://en.wikipedia.org/wiki/Venlafaxine

Tramadols och venlafaxins kemiska struktur bredvid varandra:
https://www.researchgate.net/profile...e-Tramadol.png

Hög dos Venlafaxin kan jag tänka mig ge effekt som påminner lite om låg dos Tramadol.
Men det är rätt drygt att vara avtrubbad på alla sätt och vis som man blir på opiater och antidepressiva.
Citera
2021-01-29, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VICKAN415
`
Hur länge hade du brukat då ? Och i hur stora doser?

Asså kan inte säga hur länge men i typ 10år nu fast först bara ibland men efter 2år tog jag 2st kartor oxy 40mg om dagen men gick över till sub och ibland andra saker. Just det jag tog en opioid som var 50X morfin och det var en rolig at sen. Dagligen i 7-8år. Fast känner mig klar med det bruket eller missbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in